מי הם השרים הסרוגים בממשלה החדשה?

הממשלה ה-35 תהיה הגדולה בממשלות ישראל, וגם מספר השרים המזוהים עם המגזר הדתי-לאומי הוא הגבוה ביותר, עם תשעה כאלה מכל המפלגות, וזה כשמפלגת הציונות הדתית בחוץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/20 10:08 כג באייר התשפ

מי הם השרים הסרוגים בממשלה החדשה?
חילי טרופר, צילום: ינאי יחיאל

ממשלת ישראל ה-35, שצפויה להיות מושבעת היום (א') בצהריים, תהיה הגדולה בממשלות ישראל. לא פחות מ-36 שרים יכהנו בה, בנוסף לשני ראשי ממשלה שיושבעו היום. מתוך אלה, זוהי הממשלה עם הכי הרבה שרים ושרות המגיעים מהמגזר הדתי-לאומי והחרדי, אחד-עשר במספר, ועוד שניים שאינם חובשים כיפה, אך מזוהים עם המגזר הדתי-לאומי.

מדובר בממשלה עם הייצוג הגבוה ביותר אי פעם לנציגי המגזר הדתי-לאומי ולכאלה המזוהים עמו, וכל זאת כשמפלגת ימינה, המתיימרת לייצג את הציונות הדתית, נשארה מחוץ לממשלה.

השרים הסרוגים בממשלה

שר הבריאות - יולי אדלשטייןאדלשטיין הוא בכיר הנציגים הדתיים-לאומיים בליכוד ולמעשה בכנסת. הוא נבחר במקום הראשון בפריימריז של הליכוד, ובשבע השנים האחרונות כיהן באחד התפקידים הבכירים במדינה - יו"ר הכנסת. לאחר שהתפטר מהתפקיד לפני כחודשיים וסירב לקיים את פסיקת בג"ץ לכנס את המליאה, הטילו בכחול לבן וטו על מינויו החוזר לתפקיד, והוא קיבל את תיק הבריאות, שהפך לבכיר ומאתגר במיוחד מאז התפרצות הקורונה.

שר לענייני ירושלים ופרויקטים לאומיים - רפי פרץהרב רפי פרץ נבחר בחורף שעבר ליו"ר הבית היהודי, לאחר עזיבתו של נפתלי בנט. אחרי הבחירות הוא התמנה לשר החינוך, אך בהמשך נדחק בפועל משורות הנהגת נציגות המגזר בכנסת, עם שובו של נפתלי בנט לאיחוד עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי. בשבוע שעבר, במקביל להחלטה של ימינה להישאר באופוזיציה, ניהל פרץ מו"מ על כניסה עצמאית לממשלה, וזכה למינוי ריק מתוכן, לצד מספר הישגים תקציביים עבור המגזר הדתי-לאומי.

שר התרבות והספורט - חילי טרופרמי שהיה מנהל בית ספר, והקים את עמותות 'במעגלי צדק' ו'שכן טוב', ושימש עוזר לשר החינוך לשעבר, שי פירון, עסק בשנה וחצי האחרונות בהקמת מפלגת 'חוסן לישראל' בראשות בני גנץ, ובהמשך היה מרוקמי האיחוד עם יש עתיד שזכה לשם 'כחול לבן'. טרופר הוא אחד הח"כים המקורבים לבני גנץ, וייכנס לנעליה של מירי רגב במשרד התרבות והספורט.

שרת הקליטה - פנינה תמנו-שטה: השרה הראשונה אי פעם ממוצא אתיופי מזוהה עם עדת יוצאי אתיופיה, אך היא מגיעה מהמגזר הדתי-לאומי. תמנו-שטה היא בוגרת באולפנת 'צפירה', ומשתייכת עד היום למגזר, יחד עם משפחתה.

שרה לעניינים אסטרטגיים - אורית פרקש-הכהןעוד ח"כית שלא הייתה מוכרת במיוחד בציבור, אך מגיעה משורות המגזר. היא בוגרת אולפנת 'אמנה' בכפר סבא, והתנדבה לשירות לאומי בבית החולים שערי צדק. אחרי התמחות ועבודה כמשפטנית, מונתה ליו"ר רשות החשמל, בתפקיד בו כיהנה קרוב לארבע שנים. היא תושבת ירושלים ואם לארבעה.

השר להשכלה גבוהה - זאב אלקיןמי שנחשב לאחד המקורבים לנתניהו בליכוד, כיהן כיו"ר הקואליציה וניהל את המשאים ומתנים מטעם הליכוד, הושאר לסוף חלוקת התיקים, וזכה לשלל מפוקפק בדמות משרד עם סמכויות ממשרד החינוך מחד, וממשרד האנרגיה מאידך. אלקין, שהתחיל את דרכו הפוליטית בכלל ב'קדימה', כיהן בממשלה האחרונה כשר להגנת הסביבה, ואמור לכהן כשר התחבורה במחצית השנייה של הקדנציה.

שר התקשורת - יועז הנדלהנדל אמנם איננו חובש כיפה, אך הוא גדל בשורות המגזר הדתי לאומי, ומזוהה עמו עד היום. שמו נקשר במהלך השנים עם מפלגות ימין שונות, אך הוא בחר בסופו של דבר להצטרף למפלגת תל"ם של בוגי יעלון, יחד עם חברו צבי האוזר, וממנה התפצלו והצטרפו לחוסן לישראל בדרך לממשלה, עם תיק לא גדול אך נחשב משפיע, במיוחד בעיני ראש הממשלה נתניהו.

שר במשרד הביטחון - מיכאל ביטוןמי שהיה ראש עיריית ירוחם גדל במוסדות הציונות הדתית ובבני עקיבא, וב-2015 אף קיבל את "אות יקיר בני עקיבא". במשך השנים היה חבר במימ"ד, ובהמשך במפלגתה של עדינה בר שלום, א"חי ישראלי". הוא מעיד על עצמו כ"יציר הציונות הדתית" (בראיון למקור ראשון), ומנהל אורח חיים מסורתי, וילדיו לומדים בחינוך הדתי וחברים בבני עקיבא. 

שרה לענייני התיישבות - ציפי חוטובלי: חוטובלי הייתה מיועדת לקבל בכלל את התיק לענייני ירושלים, אך כניסתו של רפי פרץ לאחר התפצלותו מימינה נאלצה להסתפק בתואר "השרה לענייני התיישבות", עם עוד שלל סמכויות בנושאי החטיבה להתיישבות, שירות לאומי, גרעינים תורניים ומכינות. בהמשך היא צפויה לצאת לשליחות דיפלומטית, ככל הנראה כשגרירה בלונדון.

השרה החרדית הראשונה

בנוסף למי שהזכרנו למעלה, בממשלה הקרובה יכהנו ארבעה שרים מהמגזר החרדי, כולל, לראשונה, שרה חרדית. יו"ר ש"ס אריה דרעי ימשיך בתפקידו כשר הפנים, כשאת התיק השני שקיבלה מפלגתו, תיק הדתות, הוא בחר להעניק לאדם מחוץ לכנסת, הרב יעקב אביטן. יו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, יכהן כשר השיכון, ומטעם כחול לבן תכהן כשרת התפוצות עומר ינקלביץ', המגיעה מהמגזר החרדי.