שיקלי: "אם אוכרז כפורש, אקים תנועה חדשה"

בראיון שצפוי להתפרסם בסוף השבוע מדבר חבר הכנסת עמיחי שיקלי על התנגדותו לחוק האזרחות ועל האפשרות להשתלב בליכוד. "החלטתי לספוג את האש בקרב, כדי לנצח במערכה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/21 08:23 כז בתמוז התשפא

שיקלי: "אם אוכרז כפורש, אקים תנועה חדשה"
צילום: Olivier Fitousi/Flash90

חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה רגיל לחשוב אחרת מחברי מפלגתו. זה התחיל עם סירובו לתמוך בממשלת השינוי החדשה עקב השתתפות מפלגת רע"מ בקואליציה, וזה המשיך אתמול עם הצבעתו נגד חוק האזרחות, הצבעה שהכשילה את הקואליציה ומנעה ממנה להאריך את החוק אשר אמור למנוע כניסת פלשתינים לארץ באמצעות נישואים ואיחוד משפחות. 

בראיון שהעניק שיקלי לישראל היום, ויפורסם בסוף השבוע, טוען חבר הכנסת כי אם סיעתו תכריז עליו כפורש, הוא מתכנן להקים תנועה חדשה. "אולי אקים תנועה שתמלא את הוואקום שנוצר במחנה הלאומי, תנועה ליברלית שתביא לתוכה אנשים עם עוגן אידיאולוגי ואינטלקטואלי שלא נישא ברוח. תנועה כזאת ביום מן הימים תוכל להציע את עצמה גם כרשימה פוליטית". אבל, מיהר שיקלי לבטח את עצמו, "ניתן יהיה להתפטר בסמוך להכרזה על פורש ולהתמודד לפריימריז בליכוד או במפלגה אחרת אם תהיה מפלגה עם פריימריז. מעבר לכך, יכול להיות גם שלא יעלה בידי, ושאכשל, וגם זה בסדר". 

עוד דיבר שיקלי על מהותו של חוק האזרחות, חוק שלכאורה אמור היה לתמוך בו בשל עמדתו האידיאולוגית. "הודעתי שאני אתמוך בחוק כפי שהיה במתכונתו המקורית, אך כפי שהוא הובא בפנינו לבסוף הוא מסולף. לא סתם העבירו אותו באישון ליל בלי שניתנה גרסה סופית וברורה. לבסוף, האמירה שכרכה את ההצבעה על החוק בהבעת אמון בממשלה הכריעה את הכף".

באשר למצביעי ימינה, שהכניסו אותו לכנסת ויתכן שחלקם מאוכזבים מהתנגדותו לחוק, אמר חבר הכנסת כי "היעד החשוב יותר כרגע הוא לשנות את הרכב הממשלה. אין לבנט כל השפעה, לפיד מנהל לבד את כל נושא החוץ. הממשלה הזאת חסרת עוגן וחזון, אי אפשר לנהל מדינה שנשענת על 'טוב משותף', החלטתי לספוג את האש בקרב, כדי לנצח במערכה".

ראש הממשלה נפתלי בנט ויושב ראש מפלגת ימינה התייחס אתמול לחוסר תמיכתו של שיקלי בחוק, "האופוזיציה פגעה הלילה פגיעה ישירה בביטחון המדינה, בכוונת תחילה. מתוך איזשהי מרירות ותסכול, הם בסוף פגעו בטובת המדינה. כל מי שהצביע נגד חוק האזרחות, מביבי, דרך טיבי, ועד שיקלי, בחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת אזרחי ישראל, והם עוד יצטרכו הרבה זמן לתת לציבור דין וחשבון על מעשיהם".

גם שרת הפנים איילת שקד התייחסה למהלך, ואמרה לראש הממשלה מיד אחרי ההצבעה: "תכריז על שיקלי כפורש". טרם ברור אם שיקלי אכן יוכרז כפורש, אם יוכרז זאת תהיה מכה קשה עבורו כי לא יוכל להתמודד בכנסת הבאה בסיעה קיימת, אך גם בימינה יודעים, שיקלי נצרך להצבעות הבאות.