נתניהו לאופוזיציה: "גם אם הייתי מביא חיסון לקורונה הייתם אומרים 'למה רק עכשיו?'"

ראש הממשלה הגיע לדיון במליאת הכנסת על מנת לשמוע את טענות חברי הכנסת, ובסופם להשיב עליהם. על לפיד אמר: "היית כתב במחנה, היום אתה צייצן במחנה". לאופוזיציה אמר: "אל תתנשאו על העם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/20 15:29 טו באב התשפ

נתניהו לאופוזיציה: "גם אם הייתי מביא חיסון לקורונה הייתם אומרים 'למה רק עכשיו?'"
צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

לאחר ש-40 חברי כנסת מהאופוזיציה חתמו על מסמך הדורש מראש הממשלה להגיע למליאת הכנסת, התייצב נתניהו במקום. נתניהו יישמע את טענותיהם של חברי הכנסת כנגד הממשלה ותפקודה, בסיום הצגת הטענות יעלה נתניהו לדוכן וישיב לטענות כנגדו. בדיון ישתתפו חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה.

טענות האופוזיציה: "ממשלת ישראל פוגעת באזרחי ישראל"

מי שיזם את קיום הדיון הוא יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ שפתח את הדיון במילים כנגד נתניהו והממשלה: "ממשלת ישראל פוגעת באזרחי ישראל שקורסים תחת הנטל". אליו הצטרפה ח"כ תמר זנדברג ואמרה: "עד כדי כך אתם שונאים את אזרחי המדינה ומתנשאים עליהם? אתה לא תוכל לרחוץ בניקיון כפיך כאשר חלילה תהיה אלימות. ועכשיו קהל המעודדים הזה ואתה תתלוננו ואתה תתבכיין על הסתה נגדך ובמקרה הטוב תמלמל איזה משהו על אלימות ותגיד שגינית". 

לאחר הורוביץ עלה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, פנה לנתניהו במליאה וקרא לעברו: "אתה מחבל בשלום. המחבל זה אתה בעצמך. מאז שנהיית ראש הממשלה נרצחו 820 אזרחים ערבים. יופי שאתה מוריד את הראש, אתה צריך להישאר כך. כל הסדרים החברתיים נדחקו לתהום. זה רק ידחוף עוד צעירים לפשע ובעלי עסקים לשוק השחור ולפרוטקשן. בגלל שאתה רוצה לברוח מהתפקיד שלך ומהזכויות האמיתות. אתה בורח לפטריוטיזם במקום לטפל בבעיות האמתיות". 

יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט נאם בשנית היום במליאה נגד ניהול משבר הקורונה: "לפני 40 יום פניתי לראש לשכתך בבקשה לשיחה אישית בנושא הקורונה. ביקשתי שוב אחרי 20 יום. ושוב. העברתי לך כבר ב-29 במרץ בעודי שר הביטחון הגשתי תכנית התמודדות ראשונית ולאחר מכן התמודדות לקראת גל שני. אין לי עניין להיכנס לממשלה המנופחת והאטומה בתולדות המדינה. אני רק רוצה לעזור".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן  ודיבר נגד מצב התחלואה בציבור החרדי: "לצערי הרב, 70% בערך מהחולים בכל מדינת ישראל - הם חרדים. ‏אל תספור רק את ירושלים, בני ברק, בית"ר, אלעד ומודיעין עילית. ‏גם בתוך הערים האחרות בארץ, מי שמכיר את הנתונים כמוני יודע שגם השכונות שם זה בעיקר חרדים. ככה שגם על זה צריך לעשות חשבון נפש... אז יש לנו הסברים - פורים, בתי כנסת, חתונות, הכול נכון. אבל מצד שני תראה את גודל הנס. גם בחוץ לארץ זה פגע ביהודים החרדים בצורה נוראה, בניו יורק, בלונדון, בצרפת, גם בארגנטינה".

תשובת נתניהו: "כשאנחנו נלחמים במחלה, השמאל נלחם בממשלה"

נתניהו פתח את דבריו עם מילות ניחומים לעם בלבנון בעקבות הפיצוץ שארע בנמל ביירות, והבטיח לשלוח סיוע הומניטרי "זו דרכנו". לבסוף הגיב לטענות "הסרק" כדבריו של חברי האופוזיציה: "שמעתי אתכם, ועכשיו אני רוצה לדבר על עובדות. המשימה העיקרית שלנו היא להוריד את רמת התחלואה בכמה מאות ונביא לקטיעת שרשרת ההדבקה. כך נוכל לשחרר את הכלכלה ונפתח את שנת הלימודים". 

משם החל לתקוף את טענות חברי הכנסת מהאופוזיציה: "גם אם הייתי מביא חיסון לקורונה ושלום עולמי הייתי מקבל מכם בתגובה 'למה רק עכשיו?'. היום אכנס את קבינט הקורונה כדי לסייע גם בבריאות וגם בכלכלה בישראל". משם פנה באופן ישיר לחברת הכנסת תמר זנדברג: "את לא מבינה בכלכלה, מי שפועל כך היה נכשל. הכפלנו את תקציב החינוך, בנינו תחנות משטרה ביישובים הערביים, דאגתי לחלשים, כל זה בזכות מדיניות הכלכלה החופשית שאני ניהלתי. אני דואג לכל האוכלוסיות בישראל".  

נתניהו המשיך לתקוף: " אצלכם הכל פוליטי, גם הקורונה וגם וההפגנות - לא מעניין אתכם עובדות. במדינות רבות בעולם האופוזיציה עומדת לצד הממשלה במאבק מול הקורונה. אך בישראל זה הפוך הכנסת נאבקת בממשלה, מתי נתת לגטימיות למנהיג מימין. אל תתנשאו על העם. אל תתיימרו לדבר בשם העם. חבר הכנסת לפיד, אל תבנה על הפגנות השמאל שלך, של איימן עודה ואהוד ברק. אל תתפור חליפות. איימן עודה אמר פה במליאה היום שאני 'מחבל'. השותף שלך קורא לי מחבל. התומך בטרור קורא לראש הממשלה 'מחבל'. אותו שותף שהשתתף בוועידה עם חמאס בחודש שעבר. את וירוס הקורונה ננצח. את וירוס השנאה שלכם רק אתם יכולים לרפא. תפסיקו לתת גיבוי לקיצוניות, להסתה, לקריאות לרצח. תגנו אותם כאן ועכשיו".

לפיד: "לא אני אחליף אותך - אנחנו נחליף אותך"

לביום הדיון עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד והשיב לדברי נתניהו: "אנחנו שילמנו על הכסא שעליו אתה יושב עכשיו. הוא לא שלך. הוא של אזרחי ישראל. אתה לא בעל הבית פה. אתה שכיר. אני שכיר, כולנו, כל הבניין הזה, שכירים של אזרחי ישראל. אתה יודע למה המפגינים באים לבלפור, כי הם בעלי הבית. זה לא הבית שלך, זה הבית שלהם, הם באו להגיד לך שהחוזה נגמר.הם לא יפטרו אותך כי הם שמאלנים. הם יפטרו אותך בגלל סיבה פשוטה בהרבה. פרוזאית בהרבה. הם יפטרו אותך כי אתה עושה עבודה לא טובה.

"אני אגיד לך משהו שלגמרי זר לתרבות הארגונית שלך. לא אני אחליף אותך - אנחנו נחליף אותך. זה ההבדל הכי גדול בינינו. אני לא לבד. להבדיל ממך אני חלק מקבוצה. מתפיסה של צוות. אני עומד בראש קבוצה שיודעת לעבוד יחד. זה לא רק אנשים מהמפלגה שלי. זה מכל המפלגות". לסיום דבריו חתם לפיד: "פצענו את עצמנו מספיק. הגיע הזמן להתחיל להחלים. ייאשנו את עצמנו מספיק. הגיעה זמנה של התקווה".

לסיום עלה נתניהו בשנית וענה ללפיד: "מה שחיוני שיהיה לראש ממשלה זה השכלה. אם אין לו השכלה יהיה עבד של הפקידים והסובבים. היית כתב במחנה היום אתה צייצן במחנה. יש עוד כמה דברים שאתה צריך לעשות באמצע". לאחר מכן נערכה הצבעה על אישור הודעת ראש הממשלה: 55 בעד, 37 נגד, ללא נמנעים.