תושבי הישובים אבני חפץ וענב חסמו את כביש 57: "די למצור"

בשבועות האחרונים נכנסים לשכם וטול כרם עשרות אלפי ערביי ישראל לקניות ובילויים, ללא שמירה על כללי הקורונה. אלפי כלי רכב חוזרים על כביש 57 ויוצרים פקקים לאורך תשעה ק"מ. השבוע פנו הישובים לשר הביטחון, שרת התחבורה ושר הבריאות והתריעו על הסכנה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/11/20 20:49 כ בחשון התשפא

תושבי הישובים אבני חפץ וענב חסמו את כביש 57: "די למצור"
צילום: דוברות אבני חפץ

עשרות מתושבי הישובים אבני חפץ וענב חסמו הערב (ש') את כביש 57 והפגינו בקריאה "די למצור על תושבי אבני חפץ ועינב". בשבועות האחרונים ולאור סגירת העסקים בישראל, נכנסים לשכם וטול כרם עשרות אלפי ערביי ישראל כדי לערוך שם קניות ובילויים, ללא שמירה על כללי הקורונה. אלפי כלי רכב חוזרים על כביש 57 הצר, ויוצרים פקקים לאורך תשעה קלומטרים. השבוע פנו הישובים במכתב לשר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין והתריאו על הסכנה הביטחונית, הבטיחותית והבריאותית.

"פקק זה נובע כתוצאה מעבירה על החוק", אומרים התושבים. "עשרות אלפי ערבים ישראלים, תושבי טירה, טייבה קלנסווה ואזור, נכנסים בסופי שבוע לשטחי הרשות הפלשתינית, למרות שמדובר בעבירה על החוק האוסר כניסה אזרחים ישראלים לשטחי A ו-B . הם עורכים שם קניות ובילויים ובמוצאי שבת חוזרים חזרה, וכולם מתנקזים לכביש 57 ולמעבר תאנים". 

דבר זה גורם עוגמת נפש ושיבוש מרקם החיים לתושבי הישובים והאורחים בישובים אבני חפץ, ענב, שבי שומרון, ולכלל תושבי השומרון שמשתמשים בכביש זה כעורק חיים יום יומי. קיימת גם פגיעה כלכלית בתושבים שנאלצים לעמוד שעה ואף יותר בפקק במקום נסיעה של 15 דקות, מבזבזים זמן יקר ודלק. 

בגלל סגירת חנויות המסחר והפעילות הכלכלית בישראל, נוסעים ערביי ישראל לשטחי הרשות, שם הכול פתוח והם עורכים שם בילויים, קניות, מפגשים משפחתיים ועוד. רמת התחלואה ברשות הפלשתינית נמצאת במגמת עליה, וקיים חשש סביר להדבקה של אזרחי ישראל, שחוזרים לעבוד ולקנות בתוך המדינה ובכך יגדילו את שרשרות ההדבקה, ויעצימו את הפצת נגיף הקורונה.  בכביש 57 יש נתיב אחד לכל כיוון. הפקקים העצומים פוגעים בתנועה הזורמת, ונהגים רבים עוקפים פס לבן, נוסעים נגד כיוון התנועה בנתיב הנגדי, חוסמים נתיב וגורמים לסכנת תאונות חזיתיות וחס וחלילה מוות. 

עדי עין-אלי, יו"ר וועד הישוב אבני חפץ אמר הערב: "אנחנו סובלים מפקקים בגלל שערביי ישראל נכנסים לרשות הפלסטינית ועוברים על כללי  הקורונה. בישראל הכל סגור אז הם הולכים לשם ויכולים להידבק שם ולהדביק. לא סתם יש שם תחלואה גבוהה. אני קורא לשר הבריאות, שר הביטחון ולפרופסור גמזו לטפל בבעיה כי המצב ילך ויחמיר. תעצרו את זה עכשיו".

גם יגאל דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע ותושב הישוב אבני חפץ הגיע להפגין: "יש כאן סכנה בריאותית בטיחותית וביטחונית. הסובלים העיקריים הם תושבי הישובים אבני חפץ, עינב ושבי שומרון, אבל גם אורחים ועובדים באזור. לא יתכן שמחסום ג'למה בצפון השומרון יהיה סגור אבל הם יעקפו את ההנחיות דרך המעבר והכביש כאן. צריך לתת פתרון ראוי למצב החמור הזה".