חוק "ממדים ללימודים" עבר במליאת הכנסת: 16,500 לוחמי צה"ל יקבלו מלגה

החוק שמסעיר את הקואליציה והאופוזיציה הגיע למליאת הכנסת | שר הביטחון הציג פשרה במהלך הדיון הארוך: "הצעה שמגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם", הליכוד קיבלה את ההצעה - והחוק עבר ברוב של 55 חברי כנסת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/05/22 02:38 כג באייר התשפב

חוק "ממדים ללימודים" עבר במליאת הכנסת: 16,500 לוחמי צה"ל יקבלו מלגה
מליאת הכנסת, הערב, צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

במליאת הכנסת התקיים הערב (ב') הדיון בהצעת חוק קליטת חיילים משוחררים, המוכר כחוק "ממדים ללימודים". מעט לאחר חצות הגיע למליאה שר הביטחון בני גנץ, והציג פשרה לליכוד ולאופוזיציה, הפשרה שהתקבלה מאוחר יותר: גובה המלגה יהיה 75% במקום 66% כפי המוצע בחוק. "חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי", אמר גנץ.

כעבור כשעה וחצי ולאחר דיון בסיעת הליכוד יחד עם ראשי האופוזיציה, הפשרה התקבלה ובליכוד מיהרו להכריז: "ניצחון לליכוד: המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה"ל. ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין. הליכוד יעלה חוק ל-100% מלגה ללוחמים".

"ההצעה מגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם"

גנץ אמר במליאה: "אני חושב שכל אחד כאן צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול לאן הגענו? יש שאומרים לי שכדאי לי למשוך את הוויכוח – אני פוגע בליכוד, ומצטייר כמי שפועל לטובת החיילים. אני החלטתי לשים לזה סוף. המטרה שלי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה"ל ולשמור על שלמות הממשלה. לכן, אני מבקש להציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%". 

שר הביטחון הסביר בדבריו כי זו הצעה שמשמרת את העיקרון המוביל בבסיס השיטה של תמיכת המערכת מצד אחד, ומחויבות הפרט מהצד השני. "ההצעה מגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם. יותר מהכול, זו הצעה טובה, שמשרתת את החברה הישראלית. אני לא מוכן שהפוליטיקה תפגע בצה"ל. אני מבקש מכולם, קואליציה ואופוזיציה כאחד להצביע בעד ההצעה הזו בתיאום עם ראש הממשלה ושר החוץ. אם נעשה זאת, נפסיק את המצב הרע בו אנו נמצאים בכל הקשור למחויבותנו לחיילי צה"ל".

חברת הכנסת מהליכוד, גלית דיסטל, הגיבה בחשבון הטוויטר שלה: "התקדמנו. בזכות ההתעקשות של הליכוד המימון עבור החיילים גדל, מקווה שעד ההצבעה שום דבר לא יתפקשש. וכשנחזור נגדיל ללוחמים את המימון ל 100 אחוז בדיוק כפי שעשינו כשנתניהו היה ראש ממשלה. ועד אז - אחלה בני גנץ".

קיש: "החוק הזה הולך ליפול, אני רוצה לחסוך את הנפילה"

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת רם בן ברק, הציג את ההצעה ואמר: "כשבחרתי להיכנס לפוליטיקה, חשבתי שיש דברים שהם מעל הפוליטיקה אבל מסתבר שהייתי נאיבי. אני לא האמנתי שיכול להיות מצב שחברי הליכוד יתקעו סכין בגב ללוחמי צה"ל. לא האמנתי שהליכוד יהיה נגד חוק שאין צודק ממנו, שהליכוד יהיה נגד עשרות אלפי לוחמים שהחוק הוא עבורם ובשבילם. לא האמנתי שחברי כנסת שחלקם היו לוחמים מסוגלים להפנות עורף כלפי הדור שעכשיו נלחם עבורנו. אתם בחשבונאות של פוליטיקה קטנה יורקים להם בפרצוף. איך אתם מסוגלים להסתכל בראי? מעולם לא התביישו רבים כל כך במעטים כל כך".

מנגד, חבר הכנסת יואב קיש פנה לשר הביטחון בני גנץ ואמר: "החוק הזה הולך ליפול, אני רוצה לחסוך את הנפילה. ניהלנו משא ומתן על הצעה פשוטה שעל השנה הראשונה והשנייה יקבלו 66% ועל השנה השלישית יקבלו 100% במקרה של סיום הלימודים. אין כאן בעיה של תקצוב, זו הצעה שהיא פשרה והיא תעביר את החוק, אם לא החוק נופל".

הלוחמים מפגינים היום מול הכנסת

לוחמים מפגינים היום מול הכנסת | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה אומר החוק?

החוק מציע כי קרן "ממדים למילואים" תממן שני שליש משכר לימוד אוניברסיטאי שנתי במוסד להשכלה גבוהה ובמוסדות לאומנות, עבור עד שלוש שנות לימוד או עד ארבע שנים למקצועות מסוימים, לחייל זכאי שהתגייס אחרי התאריך 30.6.2013, ושהחל בלימודים בתוך שלוש השנים שלאחר תום השנה שבה השתחרר משירות סדיר או קבע או מילואים שנמשך יותר משנה. 

הזכאות תינתן לחייל ששירת כלוחם במשך תקופה כאמור בחוק, לחייל שהוריו קיבלו תשלומי משפחה (תשמ"ש), שהיה חייל בודד, או שהוא בן האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית או הצ'רקסית ולחייל עולה חדש. בנוסף, ראש אכ"א יהיה מוסמך לקבוע כי חייל יהיה זכאי להטבה אף אם לא השלים את תקופת שירותו או שעבר לתפקיד עורפי, אם הדבר נגרם בשל פציעה.

בדברי ההסבר נכתב כי החל משנת 2016 ניתן לחיילים משוחררים מצה"ל שהם לוחמים ולחיילים משוחררים מאוכלוסיות ייחודיות, סיוע נוסף, מעבר לקבוע בחוק, לצורך לימודי השכלה גבוהה, במסגרת תכנית "ממדים ללימודים". במסגרת התוכנית, שמופעלת על ידי האגף לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, ניתנת השתתפות במימון שכר הלימוד של חיילים משוחררים זכאים במוסדות להשכלה גבוהה, מכספי תרומות ומעיזבונות המוקדשים למטרה זו. 

החוק כפי שהוא, מציע להסדיר את תכנית "ממדים ללימודים" בחקיקה ולתקצב אותה בתקציב הקרן לקליטת החייל המשוחרר כמשמעותה בחוק, כך שתינתן הטבה נוספת לאוכלוסיות הזכאיות לכך, לשם הכוונת החיילים המשוחררים הזכאים לרכישת השכלה גבוהה.

תכלית ההטבה הנוספת היא להביע הוקרה לחיילים משוחררים משירות סדיר ששירתו בתפקידי לחימה. ההטבה הנוספת משקפת תגמול נוסף בעבור השירות בתפקידים אלה, לנוכח הקושי הייחודי וסיכון החיים הגלום בשירות בתפקידי לחימה. כל זאת, מעבר לזכויות הניתנות היום על פי חוק לכלל המשרתים. ההטבה נועדה גם לעודד חיילים ומיועדים לשירות ביטחון לשירות בתפקידי לחימה".