בדרך להסדרה? בג"ץ דחה את העתירה נגד מתווה אביתר | השופט עמית: "פלישה לא חוקית"

מתווה אביתר שנחתם בין המתיישבים לממשלת ישראל הגיע לבג"ץ. בית המשפט דחה את העתירה שהגישו גורמים ערבים נגד המתווה אך הסתייגו ותקפו את התנהלות המדינה שאפשרה את הקמת היישוב

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 15/08/21 16:10 ז באלול התשפא

בג"ץ דחה את העתירה נגד מתווה אביתר | השופט עמית: "פלישה לא חוקית"
היישוב אביתר, צילום: דוברות אביתר

בג"צ דחה היום (א') את עתירתם של 12 פלסטינים וארגוני שמאל נגד מתווה הממשלה להקמת התיישבות באביתר בשומרון, העותרים טענו כי מדובר ב"משחק מכור" אך בבג"ץ דחו את העתירה בין היתר משום שטרם הסתיימה בדיקת הסקר שנערכת בימים אלה.

בהחלטה על דחיית העתירה כתבו השופטים דוד מינץ, יצחק עמית ויעל וילנר שהשתתפו בדיון כי: "העתירה נסמכת בעיקרה על טענת העותרים לזכויות במקרקעין. אולם משטרם הסתיים הסקר עליו הורה המתווה, במסגרתו תיבדקנה טענות העותרים לזכויות במקום, טענות העותרים נסמכות על מסד ספוקלטיבי ומשוער". על הטענה כי הסקר 'מכור' הוסיפו השופטים "אין כל בסיס לטענה, שלא לומר השערה, כי תוצאות הסקר ידועות מראש". 

השופט עמית אמנם הצביע בעד דחיית העתירה אך הסתייג ותקף את התנהלות המדינה מול המתנחלים "ללא קשר לתוצאות הסקר שעתיד להיערך על פי המתווה, טוב יעשו הגורמים המוסמכים אם יבחנו הכיצד התאפשרה פלישה בלתי חוקית בהיקף המוני שכלל הקמתם של 50 תשתיות מבנים שאוכלסו על ידי מאות אנשים" כתב השופט עמית והוסיף: "כל זאת, תחת עינם של גורמי הביטחון. מה עוד, שהקמת המאחז הבלתי חוקי לוותה בערעור היציבות הביטחונית במרחב בתקופה ביטחונית מורכבת ששררה במדינה במהלך מבצע "שומר החומות", מה שהצריך מן הסתם הקצאה של משאבי ביטחון רבים".

כזכור, על פי המתווה המשפחות עזבו את בתיהן ופלוגת חיילים נמצאת בשטח היישוב במקומן עד לסיום סקר הקרקעות. אם ייקבע כי מדובר באדמות מדינה תקום במקום ישיבת הסדר ומאוחר יותר צפויה לקום התיישבות על פי חוק.


(יום העזיבה באביתר).