קשיים בדרך לממשלה: נתניהו רוצה 2 ח"כים בוועדה למינוי שופטים, בכחול לבן מתנגדים

עוד בטרם התקבלה הסכמה על נושא החלת הריבונות בין המפלגות, סוגייה נוספת מעלה סימן שאלה לגבי הצלחת המשא ומתן. בליכוד רוצים זכות ווטו בוועדה כדי לשלוט בזהות מינוי השופטים לבג"ץ אך נתקלים בסירוב. "לא יהיה הסכם בכל מחיר" אומרים בכחול לבן. שקד: "זו לא שותפות - זו כניעה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/04/20 09:26 יא בניסן התשפ

קשיים בדרך לממשלה: נתניהו רוצה 2 ח"כים בוועדה למינוי שופטים, בכחול לבן מתנגדים
נתניהו וגנץ. משא ומתן רצוף מכשולים, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

מחלוקת נוספת בין הליכוד לכחול לבן, רגע לפני מה שמסתמן כחתימה על ההסכם הקואליציוני. שתי המפלגות אמנם טרם סיכמו ביניהם את נושא החלת הריבונות, כאשר בליכוד דרושים מכחול לבן לא לבלום את המהלך לכשיגיע. כעת גם הרכב הוועדה למינוי שופטים מהווה חיץ בין המפלגות, כך על פי פרסום הבוקר (א') בכאן 11.

הוועדה למינוי שופטים מורכבת מתשעה חברים, מתוכם ארבעה פוליטיקאים. במהלך המשא ומתן העלה צוות הליכוד דרישה לקבל את שני המקומות הפנויים בוועדה לחברי כנסת מטעם המפלגה, בעוד בכחול לבן מתנגדים לכך. יועצו של גנץ, רונן צרור אף התבטא בעניין וטען כי העניין יכול לתקוע את המו"מ. 

"המשא ומתן הולך קשה מאוד. לא יהיה הסכם בכל מחיר", התייחס צור למחלוקות בראיון לקלמן וליברמן, "יש התעקשות של הצוות המנוסה לעגן את הדברים בערבויות וביטחונות שלא יאפשרו סטייה ממה שהוסכם". 

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה בטוויטר על דברי יועצו של גנץ, רונן צור, "התכוונת לא נאפשר למנות שופטים שמרנים אלא רק ליברלים שמאלנים. זו לא שותפות זו כניעה"

מטרת הדרישה של הליכוד היא לקבל את האפשרות לבחור את סוג השופטים שימונו לבית המשפט העליון, כאשר המגמה בגוש הימין, אותה החלה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, היא מינוי שופטים הנחשבים שמרנים יותר. שופטים שמרנים נתפשים כמי שלא יבצעו חקיקה אקטיביסטית, הגישה אותה החל אהרן ברק. במידה ודרישת הליכוד תתקבל, השליטה בוועדה תישאר בגוש הימין, שכן מינוי שופטים לבית המשפט העליון דורש רוב של תשעה חברים, ולכן 2 המקומות הפנויים מקבלים משקל גדול במו"מ.