טוהר הבחירות: 400 קלפיות ייבדקו בצורה מדגמית

וועדת הבחירות תחל במבצע "נוהל טוהר הבחירות" בכדי לאתר שגיאות וליקויים בקלפיות. במסגרת המבצע ייבחנו 400 קלפיות. מוועדת הבחירות נמסר כי מדובר בהליך שגרתי המתקיים בסיומם של כל מערכת בחירות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/19 15:20 ט בניסן התשעט

טוהר הבחירות: 400 קלפיות ייבדקו בצורה מדגמית
סופרים קולות, צילום: ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות של הכנסת החלה במבצע "נוהל טוהר הבחירות" שיימשך עד מחר ומטרתו לאתר שגיאות וליקויים בקלפיות מרחבי הארץ - אם היו כאלה. במסגרת המבצע ייבחן מדגם של כ-400 קלפיות. מהוועדה נמסר כי מדובר ב"הליכי בקרה שגרתיים" שאינם קשורים לטענות על אי סדרים שעלו בימים האחרונים מצד המפלגות השונות. 

מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, הסבירה שבמסגרת מבצע "נוהל טוהר הבחירות" הובאו שקים לוועדה, "אנחנו בודקים אותם אחד לאחד, מדמים קלפי, סופרים מחדש. מדובר בתהליכים שאנחנו עושים כדרך שבשגרה ולא בגלל האירועים בימים האחרונים".

עדס התייחסה לטענות על טעויות מרובות בספירה ואי-סדרים: "לא היה בלגן. לצערי, יש גורמים שמגדילים את הממדים. צריך לזכור שבתהליך של ספירת הקולות משתתפים יותר מ-15 אלף מזכירי קלפיות ונוטלים חלק עוד כ-60 אלף חברי ועדות קלפי שהם נציגי המפלגות ומפקחים על כל התהליך. הם נמצאים בו לאורך כל הדרך וקורות טעויות אנוש לאחר 22-20 שעות עבודה שבהן בטעות מעתיקים את מספר המצביעים ברשימה מסוימת לזו שלפניה או לזו שאחריה. היא מינורית ולא רחבת היקף אבל היא קיימת".

המנכ"לית עדס מדגישה כי "זו לא טעות שמשפיעה על רשימת מועמדים אחת ספציפית, היא יכולה לקרות לטובת ולרעת כל רשימה. כל רשימת מועמדים יודעת היכן מוקדי הכוח שלה והיכן יש לה מצביעים ולכן היא יודעת לאתר בקלות טעויות כאלה ואחרות והיא מעבירה אלינו את המקומות בהם הן חושבות שיש טעויות. קיבלנו פה ושם פניות לגבי קלפיות ספציפיות, לא לספירה חוזרת בכל הקלפיות ולא לספירה חוזרת של הקלפי, אלא כדי לבדוק האם הייתה טעות הסטה".

 

בימין החדש, שלא עברה את אחוז החסימה והטוענת העיקרית לאי הסדרים,  פתחו חמ"ל מיוחד ומבצע גיוס של יותר מ-150 פעילים לצורך איסוף הנתונים ובדיקת פרוטוקולים מהקלפיות. על-פי הטענות שהצטברו המפלגה, חלק מההליכים היו נגד התקנון. כך לדוגמה טענו בימין החדש כי המעטפות הכפולות נפתחו ללא תיעוד של מספרם בפרוטוקולים, עצירה בספירה שאמורה להיות מתועדת, לא תועדה, עוד נטען כי חלק מהמעטפות נפתחו כאשר רק נציגים ממפלגה אחת נוכחים