הגז הטבעי ליהודה ושומרון יוצא לדרך

משרד האנרגיה פרסם את המכרזים שיאפשרו את חיבור יהודה ושומרון לגז טבעי. שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "המשמעות – קידום הכלכלה והפחתת זיהום האוויר". ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "אי החלת הריבונות מפלה בפועל מאות אלפי אזרחים בכל תחום, כולל בגז הטבעי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 08:16 ד באלול התשפ

הגז הטבעי ליהודה ושומרון יוצא לדרך
השר שטייניץ ויוסי דגן, צילום: רועי חדי

משרד האנרגיה פרסם אתמול בבוקר (א') מכרזים ל-3 תקנים במנהל האזרחי, שיאפשרו הצבת אנשי מקצוע אשר תפקידם יהיה להכין את השטח להחלת חוק הגז הטבעי ביהודה ושומרון - באופן שיתאים לאזור. המכרזים שייפתחו: מנהל/ת תחום (רגולציה – גז טבעי), מרכז/ת בכיר/ה (תכנון פיזי וסטטוטורי), מרכז/ת בכיר/ה (הנדסה ובטיחות הגז הטבעי).

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ: "אנו שמחים לקדם את תשתיות הגז הטבעי ביהודה ושומרון לטובת אזורי התעשייה ולרווחת כל התושבים – היהודים והפלסטינים. התקנים החדשים שנפתחו יאפשרו להמשיך ביישום התהליך לחיבור יהודה ושומרון הזרמת גז טבעי ליו"ש תסייע בקידום הכלכלה באזור, בהורדת עלויות ויוקר מחיה וחשוב לא פחות - בהפחתת זיהום האוויר".

"לא ניתן להפריז בחשיבות הגז הטבעי לאזורי התעשייה ביו"ש", אמר יוסי דגן שפעל רבות להשוואת התנאים באזור יהודה ושומרון לאלו של שאר חלקי הארץ. לדבריו, "בעוד מספר שנים, אזור תעשייה ללא גז טבעי יהיה משול לאזור תעשייה ללא אינטרנט, לא רלוונטי ויביא לקריסה רבתי של אזורי התעשייה". 

מה שעצר את החלת חוק משק הגז הטבעי ביו"ש הוא דרישה של המנהל האזרחי לתוספת תקנים עבור החלת החוק, שלאחר דרישת ראש המועצה האזורית שומרון ובהתערבות שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, נפתרו. 

משמעות הגז הטבעי ליו"ש ברורה. מפעל שיתחבר לגז טבעי למעשה יזכה לשלם בין פי שניים לפי שלושה פחות על אנרגיה.

ביהודה ושומרון ישנם 14 אזורי תעשייה. סה"כ רשומים כ-4,000 עסקים ביו"ש. רק אזור תעשייה ברקן לבדו מגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. בכל יו"ש מדובר במיליארדי שקלים בשנה. באם החברות הללו ייאלצו לצאת מיו"ש בשל הוצאות מוכפלות ומשולשות על אנרגיה בניגוד למה שקורה בשאר חלקי הארץ, תביא לפגיעה אנושה ברשויות ולכן בתושבים ובסופו של יום בקופת המדינה. החשש האמיתי הוא מההשפעה של אי התחברות לגז הטבעי לעתיד התעשייה ביו"ש. רק בשומרון לבדו בימים אלו מתוכננים שני אזורי תעשייה גדולים חדשים. באם לא תתאפשר תשתית גז טבעי למפעלים, ספק אם יו"ש תמשיך להיות אטרקטיבית לתעשייה כפי שהייתה עד היום. 

דגן הודה לשר האנרגיה יובל שטייניץ שפעל לקדם את העניין ואמר: "ההתגייסות של שר האנרגיה לנושאים שהם בלבה של הכלכלה הישראלית וההתיישבות חשובה ומחזקת את התחום עליו ממונה השר באזור כולו", עוד הוסיף דגן ואמר: "באם הייתה מוחלת ריבונות כפי שהובטח כבר בחודש ינואר, לא היינו נאלצים להתמודד עם אבסורדים מהסוג הזה. מזה 4 שנים מתמודדת הרשות רק עם החלת החוק ביו"ש טרם הגענו למכרזים להפעלת הגז הטבעי עצמו והכנת התשתיות. אי החלת הריבונות מפלה בפועל מאות אלפי אזרחים והופכת אותם לסוג ב' בכל תחום כולל תחום הגז הטבעי. זה רק קצה קצהו של קרחון האפליה איתו מתמודדות הרשויות ביהודה ושומרון".

חוק משק הגז הטבעי עבר בכנסת בשנת 2002 ומאז ממתינים העסקים ביו"ש להחלתו. החלתו תאפשר תכנון תוואי צינור הולכת הגז ופריסה של מעברי הגז הטבעי בכל יהודה ושומרון. החלת חוק הגז הטבעי תאפשר לעבור מהשימוש במזוט וסולר לשימוש בגז טבעי אשר יחסוך למפעלים בין חצי לשני-שליש מעלות השימוש באנרגיה.