ליצמן התפטר מהממשלה: "הסגר מונע ממאות אלפי יהודים להתפלל בבתי הכנסת"

בעקבות החלטת הקבינט לאמץ את המלצת פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו להטיל סגר מלא בחגים, הודיע שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לראש הממשלה על התפטרותו מתפקידו כשר בממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/20 12:10 כד באלול התשפ

ליצמן התפטר מהממשלה: "הסגר מונע ממאות אלפי יהודים להתפלל בבתי הכנסת"
שר השיכון יעקב ליצמן, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הודיע לראש הממשלה נתניהו על התפטרותו מהממשלה במכתבו הבהיר ליצמן כי התפטר בעקבות ההחלטה להטלת סגר מלא בחגים. לפי ליצמן ההחלטה תוכננה מראש וזאת מ"חוסר הערכה לחגי ישראל לעומת דברים אחרים שלא העזו לפגוע בהם. ליבי עם רבבות אלפי יהודים שבאים לבית כנסת פעם בשנה ולא יבואו השנה בגלל הסגר".

ליצמן מאיים: אם יוטל סגר בחגים אתפטר

במכתב ששיגר לנתניהו כתב השר ליצמן: "מזה כחודש ימים, בעוד אנו מתמודדים עם נתוני התחלואה בישראל, אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת. מדובר אדוני ראש הממשלה בהחלטה קשה שתדלל ותקטין משמעותית את כמות הבאים לבתי הכנסת בראש השנה ויום כיפור, בייחוד רבבות אלפי יהודים, ממגוון אוכלוסיות שונות, חלקם כאלה שזו בשבילם פעם יחידה בשנה שהם נוהגים להגיע לתפילה בבית כנסת.

חזרתי על התרעתי זו והתנגדתי להטלת סגר מלא דווקא בחגים בתקיפות בכל פורום שהוא, בקבינט הקורונה, בדיוני הממשלה, בשיחות עמך ועם חברים נוספים בקבינט, וגם בכלי התקשורת. הדגשתי ואמרתי שאם אכן יש צורך בסגר מלא, אין להמתין עם עליית נתוני התחלואה בקצב הזה, וכי יש להחליט עליו אז, מלפני חודש, מלפני שבועיים ולא בחגים.

פרוייקטור הקרונה פרופ' רוני גמזו הכחיש כל הזמן והסביר לי שזו לא הכוונה. לצערי, הוכח שצדקתי בדבריי וכי ההחלטה לסגר מלא בחגים סומנה מראש תוך סיכון מיותר וגרימת עליית התחלואה במשך הזמן. בנוסף התברר כי גם סיכום שהיה על בתי הכנסת הופר וכי ההחלטה להטלת סגר מלא לא תאפשר הפעלת בתי הכנסת בחגים לפי מתווה נומה, זאת בניגוד למסוכם בפירוש בינינו. לפיכך לא אוכל להמשיך בתפקידי כשר, וכי החלטתי להתפטר מהממשלה ואחזור לכהן  כחבר הכנסת לפי החוק הנורבגי".

צילום: ללא

"במשך חודש ימים אני שומע על התכניות לסגור את המדינה בחגים והתרעתי לאורך כל הדרך שזהו עוול וזלזול במאות אלפי אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים. אם צריך לעשות סגר מלא, איפה הייתם עד עכשיו? למה חגי ישראל הפכו כתובת נוחה לטיפול בקורונה על אף הסבל הקשה לציבור. אני רואה כפגיעה ערכית מהותית את העובדה שחגי ישראל הפכו למשהו שניתן לפגוע בהם, בתכנון מראש, לעומת תחומים אחרים כהפגנות המוניות, עונת החופש ביולי-אוגוסט וכדומה. מצערת העובדה שהסגר בחגים תוכנן וסומן מראש בידי פרויקטור הקורונה וזאת מחוסר הערכה לחגי ומועדי ישראל".

יו״ר שס, השר אריה דרעי התייוחס להתפטרות ואמר: ״צר לי מאד על התפטרות חברי הרב יעקב ליצמן מהממשלה. נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד בעז״ה למען העם והמדינה״

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן