"לא מספיק שווה לי לחזור לעבודה": הישראלים מעדיפים את דמי האבטלה

הממשלה החליטה על הארכת דמי האבטלה עד לחודש יוני הקרוב, צעד שנתן רשת ביטחון כלכלית עבור מובטלים, אך מהצד השני, ישראלים רבים מספרים כי הפסיקו לחפש עבודה בגלל הכסף שהמדינה מחלקת, ומקומות עבודה משוועים לעובדים שמסרבים לצאת מהבית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/12/20 11:47 א בטבת התשפא

"לא מספיק שווה לי לחזור לעבודה": הישראלים מעדיפים את דמי האבטלה
צילום: Yossi Zamir/Flash90

המשבר הכלכלי שהביאה הקורונה, גרמה לסגירת עסקים ופיטורים רבים, כאשר אחד הצעדים הבולטים של הממשלה ושר האוצר בעניין היה להאריך את הזכאות לדמי אבטלה עד לחודש יוני הקרוב. יחד עם הרצון להעניק תמיכה כלכלית לאזרחים רבים, יש בצעד הזה חיסרון משמעותי שהיה ידוע בעבר, אך כעת התחדד - אנשים לא רוצים לצאת לעבוד.

רוני קלטר, מנהל קבוצת money-maker, שמתעסקת בעיקר בתפקידי הנהלת חשבונות, מכירות ורכש, טוען כי "משעה שמדינת ישראל נתנה את הלגיטימציה לא לעבוד, אנחנו נתקלים בתופעה מוזרה שבה הרבה מהמעסיקים דורשים כוח אדם, ומופתעים לגלות שלמרות שישנה אבטלה רבה, עדיין מקבלים פחות קורות חיים ופניות מאשר ביום יום". 

"היינו מצפים ל-100 אחוזי פניות", אומר רוני, "וכיום כשיש אבטלה, אז ל-150 אחוזים, אבל אנחנו מקבלים רק 50 אחוזי מהדרישות. גם מי ששולח קורות חיים, אחת השאלות שלו זה כמה אני אקבל? למה שווה לי לצאת מהבית?".

אחרי שהקורונה והאבטלה ייגמרו, רוני טוען שהמצב הנוכחי יעשה רע למשק: "מי שכן יחשוב חכם וילך לעבוד - יתפוס את מקומות העבודה, ומי שיבנה על החל"ת יאכל אותה אחר כך". רוני ממשיל את המצב למשל המוכר על החגב והנמלה. לפי המשל החגב לא עובד בקיץ ורק נהנה, בניגוד לנמלה שאוגרת מזון לחורף. כשהגשמים מגיעים, נותר החגב חסר כל, והנמלה, שעמלה, נהנית מהאוכל שאספה ומהמחסה שבנתה, "והמבין יבין", אומר רוני. 

"בשביל 1,500 שקל אני לא יוצאת מהבית"

כדוגמה לכך, רוני מספר על מועמדת לעבודה במרכז הארץ, שהוצע לה משכורת של 7,500 שקלים ברוטו בכל חודש, משמעותית מעל הממוצע. כששמעה את ההצעה היא אמרה: "בשביל 1,500 שקל אני לא יוצאת מהבית". "היא מתייחסת לזה כאילו אני הוא זה שמשלם לה את ה-1,500", אומר רוני, "כי המדינה משלמת לה מראש 6,000. היא מעדיפה להישאר בבית עבור דמי האבטלה".

אנשי מקצוע רבים בתחום טוענים כי התופעה הזאת נפוצה יותר בקרב נשים, שפעמים רבות יעדיפו לחתום על דמי אבטלה ולהישאר בבית בטענה כי "אני צריכה לדאוג שהילדים יהיו בזום", למשל, בניגוד לגברים שיעדיפו לצאת לעבוד. בעקבות זאת, טוענים המומחים כי נשים ייפגעו יותר מגברים בעקבות המהלך להארכת דמי האבטלה שמאפשר להן את זה.  

יש לציין כי הרצון של אנשים שלא לעבוד לא נובע מירידה במשכורות עצמם, שעל פי הנתונים לא ירדו ונשארו כפי שהיו לפני הקורונה. "השוק לא משלם פחות", אומר רוני וטוען: "מדובר בכל המקצועות באופן די גורף. רואים את זה בכל המדינה ובכלל המגזרים". 

"מפחיד אותי להתחיל עבודה חדשה ואז שיתחיל סגר או בידוד"

אפרת, בת 30, מספרת שעבדה במשך שש שנים כגרפיקאית במשרד במרכז הארץ, ולפני קצת יותר משנה נולדה לה בת. מיד אחרי חופשת הלידה היא החליטה להתפטר כדי להישאר זמן נוסף עם ביתה התינוקת ולמצוא עבודה קרוב לבית. אך מאז שהתחילה הקורונה היא חותמת אבטלה.

"כולנו באותה סירה", אומרת אפרת, שלא מפחדת שהעובדה שהיא מקבלת דמי אבטלה יפגע בה כשתרצה למצוא עבודה, "כשאתה אומר שאתה מובטל או בחל"ת ישר מסתכלים עליך בתור מסכן, יש הרבה כאלה היום בגלל הקורונה". למרות זאת, היא חושבת שבעתיד היא תיאלץ להתפשר כדי למצוא עבודה, וכבר התחילה לגשש בעניין.

בעבודה האחרונה שלה עבדה אפרת במשך שש שנים, והשכר שלה השתדרג במשך הזמן, כך שהיום דמי האבטלה שלה הם 70 אחוזים מאותו שכר, ומקומות העבודה באזור המגורים שלה משלמים פחות מזה, ולדבריה: "לא מספיק שווה לי לחזור לעבודה".

"יש לי שלושה ילדים בבית ובעלי עובד חיוני", היא אומרת, ומוסיפה כי, "מפחיד אותי להתחיל עבודה חדשה ואז שיתחיל סגר או בידוד שאני אצטרך להישאר עם הילדים ותוך כדי גם לעבוד. אז אני מעדיפה להישאר ככה, אני מקבלת דמי אבטלה, נמצאת בבית, והילדים במסגרות".

אילוסטרציה

החתימה בלשכה - דרך המחשב בבית. אילוסטרציה. צילום: shutterstock

מקבל דמי אבטלה נוסף שיכול להזדהות עם סיפורה של אפרת, הוא א', בן 25, סטודנט לחשבונאות וכלכלה באוניברסיטת בר אילן. הוא עבד במשרד לוגיסטיקה גדול במרכז הארץ, אך הוצא לחל"ת ומתחילת חודש נובמבר ממשיך לחתום אבטלה ומקבל על כך 2,500 שקלים כל חודש, סכום שמספיק לו כרגע. לדבריו "יותר משתלם לו לחתום, ואין אף עבודה בשעות הערב שמשלמת טוב", ומוסיף כי, "ימשיך לחתום עד שיתאפשר לו".  

אם פעם התרגלנו לחוויה השלילית שכרוכה בקבלת דמי האבטלה וכללה הגעה פיזית ללשכה, עמידה במשך שעות בתור ולבסוף חתימה על כך שטרם מצאתם עבודה, אז היום, בתקופת הקורונה, מגיע מייל תקופתי בו צריך לאשר שכל הפרטים האישיים נכונים, שלא התחלתם לעבוד ושאתם עדיין מחפשים עבודה חדשה. דבר שכלל הנראה, גרמה לרבים להחליט לחתום דמי אבטלה במקום למצוא עבודה. 

נראה שהמדינה שרצתה להיטיב עם האזרחים שחווים קשיים כלכליים, שוב לא השכילה לבחון לעומק את הבעיתיות שבהארכת הזכאות לדמי אבטלה, ובעקבות זאת ישראלים רבים מעדיפים שלא לחזור לשוק העבודה. העובדה הזאת פוגעת גם באותם ישראלים ובחזרה שלהם למעגל העבודה, אך גם ביציבות הכלכלית של ישראל שממשיכה לדווח על מאות מובטלים חדשים מדי יום. כדאי לשר האוצר ישראל כץ להתעורר לפני שזה יפגע גם בדירוג האשראי של המדינה, וזאת פגיעה שיהיה קשה לתקן. 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן