לפיד על התכנית הכלכלית: "קודם שיקצץ את מספר השרים"

ההצהרה על תכנית הסיוע הכלכלי של נתניהו, הוציאה באופן אוטומטי תגובות נגד מהאופוזיציה. אלא שגם בכירים בתעשייה יוצאים נגדה, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אין זו תכנית מלאה במלוא מובן המילה שכן היא אינה כוללת צעדים משלימים שיכולים להביא להאצת הצמיחה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/07/20 21:34 יז בתמוז התשפ

לפיד על התכנית הכלכלית: "קודם שיקצץ את מספר השרים"
יאיר לפיד , צילום: פלאש 90, תומר נויברג

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו הערב (ה') את התכנית הכלכלית להוצאת המשק מהמשבר בו הוא נמצא בעקבות נגיף הקורונה. התכנית כוללת לגבי שכירים - מובטלים ובחל"ת - דמי האבטלה שיגיעו עד 2021. לגבי עצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו מהקורונה - מענק מיידי שיכנס לחשבון הבנק "כבר בשבוע הבא" לדברי נתניהו. באופוזיציה כבר מיהרו לתקוף את התכנית, אלא שאליהם גם הצטרפו בכירים בעולם התעשייה.

תגובות הפולטיקאים

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בתגובה להצהרת ראש הממשלה: "מי שהקים ממשלה מנותקת של 36 שרים ו-16 סגני שרים ובאמצע המשבר עסק בעיקר בהטבות המס של עצמו, שלא יספר לנו על 'לקיחת אחריות מלאה' התוכנית הכלכלית -חייבת להתחיל מדבר אחד שבלעדיו שום דבר לא יצליח: קיצוץ מספר השרים ומשרדי הממשלה! טענת נתניהו לפיה הטיפול בצד הבריאותי של הקורונה היא 'הצלחה כבירה' עומדת בסתירה מסוכנת לנתוני התחלואה ולכישלון הגמור של מערך הבדיקות והחקירות האפידימולוגיות". 

לפיד גם התייחס לגופה של התכנית: "תלונותיו על הבירוקרטיה הממשלתית מעלות את השאלה מי בעצם היה ראש ממשלת ישראל ב-11 השנים האחרונות? את דמי האבטלה לעצמאים כזכור הוא הפיל בכנסת כבר לפני שבועיים. לגבי המענקים - רוב הציבור מחכה עדיין לשתי הפעימות הקודמות. יש לקוות שהפעם זה ייראה אחרת"

גם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ פרסם תגובה משלו: "תכנית נטולת מעוף, ללא מנופי צמיחה ובלי כיוון יציאה ברור מהמשבר. שוב ילכו הסכומים הגבוהים לחברות הגדולות ולא לעסקים הקטנים שנמצאים על סף קריסה. אם נתניהו היה נערך לגל השני במקום להתעסק בסיפוח ובהטבות מס לעצמו, הכלכלה הישראלית הייתה נמצאת היום במקום אחר".

ח"כ מרב מיכאלי ממפלגת העבודה: "נתניהו שוב מופיע, קבלו אותו! והפעם - סעיפים וקטגוריות, "לקיחת אחריות". אבל בחיים עצמם, כסף לא נכנס. הוא גם ימשיך להאשים את הפקידות והבירוקרטיה כשמי שאשם בכישלון זה הוא. מה שישראליות וישראלים צריכים זה כסף, ועכשיו. אין כבר סבלנות למריחות, אין אמון בהבטחות".

מנגד שר העבודה והרווחה איציק שמולי תומך בתכנית: "התכנית הכלכלית היא צעד בכיוון הנכון ואני שמח שרוב הצעדים אותם דרשתי ודחפתי הוכנסו פנימה, ובעיקר: הארכת רשת הביטחון למובטלים ולגמלאים והגדלה, אם כי לא מספקת, של הפיצויים לבעלי העסקים. המבחן הגדול שלנו יהיה בביצוע המהיר והתכליתי. הצעדים הבאים שבכוונתי לקדם: דמי אבטלה לעצמאים, תמיכה במשפחות צעירות והקמת מערך הכשרות מודרני שעליהם כבר עמלים במשרד העבודה והרווחה בראשותי. בנוסף, נמשיך לדחוף קדימה את 'המודל הגרמני' ואפשרות לדמי אבטלה גמישים. אתגרים ומאבקים גדולים עוד לפנינו במסגרת התקציב: אוכלוסיות הרווחה, קצבאות הנכים והקשישים, מענה לעובדים הסוציאליים הנאבקים והכי חשוב- לא להשאיר אף ישראלי מאחור, כדי שמאות אלפים לא יהפכו להיות ⁧‫העניים החדשים".

תגובות התעשיינים

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר הגיב לתכנית הכלכלית שהוצגה הערב ומסר כי "מדובר בשינוי כיוון חשוב של הממשלה אשר נראה כי בפעם הראשונה לוקחת אחריות מלאה על האירוע ומבטיחה רשת ביטחון לאזרחי ישראל. עם זאת, כפי שאמרו היום ראשי המעסיקים בפגישה עם שר האוצר, יש לתגבר משמעותית את התמיכה במגזר העסקי כדי להבטיח את מקום עבודתם של אלו שלא נפלטו משוק העבודה ולבסס מנועי צמיחה ותעסוקה יציבים לשנה הקרובה".

"בין השינויים אותם הציעו המעסיקים: הגדלה של המחזור השנתי המזכה בפיצוי, הפחתת עלויות ההעסקה, הקלה משמעותית בדרכי הגשת בקשות הפיצוי, פטור כולל מארנונה למגזר העסקי, עידוד צריכה פרטית מעסקים ישראליים, החלת חובת רכש ישראלי על גופי הממשלה והרשויות, ועצירה כללית של רגולציה חדשה על המגזר העסקי. עוד אמר ד"ר תומר: על כל שר, ח"כ ופקיד ממשלתי יש לזכור שהמשימה העליונה שלנו כעת היא יצירת מקומות תעסוקה בישראל ולסייע בכל דרך אפשרית לעסקים לפעול ולצמוח מחדש גם במציאות הקורונה".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב גם הוא: "יש בהחלט להעריך את התכנית על כך שהיא מעניקה רשת בטחון לשכירים ולעצמאים על פני תקופה ממושכת וגם מעניקה באופן חלקי פיצוי לעסקים שניזוקו. יחד עם זאת, אין זו תכנית מלאה במלוא מובן המילה שכן היא אינה כוללת צעדים משלימים שיכולים להביא להאצת הצמיחה והמתמודדים ישירות עם ממדי האבטלה חסרי התקדים".

נשיא בורסת היהלומים הישראלית, יורם דבש: "התכנית שהוצגה מוגשת בדקה ה-90 לפני קריסתם של מערכים שלמים במשק ובכלכלה הישראלית. התכנית איננה נותנת מענה ראוי לענפי הייצור והייצוא דוגמת תעשיית היהלומים. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר לגבש תכנית מיוחדת להצלת ענפים אלה המכניסים כל שנה מיליארדי שקלים לתקציב המדינה ומעסיקים מאות אלפי עובדים. מבחנה של התכנית ביישומה המידי ובהשלמתה בהקדם האפשרי כדי לתת מענה  לתחומים אלה, שמאבדים את היכולת לשמר את עצמם ליום שאחרי".

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס בישראל: "הפעם שר האוצר וראש הממשלה הציגו תוכנית רחבה, מקיפה, ארוכת טווח, עם התחייבות בזמן לקבלת הכסף והכי חשוב מייצרת וודאות למגזר העסקי, מה שאני מקווה, יקטין את משבר האמון החריף בינם לבין הממשלה. אבל לצערי הרב מאוד, הפעימה לעצמאים שוב תתבסס על דוחות 2018, אלא באם העצמאי הפסיד בשנה זו, ואני שמח, ששר האוצר נענה לבקשתינו בהקשר זה, אך באם העצמאי הרוויח מעט בשנת 2018 - לא תהיה לו אפשרות בחירה לקבל את המענק לפי שנת 2019, מה שיפגע אנושות בעשרות אלפי משפחות בישראל ודווקא של החלשים ביותר ולאורך כל תקופת מתווה הפיצוי, חודשים ארוכים קדימה שכבר דוחות 2019 הוגשו בהם". 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן