הבחירות יידחו? מו"מ אינטנסיבי בין הליכוד וכחול לבן

צוותי המשא ומתן מטעם שתי המפלגות ממשיכים לעבוד בקדחתניות על דחיית הבחירות, ולצד דיווחים על אופטימיות, נראה שהצוותים יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי להגיע להסכמות, בשל הזמן הדוחק והפערים הגבוהים בין הצדדים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/12/20 07:50 ה בטבת התשפא

הבחירות יידחו? מו"מ אינטנסיבי בין הליכוד וכחול לבן
בחירות , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

המירוץ לעצירת הבחירות נמשך. צוותי המשא ומתן מטעם הליכוד ומטעם כחול לבן מוסיפים לעמול על פשרה, שתאפשר את דחיית פיזור הכנסת, דבר שאמור לקרות לכל המאוחר ביום שלישי הקרוב בלילה, המועד האחרון שנקבע להעברת תקציב המדינה לשנת 2020. מסתמן כי יש התקדמות בשיחות, אך חלון הזמן הקצר מאוד להגיע לפשרה מקשה על האפשרות כי הבחירות אכן יידחו, כמו גם הפערים הגדולים בין הצדדים.

עמית סגל תוהה: "כל זה בשביל עוד שנה בתפקיד?"

על פי דיווח ב-ynet, גורמים פוליטיים המעורים במו"מ מביעים אופטימיות באשר ליכולת לפתור את המשבר ולדחות את הבחירות, ומעריכים כי ניתן להעביר את תקציב 2020 באופן מיידי, ולסיים את העברת התקציב לשנת 2021 כבר במהלך חודש ינואר. הגורמים מעריכים גם כי ניתן להגיע להסכמות באשר לרוטציה בין נתניהו לגנץ, שאמורה לקרות בחודש נובמבר 2021, כך שלא תזוז מהתאריך אליו נקבעה, ובהסכמת הליכוד.

עם זאת, הפערים בין הצדדים עדיין גדולים מאוד, בעיקר בקשר למשרד המשפטים, ממנו מבקשים בליכוד להזיז את השר ניסנקורן, או לפחות לצמצם את סמכויותיו, דבר אליו מתנגדים בכחול לבן באופן גורף. בנוסף, על פי דיווח ב'מעריב', נושא התקציב עדיין עומד במרכז המשא ומתן, ולא נראה כי נתניהו מעוניין להעניק לגנץ ביטחונות לקיום הרוטציה, בכך שתקציב לשנת 2021 יאושר בקרוב.


(גנץ בראיון, בסוף השבוע)

אמש דווח ב'ישראל היום' כי שר החוץ גבי אשכנזי, שלא היה שותף בהתקדמות המו"מ, ואף עלו דיווחים על רצונו לפרוש מהפוליטיקה בקרוב, הגיע לחדר המשא ומתן בשל ההתקדמות בשיחות. מנגד אמרו בליכוד כי מעורבותו של אשכנזי במו"מ רק תזיק להתקדמות בין הצדדים.

כאמור, אם לא יושג הסכם עד ליום שלישי לפני חצות, תתפזר הכנסת באופן אוטומטי, מאחר שלא עבר תקציב לשנת 2020, והבחירות יתקיימו 90 יום בדיוק ממועד פיזור הכנסת, ב-23 במרץ 2021, ארבעה ימים לפני ליל הסדר.

שר הביטחון גנץ כתב אמש בטוויטר: "לא יהיו שום פשרות, אני חוזר ואומר לליכוד שתם עידן השקרים, והגיעה העת למעשים ותוצאות. אם נתניהו מפר את ההסכם בינינו פעם אחר פעם ולא יתיישר - נלך לבחירות ונדאג שלא יהיה ראש ממשלה. נמשיך להחזיק בכל עמדות המפתח ולממש את הכוח השוויוני שלנו, כפי שלא היה לאף גוף פוליטי ממרכז המפה בעשור האחרון".