תוצרת יו"ש מחוץ להסכם הסחר עם דרום קוריאה

במסגרת הסכם אזור סחר חופשי שייחתם בשבוע הבא עם דרום קוריאה, תוחרג תוצרת יהודה שומרון ורמת הגולן. המשמעות - המוצרים לא ייהנו מההנחה במס

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 15/08/19 11:12 יד באב התשעט

תוצרת יו"ש מחוץ להסכם הסחר עם דרום קוריאה
יישוב ביו"ש, צילום: לעמ, צביקה ישראלי

חרם על יהודה ושומרון? ישראל הסכימה כי תוצרת מיהודה, שומרון ורמת הגולן לא תיכלל בהסכם אזור הסחר החופשי, שצפוי להיחתם בשבוע הבא עם דרום קוריאה. המשמעות - התוצרת הזו לא תיהנה מהפטור ממכס שיוענק לסחורות שיימכרו בין המדינות.

כחלק מההסכם, ישראל נענתה בחיוב להבנות שתוצרת ההתנחלויות ביהודה ושומרון וביישובי רמת הגולן לא ייהנו מהטבות שונות כמו פטור ממכסים במסגרת הסכם אזור הסחר החופשי שייחתם בשבוע הבא עם דרום קוראה. סעיף ההחרגה של ההתנחלויות דומה לזה להסכם שנחתם עם האיחוד האירופי,וסלל את הדרך לחתימה עם שרת הסחר של דרום קוריאה, יו מיונג הי, שתגיע בשבוע הבא לישראל.  

בשורה לחקלאים שומרי השמיטה. אורי אריל בנטיעות

צילום: דוברות השר אריאל

דרום קוראה והאיחוד האירופי לא לבד. גם בהסכם העבודה עם סין הוכנס סעיף החרגה, אולם בהסכם מול הסינים לא דובר על סחורות מיהודה ושומרון, אך נקבע כי הפועלים הסינים יעבדו באזורים בישראל בהסכמת שני הצדדים כדי לדאוג לביטחונם.

היקף הסחר בין ישראל לדרום קוריאה עומד כיום על 1.5 מיליארד דולר. מיד לאחר החתימה צפוי לעלות היקף הסחר ב-100 מיליון דולר ובהמשך גידול משמעותי. פקידים בירושלים אומרים, כי להסכם עם דרום קוריאה חשיבות אסטרטגית. זה הסכם ראשון מסוגו באסיה שיסלול הדרך להסכמים נוספים באסיה והרווח לציבור הישראלי מוערך במיליארדים הן ליצוא הישראלי והן להוזלת יוקר המחיה.

בתוך כך, ישנו הסכם אחד שלא הביל לחתימה בגלל ההחלטה להחריג את יו"ש. בשל התנגדותה של שרת התרבות מירי רגב, ישראל ביטלה ברגע האחרון חתימה על הסכם קולנוע עם האיחוד האירופי, לאחר שהאירופאים דרשו להחריג את ישובי יו"ש.