יו"ר הרשימה המשותפת: לא שוללים כניסה לממשלת שמאל

איימן עודה אומר כי בתנאים מסויימים, הרשימה המשותפת מוכנה לדון בכניסה לממשלת שמאל מרכז. ההצהרה מהווה תפנית בגישה של המפלגות הערביות, אך צפויה לזכות להתנגדות חריפה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/08/19 09:06 כא באב התשעט

יו"ר הרשימה המשותפת: לא שוללים כניסה לממשלת שמאל
איימן עודה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

האם הרשימה המשותפת תצטרף לממשלה אחרי הבחירות? ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה, אמר בראיון ל'ידיעות אחרונות' שיתפרסם בסוף השבוע, כי הוא מוכן להיכנס לממשלת שמאל-מרכז, אם חברות הקואליציה "ייענו לדרישות יסוד שנוגעות לערביי ישראל ולתהליך המדיני".

מדובר בתפנית של ממש מבחינת המפלגות הערביות, אשר מעולם לא היוו אופציה לכניסה לממשלה, אלא רק במקרה שהעניקו 'רשת ביטחון', לממשלת רבין ערב הסכמי אוסלו, אך לא היו חלק ממנה. על פי הדיווח בידיעות, עודה לא התייעץ עם חבריו להנהגת הרשימה המשותפת, המורכבת מארבע רשימות - חד"ש, בל"ד, רע"ם ותע"ל - לפני שיצא בהצהרה, והיא צפויה להתנגדות חריפה בקרב פוליטיקאים ערבים.

הסיבה להצהרה של עודה היא אחוז ההצבעה הנמוך במגזר הערבי בבחירות האחרונות - 49 אחוזים בלבד, וההערכות כי הוא לא צפוי לעלות בבחירות הקרובות בצורה משמעותית, על אף חזרתה של הרשימה המשותפת. ככל הנראה, בסביבתו של עודה מבינים כי את הצעירים בחברה הערבית מעניינות סוגיות אזרחיות כמו האלימות הגואה, המצב הכלכלי וההשתלבות במדינת ישראל, לפני הסכסוך הישראלי-פלסטיני ומצבם של הפלסטינים ביהודה ושומרון.

כך או כך, להצהרה של עודה אין משקל מעשי רב, שכן גם אם כחול לבן תזכה בבחירות, על מנת להרכיב ממשלה היא תהיה חייבת לפנות לישראל ביתנו או לליכוד, שכן גם עם המפלגות הערביות אין לה סיכוי להגיע לרוב בכנסת, כפי שמוכיחים הסקרים שוב ושוב.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן