הממשלה בדרך לעמוד בהסכם שנחתם: מנדלבליט אישר את מתווה אביתר

מתווה אביתר אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה ביומו האחרון של מנדלבליט בתפקיד. משרד המשפטים העניק אור ירוק לקידום המתווה | יוסי דגן: "החלטה נכונה טריוויאלית והגונה, הסכמים צריך לכבד". מוסי רז: "כניעה מוחלטת לאלימות מתנחלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/02/22 08:09 א באדר א'

הממשלה בדרך לעמוד בהסכם שנחתם: מנדלבליט אישר את מתווה אביתר
אביתר, צילום: Sraya Diamant/Flash90

לקראת הישג גדול להתיישבות. מתווה אביתר אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ביומו האחרון בתפקיד, לאחר עבודה של ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים אילת שקד.

 

השלב הבא לקראת הקמת הישיבה הוא הכרזה על האדמות כאדמות מדינה, מהלך ששר הביטחון מקדם. לאחר מכן שר הביטחון ינחה על הוצאת צו תכנון מיוחד. היועץ המשפטי לממשלה אישר את המתווה כולל את צו התכנון המיוחד, מתווה יחודי שהופעל רק במקום אחד נוסף בעבר - תפוח מערב. לאחר ההכרזה על אדמות מדינה ינתנו 45 יום להגשת עררים, ואם לא יהיה משהו יוצא דופן, צו התכנון יוצא מיד אחר כך. האישור שנתן היועמ"ש הגיע אחרי עבודה ארוכה מאחורי הקלעים של שרת הפנים איילת שקד וחבר הכנסת ניר אורבך.

בגל"צ פורסם הבוקר (ד') כי במשרד המשפטים של גדעון סער העניקו אור ירוק לקידום המתווה, לפיו תבנה ישיבה ולאחר מכן יישוב. הדרג המשפטי אישר, אך הסתייג: הפשרה חוקית אך לא מדובר בדרך המלך.

אביתר על רקע הנוף מזרחה

אביתר על רקע הנוף מזרחה | צילום: אלעד הומינר, חדשות כיפה

מוסי רז: "כניעה מוחלטת לאלימות מתנחלים"

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון, הגיב הבוקר לפרסום בנושא: "זו החלטה נכונה טריוויאלית והגונה, הסכמים צריך לכבד. התקדמנו שלב משמעותי משפטי נוסף בדרך לעשיית צדק והקמת התיישבות הקבע בישוב אביתר. ממשלת ישראל צריכה כעת לקיים את חלקה בהסכם, ועם ישראל כולו מצפה ממנה להכריז על המקום כאדמת מדינה, ולהעלות כחוק את הישיבה ואת המשפחות לאביתר, דבר נכון, דבר צודק דבר ציוני שהיה צריך לעשות בלי קשר לפיגוע אבל בטח אחרי הרצח של אביתר בורובסקי ויהודה גוואטה, באביתר צריכה להינתן תשובה ציונית הולמת".

חבר הכנסת מוסי רז: "הכוונה בממשלת ימינה לאשר הקמה של ישיבה וישוב במאחז העברייני אביתר היא הפרת רוח ההסכם הקואליציוני וכניעה מוחלטת לאלימות מתנחלים. מצער שבממשלה יש מי שבמקום להיאבק נגד האלימות עובד עבור האלימים".


(בן גביר בהתייחסות לאביתר, חצי שנה לאחר חתימת המתווה)

נזכיר כי המתווה נחתם בתחילת יולי 2021. על פי הנכתב בהסכם, כלל לא ברור מתי תחזור הנוכחות האזרחית לישוב שהוקם. "בהקדם האפשרי לאחר ההכרזה הראשונית על השטח כאדמות מדינה, ובכפוף להשלמת ההליכים התכנוניים הנדרשים, ולכל דרישה שבדין, תתאפשר הקמת  ישיבה ומגורים נלווים לה ולמשפחות צוות הישיבה".  לשם כך יעשה ככל הניתן שימוש בצו תכנון מיוחד".

סעיף 7 האחרון קובע בחוסר בהירות: "בהקדם האפשרי לאחר השלמת ההליכים הקרקעיים והתכנוניים הנדרשים, ככל שיתאפשר, ובכפוף לכלל אישורי הממשלה הנדרשים, המדינה תאפשר נוכחות קבע אזרחית במקום. אופייה המדויק ייקבע בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המועצה אזורית שומרון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן