הקמת ממשלת השינוי | בנט, סער, ליברמן ולפיד נפגשים, שקד הצטרפה

יו"ר יש עתיד מנסה ליישב את המחלוקות בתוך גוש השינוי כדי להגיע לבית הנשיא כבר היום. היועצת המשפטית של נשיא המדינה קיבלה את עמדת הליכוד: "לא מספיק לטעון עלה בידי, חייבים לפרט את הרכב הממשלה" | ראשי המפלגות: "נרשמה התקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 01/06/21 13:49 כא בסיון התשפא

הקמת ממשלת השינוי | בנט, סער, ליברמן ולפיד נפגשים, שקד הצטרפה
נפגשים., צילום: פלאש 90

יממה אחרונה נותרה למנדט שהעניק נשיא המדינה ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. על לפיד לקוות כי בשעות הקרובות יצליח לגבור על המחלוקות הרבות שנותרו בגוש השינוי, ולקוות כי בסופן יוכל להכריז בפני הנשיא כי עלה בידו להקים ממשלה. עבור לפיד יש ליישב מחלוקות בכמה מישורים: הדרישות השונות של איילת שקד על מנת להצטרף לממשלה, פתרון הסכסוך על תיק החקלאות בין כחול לבן לישראל ביתנו, וגם האם יוותרו על חקיקה בנושא זכויות הקהילה הלהט"בית עבור התמיכה של רע"מ.

שקד, שהייתה מעדיפה להיכנס לממשלת ימין, מוכנה ללכת אחר בנט כדי למנוע בחירות אך הציבה לא מעט תנאים שעלולים לסכל את הקמת ממשלת השינוי. הוועדה למינוי שופטים - בשיחה סגורה עם פעילי מפלגת ימינה אמרה היום איילת שקד כי היא מבקשת להחליף את יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, כנציגת הממשלה בוועדה, תנאי שטרם מיכאלי הסכימה לוותר עליו. עוד בדרישות נמצאות , שימינה תקבל את תיק הגליל והנגב שנמסר ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. וכן  להעביר את ועדת הכספים למפלגה שאיננה ישראל ביתנו, אצלה מצוי תיק האוצר.

מחלוקות נוספות שעל לפיד למצוא פתרון הן, סעיף בעיית נוסף מצוי בתיק החקלאות - אותו דורשת לקבל אליה כחול לבן דורשת לקבל אותו בתמורה לפיצוי לליברמן. נושא מעמד הקהילה הגאה - רע"מ מתנגדת בתוקף לזכויות לקהילה ומעריכים כי המפלגה הערבית תקבל חופש הצבעה בנושאים אלה. כל זה לצד דיווח מ"כול אל-ערב", שבועון בשפה הערבית היוצא לאור בנצרת, שטען כי מאזן גנאים מרע"מ צפוי שלא לתמוך בממשלה בראשות בנט-לפיד.

הליכוד: על לפיד לפרט איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב

במקביל לכל אלו הליכוד הודיעו הבוקר  כי פנו ליועץ המשפטי של בית הנשיא ושל הכנסת בדרישה שח״כ לפיד יקיים את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מרה״מ נתניהו. לפי הדרישות, לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה כביכול אלא על ח״כ לפיד לפרט: האחד, איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי.

דבר שני שהם דורשים, כי לפי חוק יסוד הממשלה רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כרה״מ ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה. "היה ולא יתקיים תנאי אחד מהתנאים הללו אמורה להתחיל תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ביום 3.6.21 בשעה 00:00" נכתב בדרישה.

לאחר זמן קצר הודיעה היועצת המשפטית של נשיא המדינה כי היא מקבלת את עמדת הליכוד: "לא מספיק לטעון ״עלה בידי״, חייבים לפרט את הרכב הממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים ומי הוא ראש הממשלה החליפי".

צילום: ללא