ברגע האחרון: הפנייה של בית הנשיא אל נתניהו וגנץ

רגע לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ על עילת הסבירות, אנשי הנשיא הרצוג חידשו את המגעים לפשרה מול נתניהו וגנץ. ראש הממשלה שוקל לפנות לציבור עם הצהרה לתקשורת

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 11/09/23 15:42 כה באלול התשפג

ברגע האחרון: הפנייה של בית הנשיא אל נתניהו וגנץ
נתניהו והרצוג, סיכום ברגע האחרון?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעוד פחות מ-24 שעות יתקיים בבית המשפט העליון דיון דרמטי, 15 שופטי בית המשפט העליון ידונו אם לפסול את חוק עילת הסבירות שחוקקה הקואליציה בקיץ האחרון. רגע לפני הדיון שיכול להביא למשבר, בבית הנשיא מנסים שוב להגיע לפשרה.

בית הנשיא פנה שוב לנתניהו

למרות שהמגעים החשאיים התפוצצו במהלך השבוע שעבר אחרי שדלפו לתקשורת, אנשי הנשיא לא אומרים נואש ופונים שוב לראש הממשלה נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בניסיון נוסף להגיע לפשרה על בסיס הסיכומים המוקדמים שפורסמו בשבוע שעבר.

גנץ

גנץ - איש הקשר באופוזיציה , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ההערכה בזירה הפוליטית היא כי ראש הממשלה מאוד מעוניין בפשרה לקראת נסיעתו לארצות הברית בשבוע הבא. נסיעה אליה הוא רוצה לצאת במצב מהמצב בו הוא נמצא כרגע. אבל עדיין לא מעט בקואליציה מתנגדים לפשרה עמוקה. ייתכן וראש הממשלה יפנה בנאום מיוחד לאומה ויצהיר על פשרה חד צדדית.

ריכוך עילת הסבירות ועצירת החקיקה: המגעים הסודיים של הרצוג

בין היתר, עלו במהלך השיחות מספר אפשרויות ובראשם עצירת החקיקה לתקופה של כשנה וחצי. עוד דובר על ריכוך נוסף של עילת הסבירות, וביטול החקיקה המסתמנת ושינוי הוועדה לבחירת שופטים. יחד עם זאת על מנת לבצע מינויים תיאלץ הוועדה לקבל הכרעות ברוב של 7 חברים מתוך 9 חברי ועדה, מה שאומר שגם מינוי נשיא בית המשפט העליון יצטרך להתקבל רק בפשרה.