טור הנדל חזר לגוש נתניהו וימינה נעלמה: השבוע של איילת שקד

איילת שקד מוחקת את ימינה של נפתלי בנט בניסיון להיכנס לכנסת הבאה, ומצליחה להחזיר את הנדל לגוש הימין | בכחול לבן התקווה החדשה מאבדים מנדטים ועסוקים בלתקוף את נתניהו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/07/22 11:42 א באב התשפב

הנדל חזר לגוש נתניהו וימינה נעלמה: השבוע של איילת שקד
שקד והנדל, צילום: עמיאל ירחי

מה שבעיקר הפתיע אותי ביום רביעי בערב, בזמן השקת מפלגת הרוח הציונית של איילת שקד ויועז הנדל, היא המהירות שבה פעילי ימינה שהגיעו לכפר המכבייה אימצו את השם, רוח ציונית והחלו לצעוק אותו ללא הפסקה. חיכיתי לראות אם מי מהם יתבלבל, בכל זאת, בתוך שלוש שנים הם עברו עם שקד מהבית היהודי לימין החדש, ממנו לימינה, והפעם רוח ציונית. לא רק את השם ימינה מחקה שקד, היא תנסה להתנער מימינה הקודמת, בתקווה לעבור את אחוז החסימה.

מה שנשאר מימינה ההיסטורית

ראשית, ובולט מכל, מרשימת ימינה ההיא של בנט, רק אחת נכנסה לרביעייה הראשונה והמכרעת של רוח ציונית, איילת שקד. מה שאולי מסביר חלק מהחיוכים המאולצים של קארה ויום טוב כלפון ביום ההשקה, שקד רוצה מפלגה אחרת ואנשים אחרים, נטישת בנט, כהנא ואורבך, לא קידמה את קארה וכלפון. בנוסף, בן הזוג הפוליטי נפתלי בנט, מורחק מהזירה. שקד אמנם בקשר שוטף איתו אבל הוא לא מתייחס למפלגה ואין כוונה בקמפיין להיעזר בו, אירוע נדיר שבו תואר ראש הממשלה לשעבר לא מכסה על נזק תדמיתי למפלגה, כי הרי שקד רוצה לחזור לחלקים בציבור הימני שנטשו אותה בשנה האחרונה.

בנט. הפך לנטל | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שקד רשמה הישג די מדהים כשהחזירה את הנדל לגוש ביבי, כאשר ההערכה שאני שומע במפלגה היא שברגע האמת הנדל יכנס גם לממשלת 61 בראשות נתניהו, יחד עם האיום לצאת מהפוליטיקה, הנדל למעשה מפר את מה שהבטיח בשנים האחרונות. ביום האיחוד סיכמו השניים ששקד תקבל את התיק הבכיר ואת המקום בקבינט, אבל הסיכון פה הוא גבוה, הסקרים לא מחמיאים והשניים יצטרכו לשתות בעדינות מנדטים מכחול לבן התקווה החדשה ומגוש הימין, לאור אחוז החסימה הגבוה בישראל, או שהשניים יכנסו עם 4 מנדטים, או שיכשלו ביחד. 

כחול לבן התקווה החדשה והקמפיין המאסיבי

ברשימת כחול לבן התקווה החדשה, יש שרי ביטחון, משפטים, שיכון, חינוך, ירושלים, קליטה ועוד כמה שבטח שכחתי, אבל לסיכום שנה של עשייה בממשלה ולקראת בחירות 2022 העלו שם קמפיין מאסיבי ראשון, תמונה אפלה של נתניהו וציטוט: "נרכיב ממשלה גם בלעדיו". מעבר לקושי המספרי להם להרכיב ממשלה בלי נתניהו, מי שלא יכול לומר מילת קמפיין בלי להזכיר את ביבי הוא לא אלטרנטיבה, במקביל המנדטים של הצמד סער גנץ יורדים בסקרים לטובת איילת שקד, מה שמגביר את התחושה שפרויקט סער גנץ יגמר מתחת ל-10 מנדטים ויעזור בעיקר לשלישיה סער אלקין ושאשא ביטון להיכנס לכנסת הבאה.