החלת הריבונות ושינוי שיטת מינוי שופטים: הצעות החוק של ימינה שיביכו את הליכוד

בצל הדיווחים על התקדמות במשא ומתן לממשלת אחדות, חברי הכנסת של ימינה הגישו שמונה הצעות חוק שהליכוד יתקשה להתנגד להם. המטרה: לדחוק בנתניהו להעניק להם שרים בכירים ולרמוז לו מה עלול לקרות אם ישבו באופוזיציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/04/20 16:24 ח בניסן התשפ

החלת הריבונות ושינוי שיטת מינוי שופטים: הצעות החוק של ימינה שיביכו את הליכוד
ראשי ימינה חוגגים בערב הבחירות. , צילום: ללא

ראשי ימינה מבינים שבשא ומתן הקואליציוני הבין הליכוד לכחול לבן הם עלולים לקבל תיקים זוטרים בלבד, ולכן חברי הכנסת ברשימה הגישו שמונה הצעות חוק חדשות יאיימו על ראש הממשלה נתניהו וירמזו לו מה ימינה עלולה לעשות מהאופוזיציה במידה והוא יפרק את גוש הימין ולא ייתן לחברי ימינה את מבוקשם סביב שולחן הממשלה. 

הצעת החוק הראשונה היא ההתגברות כוללת, לפיה בית המשפט לא יכול לבטל חקיקה אלא בהרכב של 11 שופטים שלפחות שני שליש מהם תומכים בביטול. הצעת חוק נוספת בתחום המשפטי היא שינוי שיטת מינוי שופטים, במסגרתה בוועדה למינוי שופטים יתקיים שימוע, שר המשפטים ימליץ וההמלצות יבאו לאישור הכנסת. שר התיירות יריב לוין תומך נלהב בשימוע לפני מיני השפטים ויתקשה להתנגד לחוק הזה

הצעת חוק שלישית היא חידוש לחוק הסניורטי במסגרתו נשיא בית המשפט העליון מתמנה באופן אוטומטי על פי הותק של השופטים המכהנים. ההצעה מבקשת שלא יתמנה לנשיאות העליון מי שתקופת הכהונה שלו כנשיא תהיה קצרה משלוש שנים. השופט פוגלמן, שאמור להתמנות לנשיאות בתום כהונת חיות, אינו עומד בקריטריון כאשר נשארות לו שנתיים בנשיאות. כך ינסה המחנה השמרני רוצה לדלג על פולגמן, שידוע באקטיביסטיות השיפוטית שלו. 

ההצעות הוגשו על ידי חברי הכנסת איילת ‎שקד, מתן כהנא, ואופיר סופר ואמורות לתת לליכוד הצצה למה ימינה הקטנה מסוגלת לעשות, אולם ראשי ימינה טרם קיבלו הצעה טובה מהליכוד. הצעות החוק הנוספות הם החלת הריבונות ביהודה ושומרון, כאשר גם לחוק הזה יש רוב בליכוד.  

עוד מעלים להצעה- ביטול זכות עמידה, איסור שביתה בשירותים חיוניים, חוק שיביך את השותפים החדשים של הליכוד בכחול לבן, גירוש משפחות מחבלים, ביטול הלכת דרעי פנחסי וביטול ההגבלות על ממשלת מעבר.

בימינה מאיימים כי אם קווי היסוד של הממשלה לא יהיו מותאמים לממשלת ימין וחברי הרשימה לא יקבלו תיקים בכירים, הם צפויים לפרוש מהגוש לעבור לאופוזיציה, אולם ימינה לא תרצה לעבור מרצונה למדבר האופוזיציוני ולכן בכירים בליכוד מתקשים להיבהל מאיומי המפלגה.