האוטובוס לא נכנס ליישוב והתושבים נאלצים להסתכן ביטחונית

בגלל כביש שבעבר היה לא ראוי, האוטובוסים של אגד תעבורה מדלגים על היישוב שדה בר, והתושבים נאלצים ללכת ברגל עד ליישוב הקרוב ולהסתכן ביטחונית. הכביש שופץ אך במשרד התחבורה טוענים: "מדובר בכביש שאינו בטיחותי למעבר תחבורה ציבורית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/01/21 22:20 ז בשבט התשפא

האוטובוס לא נכנס ליישוב והתושבים נאלצים להסתכן ביטחונית
אגד תעבורה בגוש עציון, צילום: Gershon Elinson/Flash90

בשנת 2021 אין הרבה ישובים מוסדרים ברחבי הארץ שלא זוכים לתחבורה ציבורית. תושבי שדה בר שבמזרח גוש עציון, ישוב מוסדר, הוא אחד מאותם יישובים שאינם זוכים לתחבורה ציבורית, אפילו לא פעם אחת ביום. 

עד לפני שנתיים קו 366 לכיוון נוקדים עוד נכנס לשדה בר, אך אז החליטו במשרד התחבורה, לאחר תלונות של חברת "אגד תעבורה", כי הכביש אינו ראוי לנסיעה. ההחלטה נשארה בעיניה על אף העובדה שהכביש בו נסע הקו עבר שיפוץ זמני הכולל תוספת אספלט במקומות הנדרשים.  

אחת הבעיות המרכזיות היא, שהתחנות הקרובות נמצאות ביישובים הסמוכים, כפר אלדד ונוקדים, בערך ק"מ וחצי של הליכה. מחוץ לשדה בר לאוטובוסים אין היכן לעצור מכיוון שאין מפרץ בו האוטובוס יכול להעלות ולהוריד נוסעים. 

מעבר לסכנה הבטיחותית, לתשבי שדה בר שזקוקים לאוטובוס כדי להתנייד, קיימת גם סכנה ביטחונית לא קטנה. "האזור מסוכן מבחינה ביטחונית ויש כמה חמולות של בדואים בדרך", מספר ליעד, תושב שדה בר.

"יש נשים שנאלצות ללכת את הדרך הזו ברגל עם הילדים בדרך חזרה מהגן שנמצא בנוקדים. הן יורדות בתחנה בכפר אלדד והולכות ק"מ וחצי ברגל, בחום או בקור ובגשם. קיימת גם סכנה בטיחותית. בחצי מהדרך לא קיימת מדרכה, זה ממש ללכת על הכביש, בסיבוב, ואנשים נוסעים פה מהר. אם לא מצאת טרמפ אתה צריך ללכת את הציר המסוכן הזה עד היישוב".

ליעד מוסיף: "חבר'ה צעירים שרוצים לצאת ולבלות, ולחזור בקווי הלילה שעוברים כאן, הולכים באמצע הלילה בדרך הזו, וזה ממש לא סימפטי. כמובן שישנם גם ילדים שלומדים במוסדות חינוך בירושלים וצריכים לחזור באוטובוס".

צילום: ללא


בחודש האחרון, מאמצי המועצה האזורית גוש עציון אל מול משרד התחבורה נשאו פרי. במכתב שנשלח למועצה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, נכתב כי אושר מימון לפרויקט הסדרת הכביש בשדה בר. "הננו מאשרים השתתפות משרד התחבורה במימון תחבורתי שיבוצע על ידכם. שם הפרויקט: ביצוע הסדרת כביש גישה שדה בר לתחבורה ציבורית". עלות הפרויקט נאמדת בכ-900,000 שקלים ומשרד התחבורה יממן 90% ממנו. 

פרויקט הסדרת כביש גישה שדה בר

פרויקט הסדרת כביש גישה שדה ברצילום: ללא

שאלנו את משרד התחבורה, האם לאחר השיפוץ הזמני ועם קבלת אישור המימון להסדרת הכביש, לא כדאי מטעמי ביטחון ובטיחות, להורות לאגד תעבורה לעבור בתוך שדה בר. כעת מדובר בכמה חודשים בלבד בהם האוטובוסים ינועו על כביש פחות נוח, אך ראוי לנסיעה.

במשרד התחבורה, הגיבו חלקית: "מדובר בכביש שאינו בטיחותי למעבר תחבורה ציבורית.
משרד התחבורה העביר למועצה תקציב להסדרת כביש הגישה  לישוב כדי שניתן יהיה לעמוד בדרישות הבטיחות הנדרשים להפעלת תחבורה ציבורית. עם השלמת העבודות יופעל מיידית שרות תחבורה ציבורית לישוב".

מאגד תעבורה נמסר בתגובה: "הסמכות להוספתן או לגריעתן של תחנות אוטובוס מצויה בידי משרד התחבורה והרשות המקומית. אם תינתן הנחייה להוסיף תחנה בישוב, אגד תעבורה תפעל בהתאם".

מהמועצה האזורית גוש עציון נמסר לחדשות כיפה, כי הפתרון נמצא במשרד התחבורה: "לאור בקשה שלנו ולאחר הפעלת מאמצים של למעלה משנה, בכדי להשיג תקציב לשיפור דרכי הגישה בישוב, משרד התחבורה אישר את התקציב הנ"ל. אנו נערכים לביצוע הפרויקט בחודשים הקרובים, לאחריהם בעזרת ה' התחבורה הציבורית תוכל להיכנס לישוב".

לסיום אומרים במועצת גוש עציון: "לצערנו עד שהטיפול לא יסתיים, אין אישור כניסה מקצין הבטיחות של משרד התחבורה לתחבורה ציבורית, בשל סכנה בטיחותית. לכן המועצה עושה מאמצים כבירים, יחד עם משרד התחבורה, לתיקון הכביש כמה שיותר מהר כדי שהתושבים שלנו יכולנו לנסוע בבטיחות רבה מהיישוב וחזרה אליו". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן