תקשורת מוטה? עליה תלולה בהיקף תלונות הציבור על אתיקה וחוסר איזון פוליטי

בשנת 2016 הציבור התלונן בהיקף של 25% יותר מהשנה הקודמת, ומה שבין היתר הפריע לו בכלי התקשורת אלו הבעת הדעות מצד העיתונאים וביטויים פוגעניים. שר התקשורת: "נמשיך לפעול כדי להרחיב את מגוון הדעות בערוצי החדשות בישראל". מנכ"ל הרשות השנייה: "הצופים הישראליים דורשים איזון פוליטי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/08/17 06:54 ז באלול התשעז

תקשורת מוטה? עליה תלולה בהיקף תלונות הציבור על אתיקה וחוסר איזון פוליטי
מתלוננים על התקשורת. אולפן טלוויזיה, צילום: Isaac Harari/FLASH90

הציבור פחות אוהב את מה שהוא רואה, שומע וקורא בתקשורת. בשנת 2016 חלה עליה של 25% בהיקף תלונות הציבור על פעילויותיה השונות של כלי התקשורת, כך פורסם הבוקר (שלישי) בדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור ברשות השנייה.

לפי הדו"ח כשליש מסך התלונות נמצאו מוצדקות, כשרובן עסקו בתכנים ששודרו בתכניות המרכזיות בעלות שיעורי הרייטינג הגבוהים.

נתונים נוספים הראו כי בשנת 2016 הוגשו כ-700 תלונות על אתיקה. זינוק של פי 2 לעומת שנת 2015, שבה הוגשו 362 תלונות בנושא זה. בין התלונות על האתיקה ניתן לציין טענות על הטעיה, הבעת דעה וחוסר איזון פוליטי, בעיקר במשדרי החדשות

והאקטואליה.

חלק גדול מהתלונות הגיע על רק אירועים בהם נאמרו אמירות פוגעניות כלפי אישים מסויימים או ציבור מסויים. בין המקרים המעניינים שנבדקו ונמצאו מוצדקים, היה אירוע בו במהלך התוכנית "המטה המרכזי" ששודרה בערוץ 10 פרשן 'ידיעות אחרונות' שמעון שיפר כינה את ח"כ ענת ברקו מהליכוד "פהמה", על משקל בהמה. הדברים נאמרו על רקע דבריה בכנסת על כך שערבים אינם הוגים את האות פ"א. בדו"ח נכתב כי "דבריו של שיפר עוררו גיחוך וצחוק בקרב המשתתפים האחרים ואיש לא טרח להביע התנגדות לדברים או לגנותם".

מקרה נוסף, שהגיע לפתחו של נציב פניות הציבור דוד רגב, עסק באמירה פוגענית של השדרן רון קופמן שכינה את שרת התרבות והספורט מירי רגב: "מירי רפש". הנציב שוחח "עם מנהל התחנה על חומרת ההתבטאות. בעקבות כך, התנצל קופמן בשידור על אמירה פוגענית זו, על פי בקשתו של הנציב".

שר התקשורת קרא

שר התקשורת קראצילום: פלאש 90. Ohad Zwigenberg

שר התקשורת איוב קרא התייחס לדו"ח ואמר כי הוא "מציג עלייה בהיקף התלונות בדגש לעניין אמירות ותכנים פוגעניים יחד עם חוסר איזון בתכנים החדשותיים. אני קורא לערוצים ולרשות השנייה לפעול בכל דרך למיגור התכנים הפוגעניים. במקביל, נמשיך לפעול כדי להרחיב את מגוון הדעות בערוצי החדשות בישראל, תוך מתן אפשרות לערוצים נוספים לשדר חדשות ולייצר תחרותיות בתחום".

 

נציב פניות הציבור דוד רגב אמר כי ממצאי דו"ח הנציבות לשנת 2016 "מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים. הצופים זועמים על אמירות פוגעניות, תכנים פוגענים ותכנים אלימים המשודרים בערוצים השונים. ניתוח הנתונים מצביע בנוסף על דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואוביקטיבים יותר. מהזינוק בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך".

 

יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' ציינה כי "חשיבותו של דו"ח פניות הציבור הוא לא רק הטיפול בהפרה נקודתית כזו או אחרת, אלא בכך שיש בו כדי להצביע על מגמות בחברה הישראלית ועל אופיו של הצופה הישראלי. העלייה המשמעותית במספר התלונות מצביעה על השינוי שעובר הציבור בשנים האחרונות: מצפייה פאסיבית וכזו שמקבלת בהכנעה את מה שמשדרת לא התקשורת, לצופה פעיל ושאינו מהסס לדרוש ולפעול למען תוכן אובייקטיבי ונגד כזה שאינו נראה לו הולם וראוי".

לדבריה, "הדו"ח מעלה גם את אפקטיביות הטיפול של הרשות השנייה לצד החשיבות שבהמשך הפניות מצד הציבור בנושא. אלה הובילו לירידה במספר התלונות נגד פרסומות ששודרו בטלוויזיה, דבר המעיד כי המפרסמים מפנימים כי הצופים אינם מעוניינים בפרסום פוגעני וכי בחירה בדרך זו, צפויה לפגוע במפרסמים. אפשרויות הפנייה מצד הצופים הפכו למגוונות יותר הודות לטכנולוגיה ואני קוראת לציבור לנצל את מגוון הפלטפורמות ולהמשיך לפנות לנציב התלונות. בכך לסייע לרשות השנייה להמשיך ולשמר את מעמדה כרגולטור הפועל למען האינטרס הציבורי".

 

המנכ"ל בפועל של הרשות השנייה ניר שוויקי טען כי "משנה לשנה הדו"ח מעיד על רצונו של הציבור להיחשף לתכנים איכותיים ומאוזנים ככל האפשר הן בחדשות, הן בתכנים והן בפרסומות. העובדה שהנושא המוביל את התלונות הוא בנושאים האתיקה מעיד כי הדרישה של הצופים הישראליים עלתה קומה ואינם מסתפקים רק בשמירה על אוכלוסיות שונות אלא דורשים איזון פוליטי, דיווחים מדויקים והימנעות מהבעת עמדות בחדשות. העלייה במספר התלונות שנמצאו מוצדקות מצביעה על הטיפול הבלתי מתפשר של הרשות השנייה ונציבות הפניות אשר הולכות כל העת על הקו הדק שבין שמירה על האינטרס הציבורי לבין שמירה על חופש הביטוי וחופש העיתונות בישראל".