הדרמה הפוליטית: הצעת החוק לפיזור הכנסת תעלה היום בקריאה טרומית

בצל ההחלטה הדרמטית של בנט ולפיד, גובר הלחץ על הקואליציה להעביר בהקדם האפשרי את החוק לפיזור הכנסת בשל החשש מהקמת ממשלה חלופית וינסו להעביר אותו היום גם בקריאה ראשונה | סקרים ראשונים בערוצים המרכזיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/22 07:22 כג בסיון התשפב

הדרמה הפוליטית: הצעת החוק לפיזור הכנסת תעלה היום בקריאה טרומית
מליאת הכנסת, , צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אחרי החלטתם הדרמטית של בנט ולפיד, הכנסת צפויה להצביע היום (ד') בקריאה טרומית על הצעת החוק של הקואליציה לפיזור הכנסת. את ההצעה לפיזור הגישו חברי הכנסת בועז טופורובסקי ושרן השכל. העברתו של החוק היא אינטרס של הקואליציה במטרה למנוע מהאופוזיציה הקמת ממשלה חלופית עוד בכנסת הזו. בקואליציה ינסו להביא את ההצעה להצבעה בקריאה ראשונה גם היום.

אחרי ההחלטה, אתמול (ג') הגיע הצד המעשי עם דיון מהיר שמתקיים בוועדת הכנסת בראשות חבר הכנסת ניר אורבך ומטרתו היא אישור הקדמת ההצבעה על פיזור הכנסת. הקדמת הדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים וארבע מגיעה, כאמור, לבקשת חברי יש עתיד שחוששים כי אם לא יפזרו את הכנסת במהירות האפשרית, תוקם ממשלת ימין בראשות נתניהו כבר בכנסת הזאת בעקבות עריקים מהקואליציה הנוכחית.

סקרים ראשונים: תמונת מצב

אמש (ג') העלו בערוצים המרכזיים סקרים ראשונים לקראת הבחירות מהם לא עולה שינוי ניכר בתמונת המנדטים. 

סקר חדשות 12 ומכון מדגם: הליכוד 35, יש עתיד 20, כחול לבן 9, הציונות הדתית 9, ש"ס 8, יהדות התורה 7, העבודה 6, ליברמן 5, הרשימה המשותפת 5, ימינה 4, רע"מ 4, מרצ 4, תקוה חדשה 4. מפלגה בראשותו של עמיחי שיקלי לא עוברת את אחוז החסימה. בסיכום: גוש נתניהו מקבל 59 מנדטים והקואליציה זוכה ל-56 מנדטים. 

סקר כאן חדשות ודודי חסיד: הליכוד 36, יש עתיד 21, כחול לבן 9, הציונות הדתית 9, ש"ס 8, יהדות התורה 7, הרשימה המשותפת 6, העבודה 6, ימינה 5, ישראל ביתנו 5, תקווה חדשה 4, רע"ם 4. מרצ לא עוברת את אחוז החסימה עם 2.4%. בסיכום: גוש נתניהו מקבל 60 מנדטים, והקואליציה זוכה ל-54 מנדטים. במקרה ובנט יחליט לפרוש, כל המנדטים שלו מתחלקים בין מפלגות הקואליציה ואין שינוי במפת המנדטים. במידה ויחליט לרוץ ברשימה משותפת עם יאיר לפיד, יזכו השניים ל-26 מנדטים. 

סקר חדשות 13 ופרופ' קמיל פוקס: ‏הליכוד 35, ‏יש עתיד 22, ‏הציונות הדתית 9, ‏ש"ס 8, ‏יהדות התורה 7, ‏כחול לבן 7, הרשימה ‏המשותפת 6, ‏העבודה 5, ‏ישראל ביתנו 5, ‏ימינה 4, ‏תקווה חדשה 4, ‏מרצ 4, ‏רע"מ 4. בסיכום: ‏גוש נתניהו מקבל 59 מנדטים והקואליציה זוכה ל-55 מנדטים. 

עוד עולה מהסקר כי במקרה של איחוד בין בנט וסער מפת המנדטים משתנה: מפלגה משותפת בראשות שניהם מניבה 13 מנדטים - חמישה יותר מאשר בריצה נפרדת, גוש נתניהו יורד ל 59 מנדטים ורע"מ לא עוברת את אחוז החסימה.

סקר ערוץ 14 ומכון דיירקט פולס: בסקר נבחנה הצטרפות של מפלגת ימין ליברלית בראשות עמיחי שיקלי ממנה עולה תמונה מורכבת יותר: הליכוד 33, יש עתיד 21, הציונות הדתית 9, ש"ס 8, כחול לבן 8, יהדות התורה 7, הרשימה המשותפת 6, ישראל ביתנו 6, העבודה 6, ימינה 4, רע"מ 4, מרצ 4, שיקלי 4. תקווה חדשה לא עוברת את אחוז החסימה עם 2.8%. בסיכום: גוש נתניהו עם שיקלי זוכה ל-61 מנדטים, הקואליציה מקבלת 53 בלבד.