המדריך לבוחר: מתי, איפה, כמה ולמה. כל מה שצריך לדעת לקראת יום הבחירות

איפה נמצאת הקלפי, למי יש חופש, עם איזו תעודה מזהה אפשר להצביע, מי יכול להצביע בקלפיות מיוחדות, מתי מצביעים ובאיזה פתק? כל מה שצריך לדעת לקראת ההצבעה בקלפיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/09/19 15:16 יב באלול התשעט

המדריך לבוחר: מתי, איפה, כמה ולמה. כל מה שצריך לדעת לקראת יום הבחירות
אז איפה אתם בבחירות?, צילום: כיפה

בעוד חמישה ימים יתקיימו הבחירות לכנסת ה-22. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, במדינת ישראל יש כ-5.8 מיליון בעלי ובעלות זכות הצבעה, עלייה של 0.8% מהבחירות האחרונות - 48 אלף איש. על פי נתוני ועדת הבחירות המרכזית יש כ-6.4 מיליון בעלי זכות, וההפרש נובע מכך שנתוני וועדת הבחירות מביאים בחשבון גם את הישראלים החיים בחו"ל, וכן כאלה שנפטרו בחו"ל והדבר עדיין לא עודכן. בבחירות האחרונות 68.5 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה הגיעו לקלפיות.

אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על יום השבתון, מיקומי הקלפיות, אופן ההצבעה והקלפיות המיוחדות.

מי מצביע:

כל תושב או תושבת מדינת ישראל שמלאו לו או לה 18 ביום הבחירות.

איפה מצביעים: 

משרד הפנים שלח לכל בעלי זכות ההצבעה 'הודעה לבוחר', עם ציון מקום הקלפי הסמוכה למקום מגוריו.
גם אם לא הגיעה אליכם ההודעה עד ליום הבחירות, קל מאוד לאתר את מקום הקלפי. אתר המידע הממשלתי של משרד הפנים נותן מענה מיידי לבדיקת זכאות ההצבעה ובירור מקום הקלפי. כל מה שצריך זה מספר תעודת זהות ותאריך הנפקת התעודה. אפשר לקבל את המידע גם בטלפון 1-800-222-290, או באמצעות הודעת סמס למספר 050-8085500 (יש לכתוב את מספר תעודת הזהות ב-9 ספרות כולל סיפרת הביקורת, ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות). ניתן גם לשלוח פקס ל-1-800-222-291 עם שני פרטי המידע האלה.

מתי מצביעים:

רוב הקלפיות ייפתחו  ביום הבחירות בשעה 7:00 בבוקר וייסגרו ל-22:00. ביישובים הקטנים (מתחת ל-350 תושבים) שעות ההצבעה הן מהשעה 8:00 ועד לשעה 20:00. כך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. כל מי שיגיע לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם לא הספיק עדיין להיכנס אל מעבר לפרגוד.

נציגי המדינה בחו"ל כבר החלו להצביע: מצביעים בשגרירות בניו זילנד

נציגי המדינה בחו"ל כבר החלו להצביע: מצביעים בשגרירות בניו זילנדצילום: ועדת הבחירות המרכזית

איך מצביעים: 

ניתן להצביע בבחירות באמצעות תעודת זהות או דרכון בתוקף או רישיון נהיגה, ולחיילים - תעודת חוגר או תעודת קצין. שימו לב כי אין צורך להביא את ההודעה לבוחר.
עבור נכים ובעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים להצביע בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם, ישנן "קלפיות נגישות מיוחדות", שמיקומן מפורסם באתר משרד הפנים.
מי שמאושפז בבית חולים  ביום הבחירות רשאי להצביע בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים, שנועדה גם עבור עובדי הצוות הרפואי של בית החולים. מי שנמצא בשירות מילואים פעיל ביום הבחירות זכאי להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים שממוקמות בבסיסי צה"ל, כנ"ל לגבי אנשי משטרה או שב"ס.

אופן ההצבעה:

הבוחר מזדהה אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה, ולאחר מכן יקבל מיו"ר ועדת הקלפי מעטפות הצבעה חתומות כדין.
מאחורי הפרגוד בוחר המצביע בפתק הצבעה אחד בלבד, שעליו רשומים אות וכינוי הרשימה שבעדה החליט להצביע, ומכניס אותו למעטפת ההצבעה שקיבל. הבוחר רשאי להשתמש בפתק הצבעה לבן ריק שעליו יוכל לרשום, בעט כחול בלבד, את אות הרשימה או האות והכינוי של הרשימה שלה הוא מצביע.

כל פתקי ההצבעה לכנסת ה-22

כל פתקי ההצבעה לכנסת ה-22צילום: ועדת הבחירות המרכזית

פתקי הצבעה ריקים (בצבע לבן) מיועדים למקרים של מחסור בפתקי הצבעה של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, המצביע בפתק ריק (לבן) חייב לכתוב בכתב יד את האות או האותיות של הרשימה שעבורה הוא מצביע. פתק ריק שלא נכתב עליו דבר, המוכנס למעטפת ההצבעה ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.
מצביעים שמאושפזים בבית חולים, אסירים, חיילים ודיפלומטים בחו"ל מצביעים בקלפיות מיוחדות באמצעות מעטפות כפולות - קולותיהם ייספרו לאחר ספירת כלל הקולות.

יום שבתון ותחבורה ציבורית:

יום הבחירות הוא יום שבתון על-פי חוק, אך פועלים בו כסדרם שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים אחרים כפי שיקבע שר הפנים.

ועדת הבחירות המרכזית, בשיתוף משרד התחבורה, הודיעה כי למעלה משש מאות קווי תחבורה ציבורית בין עירוניים, וכן רכבת ישראל, יהיו זמינים לכלל הציבור הרחב בחינם - החל מהשעה 20:00 ביום שלפני יום הבחירות ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית ביום הבחירות. 

כל המידע באדיבות אתר ועדת הבחירות המרכזית