פרסום ראשון החוק החדש של טלי גוטליב - שעוקף את הרפורמה המשפטית

מסלול עוקף רפורמה: אחרי שהתוכנית של שר המשפטים יריב לוין לשינויים במערכת המשפט ירדה מהפרק, חברת הכנסת טלי גוטליב הגישה חוק שייבטל את הכוח של היועמ"שים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 05/06/23 16:42 טז בסיון התשפג

החוק החדש של טלי גוטליב - שעוקף את הרפורמה המשפטית
טלי גוטליב, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

חברת הכנסת טלי גוטליב מחזירה את השינויים במערכת המשפט לקידמת הבמה, למרות ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את הרפורמה למועד לא ידוע, חברת הכנסת גוטליב הגישה הצעת חוק שתשנה דרמטית את היחס בין הייעוץ המשפטי לממשלה. 

הצעת החוק החדשה

על פי הצעת החוק, ראש הממשלה, הממשלה או כל שר בממשלה יהיו רשאים לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מהיועץ המשפטי לממשלה או מיועץ משפטי אחר אבל הייעוץ המשפטי לא יחייב את הגורם שקיבל אותו".

לוין ונתניהו

לוין ונתניהו - מסלול עוקף רפורמה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה גוטליב: "במצב המשפטי הקיים, סמכויות היועץ המשפטי לממשלה ותפקידו אינם מוסדרים בחוק ספציפי אלא נלמדים מפסיקת בית המשפט ומחוקים שונים שמסדירים את סמכויותיו. חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה משקפות את המצב המשפטי כיום, כאשר הממשלה מחוייבת לפעול לפיהן, ולרוב היא אכן עושה כן. 

מוצע להוסיף בחוק-יסוד: הממשלה סעיף המבהיר כי הממשלה רשאית אם מצאה כי יש צורך בכך, לקבל ייעוץ משפטי מהייעוץ המשפטי לממשלה, ואולם חוות דעתו לא תחייב את הממשלה. כמו כן, מוצע לאפשר לממשלה לפנות ליועץ משפטי חיצוני מוסמך לקבלת חוות דעת אשר אף היא לא תהא מחייבת אלא תשמש שיקול בלבד בקבלת ההחלטה".