לאחר המהומה: נדחתה הצעת החוק לדחיית תקציב המדינה | מדינת ישראל בדרך לבחירות

הצעת החוק נפלה לאחר ש-49 ח"כים הצביעו נגד מול 47 שהצביעו בעד. חיימוביץ', זמיר ושפע מכחול לבן הצביעו נגד הדחייה, וכך גם מיכל שיר מהליכוד שהכריזה כי היא עוברת למפלגתו של סער. מדינת ישראל נכנסת למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים בלבד

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 22/12/20 08:00 ז בטבת התשפא

לאחר המהומה: נדחתה הצעת החוק לדחיית תקציב המדינה | מדינת ישראל בדרך לבחירות
מליאת הכנסת, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היום האחרון של הכנסת ה-23? אמש נפלה הצעת החוק לדחיית התקציב, אחרי ש-49 חברי כנסת הצביעו נגד, לעומת 47 תומכים. אם לא יקרה משהו חריג, ותקציב המדינה לשנת 2020 לא יעבור, הכנסת תתפזר בחצות, ותאריך הבחירות הבאות יהיה ב-23 במרץ 2021, י' בניסן תשפ"א. מדובר במערכת בחירות רביעית תוך שנתיים בלבד.

הדיון במליאה נמשך מספר שעות בכדי שראשי הליכוד יוכלו לוודא שהם מחזיקים ברוב לפני ההצבעה. אך בעקבות הופעתם של שלושה מחברי כחול לבן, חברי הכנסת מיקי חיימוביץ', רם שפע ואסף זמיר, שהצביעו נגד למרות שמפלגתם נמנעה מההצבעה, וכן חברת הכנסת מהליכוד מיכל שיר-סגמן שהגיעה למליאה והתנגדה להצעת החוק גרמו להפלת החוק בהפרש של שני קולות בלבד. 

על פי הדיווחים שלושת חברי כחול לבן שהצביעו נגד, הגיעו במפתיע למליאה, כאשר הגדיל לעשות חבר הכנסת רם שפע שישן בחניון הכנסת ושמו לא הופיע ברשימת הנוכחים. גם חברת הכנסת מהליכוד, מיכל שיר לא הופיעה ברשימות הנוכחים אך הופיע בעת הקראת השמות החוזרת והצביעה נגד. חברתה לסיעה, שרן השכל לא הגיע כלל למליאה ולא ענתה לשיחות מחבריה למפלגה. 

לאחר נפילת הצעת החוק הודיעה חברת הכנסת שיר בחשבון הטוויטר שלה כי בכוונתה להתפטר מהכנסת ולהצטרף למפלגתו של גדעון סער: ‏"אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כסאות פוליטיים ולכן אתפטר מהכנסת ואצטרף ל'תקווה חדשה' בראשות גדעון סער". אסנת מארק  שראתה כי חברתה לסיעה הצביעה נגד קראה לעברה "חצופה".

ראש הממשלה אמר בנאומו במליאה: "אני חושב שבשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות. היינו צריכים למצוא כל דרך למנוע את הבחירות האלה. היו לנו הסכמים עם כחול לבן. ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם כדי לעצור את הדיקטטורה הפקידותית משפטית פה, אבל הוא לא עמד בלחץ של נינסקורן וחבריו. אנחנו כמובן לא יכולים להסכים לזה. ולכן ככל הנראה כחול לבן כולל האנשים שלה שהולכים להצביע כאן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות".

נתניהו הוסיף: "אני רוצה להגיד לכם שאני לא חושש מהבחירות. אנחנו ערוכים לזה. אנחנו ננצח. הציבור בישראל יודע מי מביא מיליוני חיסונים, ארבעה הסכמי שלום, מי בולם את איראן, מי מביא ביטחון ומי ישקם כאן את הכלכלה בתנופה רבה. אבל זה מיותר. יותר מזה אין לי מה לומר. אני אצביע בעד המשך קיום הממשלה".

לאחר שנפל החוק, יו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם, ח"כ מאיר כהן, מסר: "ממשלת השיתוק הלאומי קרסה. הגיעה הזמן של אזרחי מדינת ישראל לזכות לממשלה שתטפל במשבר ולא בעצמה. ישראל יוצאת לבחירות שיהיו הזדמנות בלתי חוזרת להחליף את נתניהו, לתת תקווה ולעשות שיהיה פה טוב. אנו קוראים לכל מי שרוצה שינוי להתייצב אחרינו בדרך להקמת ממשלה שתוביל את ישראל בשנים הבאות. אנחנו בראשות יאיר לפיד האלטרנטיבה היחידה לנתניהו".