בצלאל סמוטריץ': "צריך לסגור את רשימת ימינה כמה שיותר מהר"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסביר באולפן כיפה מדוע צריך ללכת כמה שיותר מוקדם לבחירות: "אם תקציב לא יעבור נקבל אותו רק באוקטובר הבא" על הפערים בינו ובין בנט: "אנחנו עם עמדות מגוונות וזה בסדר" ולמה צריך עוד מפלגה מגזרית: "צריך גם מפלגה שנושאת שם שמים"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/12/20 21:37 טז בכסלו התשפא

בצלאל סמוטריץ': "צריך לסגור את רשימת ימינה כמה שיותר מהר"
ח"כ בצלאל סמוטריץ' באולפן כיפה, צילום: כיפה

מתכוננים לבחירות: חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי ומספר שלוש בימינה, הגיע לאולפן כיפה לאחר שהצעת חוק פיזור הכנסת עבר בקריאה טרומית. לפי סמוטריץ' בניגוד לשאיפה של אופוזיציה לפרק את הממשלה כמה שיותר מהר ולצאת לבחירות, בימינה סברו כי לא נכון לצאת לבחירות בזמן משבר הקורונה. אבל כל עוד בימינה האמינו שמטפלים במשבר הם נתנו גיבוי "אבל בחודשים האחרונים אנחנו רואים שזה השתנה אצל הליכוד וכחול לבן" מספר סמוטריץ'. 

הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית, אבל כדי שהכנסת באמת תפוזר צריך את כחול לבן. אתה מאמין שהיא תערוק לצד שלכם?

"אנחנו חושבים שבאמת אין מנוס מבחירות, נכון שבחירות בקורונה זה רע אבל יותר גרוע זה קבלת החלטות רק מתוך שיקולים פוליטיים. צריך מערכת בחירות מהירה וזולה, אין לנו כסף לבזבז,  ולהרכיב ממשלה חדשה יציבה וטובה שתתפקד לטובת מדינת ישראל. אבל לגבי כחול לבן יש לי תחושה שבסוף בני גנץ יתקפל כמו שהוא עשה בפעמים הקודמות, אבל זה יהיה עוד יותר חסר אחריות. אם נלך עכשיו לבחירות - במרץ תורכב ממשלה, וביוני כבר יהיה תקציב לשנת 2021. אבל אם כחול לבן תמשיך להתעכב אז הממשלה תתפרק רק במרץ, כי תקציב לא יעבור, ממשלה תורכב ביוני ותקציב נקבל רק באוקטובר הבא. אם זה קורה המצב הכלכלי יהיה גרוע יותר והחוב שלנו רק יגדל, לכן נותר לכחול לבן רק את להעביר תקציב, אם הם לא יכולים אז בחירות וכמה שיותר מהר".

אם אנחנו לקראת בחירות, אתה ונפתלי בנט כבר נפגשתם כדי לסגור רשימה?

"נפתלי ואני ביחסים טובים, נכון שהוא בראש מפלגת ימין כללי ואני בראש מפלגת ציונות דתית אבל יש לנו מכנה משותף רחב. אנחנו רואים ששיתוף הפעולה בינינו עובד, ולא מנסים לתקן מה שעובד, וגם הציבור ציוני דתי אוהב את האיחוד הזה. זה נכון שיש בינינו גם דעות חלוקות, ויכול להיות שאנחנו מותחים את הקו לפעמים אבל במקרים כאלו אנחנו מכבדים את הדעה אחד של שני ולפעמים מצביעים אחרת. בסך הכל אנחנו נמצאים באותן גבולות גזרה, הן פוליטית והן בזהות היהודית. חשוב לזכור שגם הצינות הדתית עצמה מגוונת, וכך גם אנחנו עם עמדות מגוונות וזה בסדר. אנחנו לא מטילים ווטו אחד על השני, אנחנו הצלחנו עד עכשיו לעבוד במשותף ואני לא רואה סיבה שזה יפסיק".

אתה מתאר שהמצב טוב, אז למה לחכות עם סגירת הרשימה? תקבעו אותה כבר עכשיו.

"אני מסכים. אפשר לשבת כאן ועכשיו ולסגור, מגיע לציבור לקבל ודאות כבר מעכשיו. אני ובנט מסתדרים מצוין ואין בינינו כיפופי ידיים כמו שהיו בפעמים הקודמות עם מפלגות אחרות. כל משא ומתן ביני ובין בנט מתנהל בצורה שקטה מאחורי הקלעים, בלי ריבים. זה נכון שאנחנו צריכים לצאת עם החלטה כמה שיותר מהר, אבל גם אם זה ימשך מעט, אני מבטיח שזה לא יהיה בדם רע. אנחנו אנשים פוליטיים ולכל אחד יש רצון לכוח פוליטי, ובוודאי שיתקיים משא ומתן בינינו על גודל הכוח הפוליטי, אבל לא צריך להיבהל מזה. אני מתחייב שהמשא ומתן יתנהל בצורה שקטה, לציבור שלנו אין מה לדאוג".

השאלה אם עוד צריך מפלגה מגזרית? זו הממשלה עם הכי הרבה שרים עם כיפות סרוגות, וגם התקציב לציונות הדתית הגיע.

"זו שאלה קריטית, ותשובתי היא כן מוחלט ממספר סיבות. ראשית הצבעה זה חלק מהזהות, ואני עצוב שאנשים מצביעים לליכוד כי אנחנו לא אנשים חילונים, ואותו דבר למי שמצביע למפלגות חרדיות אנחנו לא חרדים. אנחנו יותר טובים מהחרדים ומהחילונים ואנחנו מקווים שהתורה שלנו, תורת ארץ ישראל, מפלגה ציונית דתית תשמר את מדורת השבט. שנית זה הצד הפרקטי, בשיטה הפוליטית בישראל למפלגות הלווין יש הרבה יותר כוח, נכון שמפלגת השלטון היא כשמה השולטת, אבל כדי להיות כזו היא משלמת למפלגות השותפות. מפלגה דתית של 5 חברי כנסת חזקה הרבה יותר מ-15 חברי כנסת מפוזרים בכמה מפלגות. את השרים הדתיים בתוך הליכוד אף אחד לא סופר, כי גם בלעדיהם יש קואליציה, לעומת מפלגה של הציונות הדתית שהיא הכרחית להקמת ממשלה.

"בנוסף תפקידה של מפלגה מגזרית היא לדאוג למוסדות של המגזר ולתקציבים שלו, גם מתן התקציב עכשיו נעשה על ידי הליכוד כדי להתגרות בנו, אבל אם לא היינו קיימים אז הם לא היו טורחים לתת תקציב לציונות הדתית. בא נגיד גם בשפה גבוהה צריך גם מפלגה שנושאת שם שמים בכנסת ישראל, מפלגה שקוראת לתחייה הלאומית שלנו בארץ ישראל בשם ה'. כדי שמפלגה תהיה מחויבת לערכים של הציונות הדתית, היא חייבת להיות מגזרית, כי אם היא חלק ממפלגה גדולה המחויבות יורדת. אם אני צריך לתת דין וחשבון לציונות הדתית אז אני חייב לשרת אותו, לכן קריטי שתהיה מפלגה ציונית דתית".

אתה תהיה מספר שתיים בימינה?

"אני לא עסוק בזה. בסוף אני ונפתלי נשב ונסכם, אבל אני לא חושב שאני העניין. עד היום ויתרתי בכל שלושת מערכות הבחירות, גם על מקומי וגם על תפקידי, דברים שהייתי זכאי להם בהסכמים בינינו, אבל אני לא העניין. מה שחשוב זה עם ישראל, אחר כך משימתי האישית שזו הציונות הדתית, אני רק בורג קטן".