"היוזמה שלנו כשלה": אחד ממנסחי פשרת פרידמן-אלבשן מיואש

גיורא איילנד, אחד מהרביעייה שהציגה את מתווה פרידמן-אלבשן, טוען כי היוזמה כשלה והיא יורדת מסדר היום: "חשבנו בתמימותנו שאם נציג מתווה דומה למקורי שהוא יותר רך - הוא ייתן תירוץ ללוין ולרוטמן לעצור את החקיקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 08:37 יט באדר התשפג

"היוזמה שלנו כשלה": אחד ממנסחי פשרת פרידמן-אלבשן מיואש
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האלוף במיל' גיורא איילנד, אחד ממנסחי מתווה הפשרה לרפורמה המשפטית שכונתה פשרת פרידמן-אלבשן, טוען הבוקר (א') כי הפשרה שלהם לא הצליחה להביא תוצאות. "מבחינתי היוזמה שלנו כשלה ויורדת מסדר היום", אמר בריאיון בגלי צה"ל.

המטרה הייתה למנוע את השיתוק

לדברי איילנד, "המטרה הייתה למנוע את השיתוק המוחלט בשיחות בין הצדדים". הוא הוסיף ואמר: "חשבנו בתמימותנו שאם נציג מתווה דומה למקורי שהוא יותר רך - הוא ייתן תירוץ ללוין ולרוטמן לעצור את החקיקה". נזכיר כי איילנד היה חלק מארבעה פעילי ציבור שהציגו מתווה פשרה. לצד איילנד, ניסחו אותו פרופ' יובל אלבשן, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן ואיש ההיי-טק גיורא ירון.

המחאה נגד הרפורמה, ימנעו מנתניהו להגיע לנתב"ג?

המחאה נגד הרפורמה | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הרביעייה הציעה כי הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה. לגביי עילת הסבירות נכתב בהצעה כי הפיקוח השיפוטי על רשויות המנהל יימשך גם בעילה הקיימת של סבירות וכי עילת הסבירות לא תשמש לפסילת מינויים בממשלה ובכנסת, וכן מינויים שאושרו על ידי הכנסת. בתחילת הדרך היה נראה כי יש למתווה פוטנציאל, לאחר שמקורבי לוין כינו אותו "פורץ דרך". פרופ' אלבשן אף נפגש עם לוין ורוטמן, אך נראה כי גם המתווה הזה לא יצא אל הפועל.

"מתווה הקומבינה"

לצד האופטימיות לגביי המתווה, באופוזיציה לא נתנו לו סיכוי מלכתחילה ותקפו אותו מהרגע הראשון. "הקואליציה גילתה שאין לה שום לגיטימציה להעביר את חוקי ההפיכה המשטרית. אז שמחה רוטמן פנה לדניאל פרידמן כדי שזה יכתוב לו מתווה ואותו הם יציגו מטעמם לציבור כ'מתווה פשרה'. המסכה נפלה והקומבינה נחשפה", כתבה מיכאלי.