איתמר בן גביר: אם אני המכשול האחרון להקמת ממשלת ימין, אני מוכן לוותר

מס' 3 ברשימת הציונות הדתית, עו"ד איתמר בן גביר, זוכר את תקופת היריבות עם סמוטריץ': "היה בנינו דם רע, החוכמה שאנחנו שמים הכל בצד". הוא מאמין בחוק הצרפתי: "תומך בחוק גם אם אהוד אולמרט היה עומד בשלטון". ולא פוחד מלבקר את הליכוד: "האינטרס שלהם זה להקים ממשלת מרכז"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 08/02/21 16:14 כו בשבט התשפא

איתמר בן גביר: אם אני המכשול האחרון להקמת ממשלת ימין, אני מוכן לוותר
איתמר בן גביר באולפן כיפה, צילום: כיפה

לאחר סגירת רשימות דרמטית במפלגות הציונות הדתית, זה נגמר כשבצלאל סמוטריץ' איחד כוחות עם עצמה יהודית והבית היהודי נותר בחוץ. יו"ר עצמה יהודית איתמר בן גביר הגיע לאולפן כיפה, ונשאל האם הוא רואה איך הגלגל הסתובב לו ביחס לסבב הבחירות הקודם. כזכור, הרב רפי פרץ, אז יו"ר הבית היהודי, שבר את מילתו ונטש את עצמה יהודית שנשארה בחוץ.  "אין לי שמחה לאיד. אני מאוד רציתי את הבית היהודי, את חגית, ומאוד את דוידי בן ציון שבעיניי הוא אחד הפוליטיקאים המוכשרים בציונות הדתית" אומר בן גביר. "זה לא יצא ולא הסתייע, כנראה לחגית משה היו יותר מידי דרישות לא במקום. בסוף אנחנו באיחוד ואנחנו ננצח".

הקמתם מפלגה שאמורה לייצג את כל הזרמים בציונות הדתית, איך תשכנע דתי ליברלי מצוי להצביע למפלגה שנמצאים בה בעיקר הגורמים החרד"לים בצינות הדתית?

"קיבלנו מפלגה שמייצגת את כלל הציונות הדתית, אם זו מס' 2 שלנו שהיא לא חשודה כחרד"לית או נערת גבעות. גם בצלאל סמוטריץ' בשנים האחרונות רואים את הצעדים שלו ללב המיינסטרים של הציונות הדתית. אני אפתיע אותך, גם אני לא רואה את עצמי כנציג איזשהו פלח קטן בציונות הדתית. אני רוצה לחבר לא רק את קריית ארבע וחברון אלא גם את רעננה וגבעת שמואל, וגם את נתיבות, אופקים ובית שאן. ציונות דתית זה לא רק מי שחובש כיפה אלא מי שמאמין בארץ ישראל ועם ישראל לפי תורת ישראל, אני חושב שהחיבור בנינו יכול להביא את אותם קולות".

הודעת שתתמוך בחוק הצרפתי, אתה לא מאמין שאדם שאשם בפלילים צריך לעמוד למשפט גם אם מדובר בראש ממשלה?

"כעורך דין אני יודע כמה יש כאן עניין כמה אדם שחשוד באיזשהו עניין צריך למצות איתו את הדין. אבל יש גם עניין שראש ממשלה יוכל להיות ראש ממשלה. אם לא יהיה חוק צרפתי שתוכל לקיים את המדיניות שלו ולהתנהל בצור הבטוחה ושלא יפחד מאימתו של היועמ"ש. זה חוק נכון שאומר - תהיה ראש ממשלה ומתי שתסיים את הקדנציה תעמוד לדין. הייתי אומר את הדברים גם אם אהוד אולמרט היה עומד בשלטון או כל אדם אחר. כמשפטן אני לא מקבל את זה שיועץ משפטי הוא זה שמחליט מי יהיה ראש ממשלה ומי לא, זה כוח שהמחוקק והציבור לא נתן ליועץ המשפטי".

אז למה חברי כנסת מהליכוד בהם מירי רגב ויריב לבין אומרים "לא נשב בממשלה עם בן גביר"? זו אותה מפלגה שתמכה בכם ונתנה שיריון לאופיר סופר

"הם התרגלו כל השנים האחרונות לבוא לאולפנים ולתת הצהרות, ואז בשעת האמת להגיד 'מה אתם רוצים? אנחנו מאוד רצינו אבל יש לנו את אהוד ברק/ משה כחלון/ציפי לבני בממשלה'. אם הציונות הדתית בממשלה תהיה גדולה וחזקה לא תהיה להם ברירה וליישם את אידאולגיית הימין. לרגע לא חשבתי שהם רוצים אותי בגלל העיניים היפות שלי, אני יודע שיש אינטרסים בפוליטיקה, והאינטרס שלהם זה להקים ממשלת מרכז אני רוצה ממשלת ימין מלא. אם מצביעים לבנט או נתניהו תוכל למצוא בסופו של דבר ממשלה עם לפיד וכל מיני אנשים שמצהירים כי הם לא בימין, בציונות הדתית רוצים רק ימין מלא".

האם תסכימו לשבת תחת סער או בנט? למה להישאר מחוייבים לנתניהו?

"אני לא בכיס של אף אחד. מעניין שגדעון סער אמר שהוא לא רוצה את בן גביר אבל מוכן לשבת עם מרצ או עם מס' 7 של מפלגת העבודה שאמרה שהחיילים שלנו הם נאצים. אני רוצה ממשלת ימין, לצערי בנט יכול להתחבר ללפיד וסער אומר בצורה מפורשת שהוא רוצה להתחבר ללפיד ומרצ. אני יודע שנתניהו, אם יהיה תלוי במספר המנדטים שלנו לא יוכל ללכת לכיוון הזה. אבל אני לא פוסל אף אחד מהדמויות שהזכרת, בנט לא פסול וסער הוא לא איש מתועב אלא איש ימין. אבל יש לי בעיה עם האג'נדה שלו עם מערכת המשפט והוא זה שמחרים אותי לא אני אותו".

האם כדי להבטיח ממשלת ימין אתה תסכים לפרוש?

"אם תקום ממשלת ימין ויבואו אליי ויגידו שאני המכשול האחרון להקמתה, אתה חושב שאכפת לי להיות בממשלה? העניין הוא שבלעדינו לא יהיה ימין, ממשלת הימין שהצגת היא ממשלה שלא מסוגלת לעשות רפורמה במערכת המשפט, לא מסוגלת לדאוג להתיישבות או אפילו להגן על החיילים שלנו. אצלנו תהיה ממשלת ימין, אנחנו הכי קרובים לניצחון, צריך לעבוד קשה, ואם זה יקרה תקום ממשלת ימין מלא מלא".

יש ביני ובין סמוטריץ' משקעים

אתה זוכר שסמוטריץ' אמר עליך: "בן גביר מסתובב כמו טווס נפוח מאולפן לאולפן. אפס לקיחת אחריות, אפס חשבון נפש", הוא התנצל?

"פוליטיקה זה לא סיפור אהבה או חברות. אני לא מסתיר שיש בנינו משקעים, היה בנינו דם רע ואפשר למצוא ציטוטים שלי עליו, חד וחלק שהיינו יריבים. הגדולה והחוכמה שאנחנו שמים הכל בצד, אחרי שראינו את הסקרים והבנו שאם נרוץ יחד לא תקום ממשלת שמאל ושיחד נציל את הציונות הדתית. הרי מי ידאג להוריד את השכר לימוד באולפנות ובישיבות, מי ידבר על רפורמה במערכת המשפט, מי יעשה זאת בנט? סער? אתמול אמר מתן כהנא שהוא מוכן לשבת עם מרצ, אני לא מוכן לקחת לממשלה שלי את מרצ".

יש גם אותך וגם את שמחה רוטמן, למה צריך שני משפטנים במפלגה?

"כי ביחד זה תמיד יותר חזק. כשמתאחדים צריך גם את סמוטריץ', גם את שמחה רוטמן, אותי, את אורית סטרוק וגם את נעם. הציבור הדתי לאומי משווע לאחדות משווע לחבורים. נכון שישנם הבדלים בנינו, יש לי מחלוקת גם סמוטריץ', גם עם רוטמן וגם עם נעם, אני גם לא מסתיר זאת יש לנו כל כך הרבה דברים דומים מאשר ההבדלים שלנו".

יצא מכתב שדורש שתצהיר שלא תתמוך בפגיעה בשוטרים, אתה מוכן להצהיר זאת?

"מפאת כבודו של אותו רב אני אשיב כך, גם אם יביאו לי מסמך שמהיר שאני לא אגנוב ממכולת או אשדוד בנק, לא אחתום עליו. לא בגלל שאני כן שודד, אלא אני בן אדם שיש כאלה שאוהבים ויש כאלה שלא אבל אי אפשר להדביק לי דברים שלא נכונים עליי. האם מישהו אי פעם שמע ממני שאני בעד לפגוע בשוטרים או חיילים? אני כל שבת הולך מעמדה לעמדה מחלק לחיילים אוכל ולא אכפת לי מאיפה החייל. אני הוא זה שמתעורר באמצע הלילה לעזור לחיילים עם בעיות משפטיות. אתמול התקשר אליי חייל מכפיר שעזרתי להם בעניין משפטי, הוא אמר לי 'שמעתי מחבר כנסת מימינה שאתה בעד לפגוע בשוטרים, אבל כשאני הייתי עצור אותו חבר כנסת לא הגיע, רק אתה באת וייצגת אותי בחינם'. אפשר להדביק לי דעות שהם אמתיות, אבל שלא יכניסו לי דברים שאני לא קשור אליהם ואם כבר אני ההיפך מהם".

את חושב שצריך להטיל סגר על הערים הערביות עם התחלואה הגבוהה? מה בדבר החרדים והלוויות?

"כן. אבל אני גם נגד כפייה. שמעתי שרצו לעשות סנקציות פליליות כנגד מי שלא מתחסן, אני כן מתחסן, אבל מי שחושב שיש לכפות על מישהו משהו, זה בדיוק הפוך. האמירה צריכה להיות שיש להפגין אחריות ולשמור על ההנחיות. אני מוכן להגיד שזה לא בסדר מה שהחרדים עשו, אבל למה כשיש 12 אלף מתפללים בהר הבית זה בסדר? אני נגד שיפרו תקנות קורונה גם כאן וגם שם. קיבלתי תמונות מהטיילת בתל אביב וגם שם יש כאלה שלא מקפידים על תקנות קורונה, מישהו דיבר איתם? אני נגד לרדוף ציבור, כולנו צריכים לקיים את תקנות הקורונה. אני מקווה שבתור חבר כנסת אוכל להשפיע, ויש לי השפעה על הציבור החרדי. אני נתפס כאחד שעוזר להם, והציבור החרדי יודע להוקיר טובה".