למרות שהיועמ"שית התנגדה: השרים אישרו את החוק שיגן על נתניהו

אופיר כץ וראשי סיעות הקואליציה הגישו הצעת חוק המבקשת להסדיר את המקרים בהם ניתן להרכיז על ראש ממשלה כנבצר - היעוץ המשפטי לממשלה התנגד, אבל כבר ביום רביעי החוק יעלה להצבעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/23 13:18 ה באדר התשפג

למרות שהיועמ"שית התנגדה: השרים אישרו את החוק שיגן על נתניהו
נתניהו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לפני כשבוע חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, הגיש יחד עם ראשי סיעות הקואליציה את הצעת "חוק הנבצרות", היום (א') הייעוץ המשפטי פרסם כי הוא מתנגד לחוק אבל בקואליציה יבאו את החוק להצבעה במליאה כבר ביום רביעי.

"חור שחור" משפטי

ועדת השרים לעייני חקיקה אישרה היום את חוק הנבצרות של ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, המבקש להבהיר את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה ובא למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות. בעמדת היועמ"שית, שחוברה על ידי עו"ד גיל לימון, נכתב כי "הידרשות המחוקק להשלמת הסדר הנבצרות יכולה לתרום להבהרת עמימות המונח 'נבצרות', ולהתוויית המנגנון המתאים לקביעת נבצרות. ואולם, ההסדר המוצע סובל מחסרונות וקשיים שמחייבים לטעמנו בחינה נוספת והשלמות".

בחוות הדעת נכתב כי "השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף העדר מסוגלות לכך, למשל מטעמים בריאותיים, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים", וכן כי החקיקה יכולה ליצור "חור שחור" משפטי.

"מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים"

מגישי הצעת החוק מסרו כי משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, הינה הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. "היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת", כך לדבריהם.

אופיר כץ אמר כי לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך, שלדבריו, "שווה ערך להפיכה". עוד הוא אמר: "מהלך כה דרמטי כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא-נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".