דיוני היום שאחרי בעזה: התרגיל של נתניהו לסמוטריץ' ובן גביר

אחרי שבמפלגת הציונות הדתית התחייבו כי יעמדו על כך שההחלטות לגבי עתיד עזה יתקבלו בקבינט המדיני-ביטחוני ובן גביר עקץ את גנץ, הקבינט המצומצם יתכנס לפני כינוס הקבינט המורחב ל"דיון היערכות מקדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/24 10:20 כג בטבת התשפד

דיוני היום שאחרי בעזה: התרגיל של נתניהו לסמוטריץ' ובן גביר
נתניהו וקבינט המלחמה, צילום: חיים צח /לע"מ

שאלת היום שאחרי המלחמה מעסיקה רבות את מקבלי ההחלטות בישראל כאשר גם בצמרת אין הסכמות בנושא. נזכיר כי דיון בקבינט המצומצם פוצץ אחרי התנגדותן של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית, והיום (ה') יתקיימו הדיונים הראשונים בסוגייה.

לפני כינוס הקבינט המורחב - דיון היערכות של הקבינט המצומצם

הדיונים יתחילו בדיון היערכות מקדים בהשתתפות קבינט המלחמה המצומצם נתניהו, גלנט, דרמר, גנץ ואייזנקוט. הכינוי הרשמי של הדיון כדיון היערכות מקדים הוא בכדי לנטרל את התנגדותן של סמוטריץ' ובן גביר. לאחר מכן, בשעה 21:00, יתכנס הקבינט המדיני-בטחוני המורחב לדון בסוגיה הנפיצה.

דיון הקבינט המורחב | צילום: חיים צח /לע"מ

הסוגיות שעל הפרק בדיונים החשובים הן חלופות ליום שאחרי בעזה, החל ממי ישלוט ברצועה, המשך הלחימה, יצירת פרימטר, שיקום הרצועה ועוד. עד כה התקיימו מספר דיוני היערכות בפורומים מקצועיים כמו המל"ל, והם והצבא יציגו את החלופות האפשריות.

הציונות הדתית: נעמוד על כך שכל ההחלטות האסטרטגיות ובוודאי ההחלטות לגבי עתיד עזה יתקבלו אך ורק בקבינט המדיני ביטחוני

נזכיר כי אחרי הרצון של נתניהו לדון בעניין בקבינט המצומצם, נעמדו סמוטריץ' ובן גביר על הרגליים האחוריות. לאחר ישיבת סיעה דחופה של מפלגת הציונות הדתית, פרסמה המפלגה הודעה חריגה בה נכתב: "נמשיך לעמוד על המשמר כדי למנוע כל ניסיון לקדם במחטף תוכנית מדינית שמשמעותה עצירת המלחמה, המשך קיומו של חמאס והחזרת הרשות הפלשתינית לעזה במכבסת מילים כזו או אחרת".

בהודעה נכתב עוד כי "הקמת קבינט המלחמה שהדיר את מפלגת הציונות הדתית מניהולה השוטף של המערכה הייתה דרישה לא לגיטימית ובעייתית של בני גנץ, אולם הסכמנו לה כדי לאפשר הקמה מהירה של ממשלת חירום לאומית. נעמוד על כך שכל ההחלטות האסטרטגיות ובוודאי ההחלטות לגבי עתיד עזה יתקבלו אך ורק בקבינט המדיני ביטחוני בו יש ייצוג לכלל המפלגות בממשלה ומי שיאתגר את החשיבה הישנה, ולא בקבינט המלחמה המצומצם בו ניתן ייצוג יתר לתפיסות ולקונספציות העבר, שכולנו, כעם, כבר התפכחנו מהן".

במקביל, בן גביר צייץ: "קבינט הקונספציה הוסמך לנהל את התמרון, ולא לקבוע מדיניות ליום שאחרי. זהו תפקידו של הקבינט המדיני בטחוני ויש לנהל את הדיונים ליום שאחרי בקבינט המדיני בטחוני ולא בקבינט הקונספציה עם גנץ".