יצליח? הפרצה החדשה של מתן כהנא שתאפשר הקמת מערך גיור לרבני ערים

כבר היה נדמה שחוק הגיור של השר לשירותי דת כבר לא יעלה בכנס הנוכחי, אבל מתן כהנא לא מוותר: על פי דיווחים שונים כהנא מתכנן להעלות את החוק כהצעת מחליטים ולהתחיל בקביעת עובדות בשטח: "יהיה חוק גיור רבני ערים כי עם ישראל חייב את החוק הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/22 10:00 ו באדר ב'

הפרצה החדשה של מתן כהנא שתאפשר הקמת מערך גיור לרבני ערים
מתן כהנא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק הגיור של שר הדתות מתן כהנא אמנם הוגדר כחוק דגל של הקואליציה אבל למעלה מחצי שנה שהחוק לא עולה להצבעה במליאת הכנסת. שר הדתות קיווה להצביע על החוק השבוע בקריאה ראשונה אבל לחץ של חברי סיעת רע"מ נגד החוק לצד אילוצים של משא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה הביאו לדחיית החוק לתחילת כנס הקיץ.

אלא שכהנא מתכנן מסלול עוקף חקיקה: לפי דיווחים שונים, כהנא מקדם יוזמה להביא את את מתווה הגיור בהצעת מחליטים דרך הממשלה. המהלך מתואם עם השותפים בקואליציה ויעלה לממשלה בשבועות הקרובים, במקביל להמשך המאמצים לקדם את חוק הגיור מיד בפתיחת מושב הקיץ.

"עם ישראל חייב את החוק הזה"

מטרתו של המסלול העוקף היא לאפשר להתחיל לתפעל באופן מידי את מערך הגיור של רבני ערים, בלי הצורך להמתין עד לסוף הליך החקיקה וכך לקבוע עובדות בשטח. חשוב לציין כי למרות התרגיל, השינוי המהותי שמפקיע מהרב הראשי את הסמכות לגיורים עדיין יצטרך חקיקה. בעצם הקמת המערך תיתן מקדמה של כמה חודשים, ותהיה כפופה לשינוי החקיקה.

שר הדתות מתן כהנא התייחס לדחייה בתחילת השבוע וניסה לצנן את החגיגה של האופוזיציה. הוא כתב: "מכה קלה בכנף, יהיה חוק גיור רבני ערים כי עם ישראל חייב את החוק הזה".

האופוזיציה חגגה מוקדם מידי?

עם ההודעה על כך שחוק הגיור לא יעלה במושב הקרוב, בסיעת ש״ס יצאו בהודעה חגיגית וכתבו: "עם ישראל חי! הצד הנכון של ההיסטוריה היהודית ניצח! חוק הגיור שעמד להמיט חורבן גדול על שלמות העם - נהדף משולחן הכנסת וממושב החורף! סיעת ש״ס גאה לעמוד בחזית המאבק לשמירת המדינה היהודית ורואה סיעתא דישמיא מופלאה בסיכול החוקים הפוגעניים, חרף הרוב המספרי של הקואליציה הדורסנית. האמת מנצחת".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' סיפר על מאחורי הקלעים לדחיית החוק: "פניתי לחברי הכנסת של רע"מ והבהרתי להם את השלכות התמיכה שלהם בחוק הגיור וההתערבות שלהם בענייני היהדות על יחסי היהדות והאיסלאם במדינת ישראל. נפעל מולם מידה כנגד מידה. אם הם יפגעו ביהדות אנחנו נעשה אותו דבר לאיסלאם כשנחזור בעזרת השם לשלטון".

כהנא: "מודאג מהצביון היהודי של מדינת ישראל"

אתמול התייחס שר הדתות לחוק הגיור ואמר בראיון מיוחד לחדשות כיפה, "אני באופן כללי ובלי קשר למה שקורה באוקראינה, מודאג מהצביון היהודי של מדינת ישראל. כיום יש חצי מיליון אזרחים ישראלים שאינם יהודים על פי ההלכה. הדבר הזה יוצר נישואי תערובת והתבוללות. את הדבר הזה אנחנו צריכים למנוע. גלי העלייה מאוקראינה רק יעצימו את הצורך בגיור על פי ההלכה לרבבות אנשים שירצו להצטרף ליהדות".