לדרישת הרשימה משותפת: יתקיים דיון בהקפאת ׳חוק קמיניץ׳

לאחר שבליל פיזור הכנסת נמנע ביטול החוק, ועדת הכספים תדון היום בהקפאת החוק לתכנון והבניה בהשתתפות שר המשפטים אוחנה. מנכ"ל רגבים: "מדובר בנסיון מחטף בתקופת בחירות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/12/19 08:35 ב בטבת התשפ

לדרישת הרשימה משותפת: יתקיים דיון בהקפאת ׳חוק קמיניץ׳
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, צילום: הדס פרוש/פלאש 90

בעקבות לחץ של של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת על הממשלה, יקיים הבוקר (ב') יו״ר ועדת הכספים משה גפני דיון על הקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, המכונה "חוק קמיניץ".

כזכור, ח"כ אחמד טיבי הוביל מהלך לפיו חברי הכנסת הערבים יתמכו בשינוי תאריך הבחירות בתמורה להקפאת 'חוק קמיניץ'. לאחר שנציגי תנועת רגבים הגיעו לכנסת באישון ליל, בליל פיזור הכנסת ה-22,  כדי לסכל את כוונת המפלגות הערביות, סיכמו מפלגות הימין כי במקרה ושר המשפטים יהיה מעוניין להביא שינויים לחוק, הדבר יובא לאישור ועדת הכספים במקום ועדת הפנים, מכיוון שהאחרונה אינה פועלת בתקופת בחירות. 

בימים האחרונים הופתעו בתנועת רגבים לגלות כי ח״כ גפני בתיאום עם ח״כ אחמד טיבי והרשימה המשותפת, מתכננים להקפיא את החוק ובכך להחזיר את המציאות של הפקרות הבניה הבלתי חוקית בעיקר בנגב ובגליל. המחטף נעשה תוך סחיטת שר המשפטים אמיר אוחנה כי אם לא יביא להקפאת החוק, לא יועברו תקציבים המיועדים למשרד המשפטים בהיקף עשרות מיליוני שקלים ואשר יוחזרו לקופת האוצר אם לא יאושרו עד סוף שנת המס מחר.

נזכיר כי החוק חוקק בכדי להילחם בתופעת הבניה הבלתי חוקית ברחבי מדינת ישראל שהוגדרה על ידי בית המשפט העליון כמכת מדינה. מדובר בבניה לא מאושרת על אדמות שלא נועדו לבניה, המובילה לפגיעה בתשתיות וגורמת למניעת הפיתוח בעיקר בנגב והגליל.

חוק קמיניץ, שיפר באופן משמעותי את תהליכי האכיפה ונתן כלים מנהליים אפקטיבים שהובילו לצמצום התחלות הבניה ב 50% מאז כניסת החוק לתוקפו. מנגד, גם החקלאיים היהודים טוענים כי החוק מקשה עליהם. חברת הכנסת שקד התייחסה לכך ואמרה, בעלון מצב הרוח בשבת האחרונה, ואמרה כי היא מודעת למצב וייתכן כי חוק זה צריך לעבור שינויים ותיקונים. 

מנכ"ל רגבים מאיר דויטש מסר בתגובה על הדיון: "מדובר בנסיון מחטף בתקופת בחירות במטרה להרוס את אחד ההישגים המשמעותיים של ממשלת נתניהו היוצאת. אני בטוח שחברי הכנסת של הליכוד לא יהיו שותפים למחטף שיו״ר ועדת הכספים והמפלגות הערביות מנסים להוביל, חוק קמיניץ מהווה את אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ממשלת נתניהו היוצאת ואני מאמין שראש הממשלה לא יאפשר להוריד אותו לטמיון.