המשימה הראשונה של בנט: ביטול החוק הנורווגי

כשהאדמה תחת ימינה רועדת בעיקר סביב ניר אורבך, ראש הממשלה העתידי צריך לקוות שאף אחד ממפלגתו לא יפרוש בהפתעה מהכנסת, כי מיד אחרי שירלי פינטו האוהדת נמצא שי מימון שעלול להפיל את הממשלה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 06/06/21 13:36 כו בסיון התשפא

המשימה הראשונה של בנט: ביטול החוק הנורווגי
צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

לקראת השבעת הממשלה שצפויה לקרות כבר השבוע, הלחץ הציבורי על חברי הכנסת במפלגת ימינה לא עוצר. בגוש הימין מלאים תקווה כי ימצא מורד נוסף במפלגת ימינה, שיצטרף לח"כ עמיחי שיקלי ויחד איתו יוריד את מספר התומכים בממשלה ל-60. עיקר המאמצים והלחץ מופנים כעת אל ניר אורבך, שסומן כמי שעשוי להישבר, במיוחד לאחר התנגדותו למינוי מוקדם של מיקי לוי לתפקיד יו"ר הכנסת. אך התחזיות מראות כי אורבך או שיתמוך בשקט, או שיתפטר ושירלי פינטו תכנס במקומו.

בימינה עובדים קשה כדי למנוע מרידות נוספות בסיעה, בשני המפגשים האחרונים הדירו את שיקלי כדי שלא ישמש כסוס טוריאני עבור גוש הימין. אך האתגר הגדול של ימינה הוא הבחירה של שיקלי להישאר בכנסת ולהיות חלק מהאופוזיציה, מה שהוריד את התמיכה בממשלת השינוי ל-61 ח"כים. לקראת הקמת הממשלה מספר מפלגות ישמחו לממש את החוק הנורווגי שהפך לפופולרי ביותר, הזדמנות להכניס כמה שיותר חברי מפלגה לעמדות כוח. אלא שבימינה מאוד חוששים מהחוק הזה, סביר להניח שלא ישתמשו בו אך במידה וכן לא יעשו זאת יותר מפעם אחת.

מי שנמצאת מעבר לפינה בסדר הכניסות, היא שירלי פינטו, מי שנמנית בין נאמניו הקרובים ביותר של בנט ותשמש לו גב לא פחות ממתן כהנא. פינטו נחשבת כל כך נאמנה שמיום השבעת הכנסת היא מגיעה כמעט לכל ישיבת סיעה, על אף שאיננה נכנסה במספר המנדטים. כתומכת נלהבת היא עשויה לדרוש שבנט יחזיר לה טובה ויכניס אותה פנימה, בטענה כמובן שתיתן לו גיבוי מלא. אלא שמלאי הכניסות של בנט מוגבל, כי הבא בתור אחרי פינטו נמצא שי מימון, והוא כבר ההיפך הגמור של פינטו. מימון כבר הצהיר בכל במה אפשרית כי אם יכנס לכנסת יעשה מעשה שיקלי, יכנס לא יתפטר וישמש אופוזיציה בועטת לימינה.

בנט יצטרך לנהוג במפלגתו עם כפפות משי, עליו למנוע כל מורת רוח ממי שנמצא כעת במפלגתו, כי כל פרישה שתתווסף מקרבת את כניסתו של מימון. בנט יעדיף שלא להשתמש בחוק, גם עבור פינטו, שכבר עכשיו משמשת כקלף הכיסוי למקרה שאורבך אכן יפרוש. כעת על בנט לקוות שלא תבוא מחלה או כל סיבה שתביא לכך שמישהו מהמפלגה ינשור מכל סיבה שלא תהיה. אם היה יכול היה מבטל את החוק, אך בכל מקרה החוק מאפשר שברגע שמישהו פורש הבא אחריו נכנס. אם אכן יגיע מימון לכנסת ממשלת השינוי תצטרך תמיכה של חבר כנסת מהמשותפת, וזה כבר יהיה עוד רגב אדמה על הקבר שימינה כורה לעצמה.