לפני בחירות: משא ומתן חשאי בין הליכוד וכחול לבן

השיח בין המפלגות מתקיים בימים האחרונים כשבבסיסו שתי דרישות עיקריות מצד הליכוד: החזרת הכוח לבחירת פרקליט מדינה ומפכ"ל לידי הכנסת, והליכה לבחירות במקרה שבג"ץ יתערב במינוי נתניהו לראש ממשלה חליפי

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/08/20 20:45 כא באב התשפ

לפני בחירות: משא ומתן חשאי בין הליכוד וכחול לבן
נתניהו וגנץ. מנהלים מו"מ חשאי, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

שבועיים לפני ההצבעה על התקציב: מתפרסם כי בימים האחרונים מתנהל משא ומתן חשאי בין הליכוד לכחול לבן בניסיון אחרון למנוע בחירות. ראש הממשלה נתניהו העביר שתי דרישות משמעותיות להמשך קיום הממשלה. הדרישה הראשונה היא שינוי שיטת המינויים לשומרי הסף והשנייה הגנה מפני התערבות בג"ץ גם בחצי השני של הקדנציה. כך דווח הערב (ג') בחדשות 12.

במקביל להצעת החוק לדחיית ההצבעה על התקציב, בקואליציה פועלים במישור נוסף במטרה למנוע סבב בחירות נוסף. הערב התפרסם כי ראש הממשלה נתניהו פתח בימים האחרונים במשא ומתן חשאי עם גורמים בכירים בכחול לבן כדי לנסות ולהאריך את ימיה של הממשלה הנוכחית. 

בבסיס המשא ומתן ישנן שתי דרישות משמעותיות. הראשונה היא שינוי שיטת מינוי שומרי הסף, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה כשבפועל מדובר על פירוק הועדה המקצועית והחזרת הכוח לבחירתם בידי הכנסת והשרים.

הדרישה השנייה של נתניהו וכנראה זאת שתקשה יותר על עמדתם של כחול לבן היא הגנה מפני התערבות של בג"ץ גם בחצי השני של הקדנציה, כשבני גנץ יהיה ראש הממשלה. הדרישה כוללת אמירה לפיה אם נתניהו יפסל כראש ממשלה חליפי אז תהיה הליכה מיידית לבחירות.

בין היתר נידונה גם סוגיית התקציב. הליכוד מסרו כי מבחינתם התקציב יכול לעבור כבר מחר בבוקר אם כחול לבן יסכימו לשינויים. מנגד, גנץ הציג דרישה משלו - לאשר מיידית את התיקון שמאפשר להם שוויוניות בהחלטת הממשלה‎.