נתניהו: "השלב האחרון של פתיחת המשק היה מוקדם מדי"

שר האוצר אמר השבוע שהוא וראש הממשלה מגבשים תכנית סיוע למשק בעקבות משבר הקורונה, והערב הציגו השניים את התכנית. נתניהו: "עצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו מהקורונה - מענק מיידי יכנס לחשבונם בשבוע הבא". כ"ץ: "בתכנית הזו הופקו לקחים מתכניות תחילת המשבר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/07/20 20:33 יז בתמוז התשפ

נתניהו: "השלב האחרון של פתיחת המשק היה מוקדם מדי"
ראש הממשלה, הערב, צילום: קובי גדעון /לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ מציגים כעת (ה') את התכנית הכלכלית להוצאת המשק מהמשבר בו הוא נמצא בעקבות נגיף הקורונה. בפתח דבריו אמר נתניהו: "שר האוצר, אני והצוותים שלנו עבדנו על התכנית מסביב לשעון כדי שתקבלו את הכסף וכמה שיותר מהר. אני קשוב למצוקות של אזרחי ישראל. אני מדבר אתכם ורואה את התגובות שלכם. אני נחוש לתת פתרונות לשנה הקרובה. אני עובד יום ולילה בשבילכם".

"אבל לפני כן, עליי לומר דבר מעומק לבי: אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת, גל שני שהגיע אלינו ואל מדינות אחרות. אנחנו מנווטים את הספינה הלאומית בין גלים גבוהים וסכנות שלא היו כדוגמתן ב-100 השנים האחרונות. ההתמודדות מצריכה קבלת החלטות באופן יומיומי. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי וטעייה - פשוט כמשמעו. כך עושים כולם".

נתניהו פירט: "לגבי שכירים - מובטלים ובחל"ת - דמי האבטלה יגיעו עד 2021. לגבי עצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו מהקורונה - מענק מיידי יכנס לחשבון הבנק בשבוע הבא. בלי תנאים חדשים ובלי ביורוקרטיה, מיידי. נעביר עוד כסף ונדאג לכולם. ניתן עוד רשת ביטחון לעסקים קטנים וגדולים שנפגעו. בשבועות הקרובים נביא עוד תכניות בכלכלה ובבריאות, כי אנחנו מחויבים לדאוג לכל אזרחי ישראל וכי הכלכלה שלנו חזקה. אהיה מעורב אישית כל הזמן כדי לוודא שהכסף יגיע אליכם". 

בסיום דבריו נתניהו הדגיש כי היציאה מהמשבר תלויה בכולם: "אנחנו עושים הכל להימנע מסגר מלא. זה בידיים שלנו. כולנו חייבים לשמור על ההנחיות כדי שנצליח".

שר האוצר ישראל דיבר לאחר ראש הממשלה והציג את פרטי התכנית: "אנחנו כאן כדי לוודא שלא יהיה מישהו שלא יקבל מענה או ביטחון כלכלי בתקופה הקשה שאנחנו ניצבים בפניה. בתכנית הזו אכן הופקו הלקחים מאותן תכניות שליוו אותנו עוד בזמן תחילתו של המשבר. כל השכירים שנמצאים בחל"ת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים. הקלנו על התנאים. ניתן רשת ביטחון לעצמאים ולבעלי העסקים".

"אנחנו עושים הכל להימנע מסגר מלא. זה בידיים שלנו"

"אנחנו עושים הכל להימנע מסגר מלא. זה בידיים שלנו"צילום: קובי גדעון /לע"מ

כ"ץ התייחס לתסכול בעלי העסקים: "יש אנשים שמפגינים באמצע הלילה מול ביתי ואני מחבק אותם. אנשים פועלים מתוך חשש ומתוך כאב. אני אומר בכנות, אין לאנשים סיבה להפגין - כאן ניתנות כל התשובות".

פרטי התכנית

  • ביום רביעי הבא מקדמה של עד 7,500 שקלים ל-350 אלף עסקים שכבר קיבלו סיוע מהמדינה
  • כל השכירים הנמצאים בחל"ת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים
  • מעכשיו ועד לאמצע השנה הבאה, חודש יוני, כל מי שלא תימצא לו עבודה - יקבל דמי אבטלה. בני 67 פלוס יקבלו דמי אבטלה משופרים עד סוף השנה
  • עצמאיים שהכנסתם השנתית עד 600 אלף שקלים, גם בעלי שליטה, יקבלו מדי חודשיים מענק של עד 15 אלף שקלים
  • עסקים עד 100 מיליון שקלים יוכלו לקבל מענקים לפי קריטריונים, מענק של עד 500 אלף שקלים לחודשיים
  • עסקים עם עד 300 אלף שקלים, יקבל אוטומטית מענקים כל חודשיים. מפעיל עסק בהיקף רחב יותר, יוכל לקבל עד 500 אלף שקלים כל חודשיים, ואם ירד ב-60% - תשולם לו גם הארנונה
  • עסקים חדשים יוכלו הפעם לקבל מענקים, גם זה בשבע פעימות
  • היקפה התקציבי הישיר של התכנינת הוא כ-50 מיליארד שקל, ועדיין באשראי והלוואות עוד 30 מיליארד שקלים
  • במשיכה של עד 10,000 שקלים יבוטל הקנס למי שישחרר מוקדם קרן השתלמות, וזאת כדי להקל על הקושי להחזיר משכנתאות והלוואות.

עוד לפני הצגת התכנית הכלכלית למלחמה בקורונה, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ שוחח עם שר האוצר ישראל כ"ץ שהציג לו את התכנית. גנץ בירך את כ"ץ על המענה הרחב לדרישות הכלכליות-חברתיות של כחול לבן.

גנץ כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "הממשלה יצאה היום לקרב למען הקשישים, העצמאיים, המובטלים ובעלי העסקים. עלינו להניח הכל בצד ולעסוק רק בזה: יש לנו עוד עשייה רבה אך הבשורות הערב חשובות מאוד עבור מי שנפגע מהקורונה הכלכלית והחברתית. לא נשאיר אף אחד מאחור".