השגריר פרידמן: "החלת ריבונות חד צדדית - מסכנת את תכנית המאה"

שגריר ארה"ב בישראל מיישר קו עם עמדת נתניהו, ואומר כי להחיל ריבונות באופן חד צדדי ולפני הבחירות - יסכן את התכנית: החלת החוק הישראלי על השטחים שהתכנית מייעדת שיהיו חלק מישראל כפופה להשלמת הליך מיפוי על ידי ועדה משותפת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/20 12:54 יד בשבט התשפ

השגריר פרידמן: "החלת ריבונות חד צדדית - מסכנת את תכנית המאה"
השגריר דייוויד פרידמן, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מיישר קו עם נתניהו. שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, הודיע הבוקר (א') כי החלת הריבונות יכולה לקרות רק בתיאום עם ארה"ב, אחרי ועדה משותפת, ולא באופן חד-צדדי, ובכל מקרה לא לפני הבחירות בישראל.

בהודעתו כתב פרידמן כי "תכנית השלום של הנשיא טראמפ היא תוצר של יותר משלוש שנים של התייעצויות צמודות בין הנשיא, ראש הממשלה נתניהו והצוותים הבכירים שלהם. כפי שכבר ציינו, החלת החוק הישראלי על השטחים שהתכנית מייעדת שיהיו חלק מישראל כפופה להשלמת הליך מיפוי על ידי ועדה ישראלית-אמריקאית משותפת. כל פעולה חד צדדית לפני סיום הליך הוועדה מסכנת את התוכנית וההכרה האמריקאית".

הודעת השגריר מגיעה לאחר דבריו של שר הביטחון נפתלי בנט אמש, שקרא להחיל ריבונות באופן מיידי, ותגובת הליכוד לדברים, לפיה "בנט לא מכיר את פרטי התכנית". 

קושנר ונתניהו. לא יהיה צעד דרסטי

נתניהו עם יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנרצילום: פלאש 90. מתי שטרן

בהמשך דיבר פרידמן בכנס בירושלים, והרחיב את השקפת ארצו בנושא: "ארצות הברית לא יכולה למנוע מישראל לעשות שום דבר. ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה לעשות, ואין לנו שום שליטה על ישראל, בכל הנוגע לפעולותיה הריבוניות", הסביר, "אבל אם אנחנו מדברים על הסיכומים המסגרת ההסכם עם הממשלה הישראלית, אז סוכם שנתחיל תהליך". 

"אנחנו לא רוצים לבצע את זה בחלקים", הוסיף פרידמן, "כי לדעתנו זו טעות לאפשר לישראל לקבל החלטה אחת - ואז אנחנו ניאלץ להגיב על ההחלטה השנייה. אנחנו רוצים לבצע את זה בפעם אחת, בצורה הוליסטית, טוטלית, ולעשות את זה בצורה נכונה, גם לטובתה של ישראל. הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא להפוך את זה לעניין יותר מדי פוליטי של להעביר את השטח ההוא לשם, ואת האחר לכאן".