חוק עוקף כנסת: עקיפת הממשלה את הרשות המחוקקת בזמן חירום

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את "חוק הקורונה הגדול" שיאפשר לממשלה להעביר החלטות מבלי לבקש את אישורה של הכנסת, על מנת לחסוך זמן. במליאת הכנסת נדחו הצעות אי האמון של האופוזיציה על החוק, דבר שעורר מהומה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/20 21:41 יד בתמוז התשפ

חוק עוקף כנסת: עקיפת הממשלה את הרשות המחוקקת בזמן חירום
צילום: Marc Israel Sellem/POOL

הכנסת רועשת סביב הדיון להעביר את "חוק הקורונה הגדול", החוק אומר כי בעיתות חירום הממשלה תוכל לקדם חוקים בעצמה ללא אישור הכנסת. החוק בא בעקבות משבר הקורונה שמטרתו הוא לזרז את החלטות הממשלה ולא להמתין בכל פעם לתהליך הארוך של אישור חוקים הדורש שלוש קריאות במליאה ודיונים והסתייגות סביב החוק. הערב (ב') אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את החוק, 47 תמכו 34 התנגדו.

  

ועדת החוקה של הכנסת דנה היום בחוק בין הדנים בחוק היה שר המשפטים שדווקא לא תמך בהחלטה לעקוף את הכנסת. ניסנקורן טען בוועדה לגבי החוק: "אנחנו מדברים על חוק שמייתר הרבה חוקים אחרים. המטרה האמתית היא להתמודד עם המציאות של נגיף הקורונה. מצד אחד אנחנו במצב חירום שמייצר מציאות מאוד ייחודית בישראל ובעולם כולו ומצד שני רואים לנגד עינינו את הצורך לשמירה על זכויות הפרט ועל הדמוקרטיה. מה שמתנה את הפעולות בהגנה על אזרחים לצד שמירה על זכויות הפרט הן התקנות. עמדתי על כך שיהיה אישור אקטיבי של הכנסת לתקנות. אם הכנסת לא מאשרת, התקנות מתבטלות. זה האיזון הנכון בין הרשות המבצעת למחוקקת".

החוק אף נדון במליאת הכנסת אלא שבסוף הוחלט לדחות את כל הצעות אי האמון שהגישו סיעות האופוזיציה. ח"כ יאיר לפיד: "חוק הקורונה הגדול פירושו שאפשר לסגור את התיאטרון הזה, להגיד לכולנו ללכת הביתה, כי לא צריך יותר כנסת ויש רק רשות אחת מבצעת במדינת ישראל, אין רשות מחוקקת יותר. הבעיה שלכם היא לא הכנסת, הבעיה שלכם היא לא זמן, הבעיה שלכם היא לא כלים, הבעיה שלכם שהקמתם ממשלה שבה יושבים אנשים שלא סובלים אחד את השני ורבים מהבוקר עד הערב על תחומי סמכות. הבעיה העיקרית שלכם שיש פה ראש ממשלה שנכשל בניהול הקורונה ואזרחי ישראל הם אלה שמשלמים את המחיר של הכישלון הנורא שלו".


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן