תפילות למען טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020

יעל לוין כינסה את נוסחי התפילה בעברית שחוברו במדינת ישראל קודם הבחירות לנשיאות ארה"ב להצלחתו של טראמפ

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 05/11/20 16:29 יח בחשון התשפא

תפילות למען טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020
טראמפ, צילום: shutterstock

מטרתו של מאמר זה הוא לכנס למקום אחד את נוסחי התפילות החדשות בעברית שנתחברו במדינת ישראל לטובת בחירתו המחודשת של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. מצד אחד, כמות התפילות אינה כה רבה, ומצד שני, נודעת חשיבות לתיעוד התופעה בהקשר של שימור נוסחאות של תפילות רשות. יש לציין כי לא מצאתי תפילות מקבילות למען בחירתו של ביידן. 

תפילות הרב יצחק בצרי

ב-26 באוקטובר 2020 פורסם נוסח "תפילה לניצחון הנשיא דונלד טראמפ" שחיבר המקובל הרב יצחק בצרי מירושלים למען ניצחונו של הנשיא טראמפ, שהציבור נקרא לאומרו. הרב בצרי הזכיר את דברי הרב אליעזר מנחם מן שך זצ"ל, אשר נהג לומר שצריך להתפלל לשלומה של מלכות ארה"ב, שהיא מלכות של חסד לעם ישראל. תפילת "מי שברך" זו הופצה בצורה רחבה, ואף הוזכרה במאמרים אחדים בתקשורת. 

וזו לשון התפילה: "מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְדָוִד וּשְׁלֹמֹה הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַשֵּׁם הַטּוֹב נְשִׂיאֵנוּ דּוֹנַלְד גּ'וֹן בֶּן פְרֶד טְרַאמְפּ בַּעֲבוּר שֶׁקִּבֵּל עַל עַצְמוֹ לִשְׁמֹר וּלְהָגֵן עַל יִשְׂרָאֵל וּבִשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמְרֵהוּ וְיַצִּילֵהוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה ומִכָּל נֶגַע וּמַחֲלָה וְיַאֲרִיךְ יָמִים וְשָׁנִים עַל מַמְלַכְתּוֹ, יְהִי רָצוֹן הַשֵּׁם [שֶׁ]יִּתְּנוּ לוֹ אַרְבַּע שְׁנוֹת נְשִׂיאוּת נוֹסָפוֹת. וְיִשְׁלַח לוֹ בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדָיו עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אוֹהֲבָיו, וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן". 

יש בידינו עדות שלפיה נוסח זה נאמר ביום ראשון בלילה, ה-1 בנובמבר, תוך הכנסת שינויים אחדים, על ציונו של רבי ישעיה בן משה, הידוע כבעל מופתים, בעיירה קרעסטיר שבהונגריה, בידי יהודים חסידים. השינוי העיקרי הוא השמטת הקטע "יְהִי רָצוֹן הַשֵּׁם [שֶׁ]יִּתְּנוּ לוֹ אַרְבַּע שְׁנוֹת נְשִׂיאוּת נוֹסָפוֹת". האדם שאמר את התפילה, יהודי מארה"ב, הקדים לאמירתה את שבחיו של הנשיא טראמפ בציינו כי בכל תולדות האומה לא קם נשיא שפעל כל כך לטובה עבור כלל ישראל ושכה אוהב את העם היהודי. הוא אמר שהקב"ה נטע בו כוחות שהעניקו לו את חוזקו, והוא תמיד שם את יהודי ארץ ישראל ראשונים. הוא הביע את התקווה שייבחר בזכות רבי ישעיה, וציין כי הוא מקווה שהרבי יקום ויתפלל לניצחונו ("צפו: התפילה בקרעסטיר למען טראמפ", אתר המחדש, 2 בנובמבר 2020). 

מלבד זאת, הרב יצחק בצרי עצמו ביקר ב-1 בנובמבר בקבר רבי מאיר בעל הנס, ונשא שם תפילת "מי שברך" למען בחירתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב. קודם אמירת נוסח זה תקע האדם שנלווה אליו בשופר. נוסח "מי שברך" זה, שבו מצויה בקשה שהנשיא יימנה שוב לכהן בתפקידו תוך הזכרת זכות פועליו הטובים למען עם ישראל, הוא נוסח שנאמר על ידו בו במקום, ואיננו זהה לנוסח הרשמי שהופץ, אם כי מכיל את עיקרי המוטיבים הטמונים בו.

וזה לשון הנוסח שנישא בקבר רבי מאיר בעל הנס: "מי שברך אבותינו אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, יוסף, דוד ושלמה, וזכות התנא הקדוש רבי מאיר בעל הנס, וזכות אבותיי הקדושים, הוא יברך את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהקב"ה יזכה אותו בע"ה להמשיך להיות נשיא ארה"ב, שבע"ה שיהיה לו כוח להמשיך לעזור לעם ישראל כפי מה שהוא דואג ואוהב את עם ישראל, בזכות המצוות והמעשים טובים שהוא עשה למען העם היהודי, שה' יזכה אותו הלאה לזכות לעשות דברים טובים למען עם ישראל, שיזכה להיבחר כנשיא ארה"ב, וימשיך לחיים ארוכים וטובים לעבודתו יתברך, וכן יהי רצון ונאמר אמן".

יום קודם הבחירות התקיים ליד מערת המכפלה בחברון סדר תפילה להצלחת הנשיא טראמפ בבחירות בהשתתפות רבנים ואישי ציבור. מטרת הכינוס הייתה להודות לקב"ה על ארבע השנים החשובות שהיו לנו עם הנשיא טראמפ, להודות לו עצמו ולהתפלל על הצלחתו בבחירות והמשך כהונתו לארבע שנים נוספות.

ישראל גנץ, ראש מועצת בנימין, אמר את מזמור "שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים"; יוחאי דמרי, ראש מועצת דרום הר חברון, את "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי"; ושלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, את "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן". לאחר מכן הרב הלל הורוביץ, ראש מנהלת חברון, נשא תפילת "מי שברך בעד הנשיא טראמפ". הנוסח הבסיסי שנאמר היה זה שהתווה הרב בצרי, ואולם הוכנסו בו שינויים אחדים המדגישים את פועלו למען מדינת ישראל וארץ ישראל, תוך הוספת אזכור של אבות האומה, על רקע ההימצאות בסמיכות למערת המכפלה. ואלה השינויים בהשוואה למקור: "מי שברך... משה ואהרן, דוד ושלמה... בעבור שקיבל על עצמו לשמור ולחזק את עם ישראל, מדינת ישראל וארץ ישראל... יהי רצון מלפניך ה' שייבחר לעוד ארבע שנות נשיאות נוספות... בזכות האבות הקדושים, ובכן יהי רצון ונאמר אמן". לאחר מכן תקעו בשופר המנחה הרב ישי פליישר יחד עם עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל. צל המשיך ונאם ובמהלך דבריו בירך שהחיינו על הישגיו של טראמפ בשנה האחרונה בהשגת שלום בין ישראל למדינות אחדות.

תפילות נוספות

רבה הראשי של אוקראינה ושליח חב"ד לקייב, הרב משה אסמן, נסע יום קודם הבחירות לנשיאות ארה"ב לציונו של המגיד מצ'רנובל, הרב מרדכי טברסקי (תק"ל-תקצ"ז; 1770-1837), הנמצא בפאתי כפר אנטיווקה (Anatevka) שליד קייב, ונשא שם תפילה לניצחונו של טראמפ, בהזכירו את סיועו לעם ישראל. 

וזה נוסח התפילה שאמר: "מי שברך אבותינו אברהם, יצחק ויעקב, משה אהרן דוד ושלמה, הוא יברך ויגדל למעלה את הפרזידנט של היונייטד סטיטס דונלד טראמפ בן פרד טראמפ, שיצליח בגדול ויעמוד חזק נגד כל המתנגדים, כל אלה שרוצים להפיל אותו, להיפך הקב"ה יעלה אותו למעלה למעלה, ויתן לו ברכה והצלחה למעלה מדרך הטבע, ויצליח בגדול בבחירות מחר, ויעמוד חזק, ולא יעזרו כל השמאלנים, וכל האנרכיסטים, כל התקשורת, כל הבאנדיטים וקיצונים למיניהם, כל אלה שרוצים להפריע לו, בזכות שהוא עוזר לעם ישראל, עזר לעם ישראל, והכיר ברמת הגולן, ביהודה ושומרון, בירושלים, ועשה שלום אמיתי..." (יהונתן גוטליב, "צפו: הרב הראשי של אוקראינה, הרב משה אסמן, מתפלל להצלחת דונלד טראמפ", אתר ערוץ 7, 3 בנובמבר 2020).

אפשר אף להצביע על שלוש נוסחאות אישיות שנאמרו כולן על הר הבית לקראת הבחירות לנשיאות. שתי תפילות נאמרו בידי הרב אליהו ובר, ראש ישיבת הר הבית. צילום של אמירת אחת התפילות עלה לערוץ היוטיוב של ישיבה זו ב-2 בנובמבר, ווידיאו של השני עלה ב-3 בחודש. כמו כן ב-2 בנובמבר עלה לערוץ זה וידיאו של אמירת "מי שברך" לניצחון טראמפ בידי אבי קוגל. 

וזו לשון התפילה הראשונה שאמר הרב ובר: "השוכן במקדש יברך את עם ישראל, שתהיה להם הצלחה בכל העניינים, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ שסייע לעם ישראל בארבע השנים האחרונות יקבל ברכה מהמקום הזה, שייבחר לנשיא לעוד ארבע שנים, וישפיע לטובה, ויעזור לעם ישראל הלאה, והקב"ה יעזור שבארץ ישראל יחזור גם השלטון הטוב והבריא, שלטון שלם, ונבנה את בית המקדש במהרה בימינו, אמן".

וזה נוסח התפילה השנייה שנשא הרב ובר: "השוכן במקום הזה יברך את נשיא ארה"ב, הנותן תשועה למלכים וממשלה לנסיכים, הוא יברך את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שימשיך וישב על כיסא נשיאותו עוד ארבע שנים, שיצליח בבחירות, גם בבחירות הכלליות, שיצליח שהקונגרס יגדל יותר בצד שלו, גם בסנאט, בשביל שימשיך לפעול למען עם ישראל, למען ארץ ישראל, למען המקום שאנחנו נמצאים בו בשביל עם ישראל, ושהקב"ה יעזור לו להצליח בשלום שהוא הנחיל בעולם כולו, וגם אנחנו נוכל כולנו להנות מזה, ושהשלב הבא גם יהיה, המקום פה יפרח כמו שצריך עם בית המקדש במרכזו, והקרבת הקרבנות בשמחה ובטוב לבב, אמן".

להלן גרסת התפילה שאמר אבי קוגל: "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב, וקרא שמו על המקום הזה, הר הבית וארץ ישראל, הממליך מלכים ולו המלוכה, אני מבקש מלפניך, חברינו[?], שתיתן הצלחה וניצחון בבחירות לנשיאות ארה"ב לדונלד ג' טראמפ, בשביל שהוא ידיד ישראל וחשוב לו העם שלך וארץ הקודש, שיצליח ויעלה לנשיאות ויעשה עוד דברים טובים לעם ישראל. ה' יגדלהו וישמרהו ולכל מי שדורש את טובת עמו, ונזכה לבניין בית המקדש בקרוב במקום שבחר ה', אמן" (אני מבקשת לציין במאמר מוסגר שאני עצמי נשמעת לדעות האוסרות על העלייה להר הבית).

ב-20 באוקטובר הפצתי בפייסבוק, ובהמשך בדואר אלקטרוני, נוסח מעוצב של "תפילה לקראת הבחירות לנשיא ארה"ב", שהוא עיבוד של קטע תפילה מתוך התפילה למוצאי שבת הפותחת בנוסח אשכנז במילים "אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, בְּסִימָן טוֹב וּבְמַזָּל טוֹב הָחֵל עָלֵינוּ". לצורך הכנת התפילה עברתי על נוסחאות המצויות אצל הראשונים, ובחרתי את הנוסחים המתאימים ביותר לנסיבות שעמדו על הפרק, והכנתי גרסה מעובדת שלה שלא מצויה בצורתה זו במקור כלשהו. לא ציינתי מפורשות שהתפילה היא במובהק תפילה למען המשך כהונתו של הנשיא טראמפ, ואולם דבר זה ניכר מתוכו.

וזה נוסח התפילה: "כָּל הַיּוֹעֵץ עַל עַמְּךָ יִשְֹרָאֵל עֵצָה טוֹבָה וּמַחֲשָׁבָה טוֹבָה אַמְּצוֹ, בָּרְכוֹ, גַּדְּלוֹ, חַזְּקוֹ, קַיְּמוֹ, קַיֵּם עֲצָתוֹ, כַּנֶּאֱמָר: 'וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם' (שמות לג, יט), וְאוֹמֵר: 'יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא' (תהילים כ, ה).

וְכָל הַיּוֹעֵץ עַל עַמְּךָ יִשְֹרָאֵל עֵצָה שֶׁאֵינָהּ טוֹבָה וּמַחֲשָׁבָה שֶׁאֵינָהּ טוֹבָה בַּטְּלוֹ וְהָפֵר עֲצָתוֹ, כַּדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר: 'ה' הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים. עֲצַת ה' לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר' (שם, לג, י-יא), וְנֶאֱמַר: 'רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ וַעֲצַת ה' הִיא תָקוּם' (משלי יט, כא). אָמֵן, כֵּן יְהִי רָצוֹן".