האמריקאים והמתיישבים לא מרוצים: אושרו כ-4,000 יחידות דיור ביו"ש

מועצת התכנון העליונה התכנסה היום ואישרה אלפי יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון. שבעה חודשים חלפו מישיבת המועצה האחרונה, אולם במועצת יש"ע לא מרוצים וטוענים כי אושרו פחות יח"ד מהמתוכנן: "לממשלה הזו אין זכות קיום"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/05/22 15:39 יא באייר התשפב

האמריקאים והמתיישבים לא מרוצים: אושרו כ-4,000 יחידות דיור ביו"ש
אפרת, צילום: אלעד הומינר

שבעה חודשים לאחר שהתכנסה לאחרונה, מועצת התכנון העליונה (מת"ע) במנהל האזרחי התכנסה היום (ה') ואישרה כ-4,000 יחידות דיור לתוקף ולהפקדה ביהודה ושומרון. במקביל לאישורים שקיבלו המתיישבים, הוועדה מקדמת תכניות בנייה של כאלף יחידות דיור לפלשתינים בשטחי C שנמצאים בשליטה אזרחית וביטחונית ישראלית, מדובר במכה לא קלה עבור ההתיישבות היהודית ביו"ש.

  • 2,536 יחידות דיור לתוקף - שלב סופי. בין היתר:  דולב 364, מעלה מכמש 114, שבות רחל 534, נריה 168, גבעת זאב 136, אפרת 40, צופים 92, רבבה 64, טל מנשה 107, ביתר עלית 761 וקריית ארבע 156. 
  • 1,452 יחידות דיור להפקדה. בין היתר: נוקדים 32, מעלה אדומים 16, קדומים 286, דולב 90, עמנואל 170 , מבוא חורון 110, שערי תקווה 192, אלקנה 500 ונגוהות 56.

במועצת יש"ע, שבדרך כלל מברכים על כינוס מת"ע, אולם הפעם נאלצו ראשיה לבקר את הממשלה מאחר שלטענתם מדובר בקיצוץ משמעותי של קרוב ל-2,000 יחידות שאושרו על כל ידי גורמי המקצוע ומוכנות לאישור, וקוצצו על ידי ממשלת ישראל. "זוהי כניעה בפני האויב שמוכיחה שוב שלממשלה הזו אין זכות קיום, והיא צריכה להתחלף לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר בשבוע שעבר יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני לאחר הפרסום על כינוס מת"ע.

מנגד, ארצות הברית גינתה את האישורים החדשים. סגנית דובר מחלקת המדינה ג'לינה פורטר, אמרה כי"ממשל ביידן הבהיר מההתחלה - אנחנו מתנגדים להרחבת ההתנחלויות שמחריפה את המתיחות וחותרת תחת האמון בין הצדדים. התוכנית של ישראל להרחבת ההתנחלויות פוגעת עמוקות בסיכוי לפתרון שתי המדינות".

אלחייני בווידאו: "תמכתי בממשלה כי חשבתי שהיא תוביל לכיוון טוב"

יש דין: "מימוש האידאולוגיה של עליונות יהודית"

בתגובה לאישור חידות ב"שלום עכשיו אמרו כי "ממשלה שגוררת את כולנו למציאות של מדינת אפרטהייד דו-לאומית רק כדי לרצות את ניר אורבך היא ממשלה מסוכנת לישראל".

בארגון "יש דין" אמרו היום כי "ממשלת השינוי נעלבת כשמצביעים על אפרטהייד, אבל בעוד יד אחת מגנה היד השנייה מעמיקה אותו. אישור 4,000 יחידות דיור הוא מימוש האידאולוגיה של עליונות יהודית והמשך הנישול והדיכוי של מיליוני פלשתינים", עוד נמסר מיש דין כי כל מי שמעורב באישור "מסתכן בביצוע פשע בינלאומי הן בקשר להרחבת התנחלויות והן בסיוע לפשע האפרטהייד".