גנץ הורה לקדם את פרויקט הגישה לנכים ובעלי מוגבלויות למערת המכפלה

בסיום דיון עם מתאם הפעולות בשטחים, נציגי צה"ל, המל"ל והשב"כ, הורה היום שר הביטחון לקדם את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לנכים ובעלי מוגבלויות. כבר לפני כחודשיים פורסם צו ההפקעה לטובת ההנגשה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/20 14:50 כב בתמוז התשפ

גנץ הורה לקדם את פרויקט הגישה לנכים ובעלי מוגבלויות למערת המכפלה
מערת המכפלה, צילום: פלאש, גרשון אלינסון

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, הורה היום (ג') בסיום דיון עם מתאם הפעולות בשטחים, יועמ"ש מערכת הביטחון, יועמ"ש איו"ש, ונציגי צה"ל, המל"ל והשב"כ, לקדם את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לנכים ובעלי מוגבלויות.

גנץ קבע את הדיון למחר על רקע סיום תקופה של 60 יום להגשת ההתנגדויות ובהיעדר תביעות משפטיות לפרויקט החשוב. השר הנחה לקדם את כלל ההליכים לביצוע הפרויקט ובהם, סיום ההליכים המשפטיים ודיון בהתנגדויות, סיכום המקורות התקציביים. מיד עם השלמתם הנחה השר לצאת למכרז לביצוע העבודות לאחר עדכונו.

גנץ אמר בדיון, כי הוא רואה בפרויקט כנושא הומינטרי בסיסי שהיה צריך להיות מטופל מזמן: "לא יתכן שאתר חשוב הן ליהודים והן למוסלמים כמו מערת המכפלה לא יהיה מונגש לנכים ובעלי מוגבלויות".

נזכיר כי בתחילת חודש מאי שר הביטחון דאז, נפתלי בנט, אישר באופן סופי את פרויקט הנגשת מערת המכפלה לכלל ציבור המתפללים. כעבור כשבוע ובהמשך להנחייתו של בנט, היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הודיעה על פרסום צו ההפקעה לטובת הפרויקט. 

הנגשת מערת המכפלה: משרד הביטחון הודיע על הפקעת השטח

הפרויקט יכלול בניית מעלית בסמוך למבנה מערת המכפלה וכן שביל גישה אשר יאפשר לאנשים עם מוגבלות לעלות מהחניה אל רחבת האתר. עוד נמסר כי תכנית ההנגשה תוכננה על ידי צוות מקצועי ייעודי, תוך הקפדה על סטנדרט מקצועי גבוה של נגישות ומתן משקל למורכבות ההנדסית, הדתית והארכאולוגית באתר. כמו כן, מבין החלופות שנבחנו נבחרה התכנית הטובה ביותר אשר תבטיח פגיעה מינימלית בקרקע ובמאפייניו הייחודיים. 

ח"כ קטי שטרית כתבה בתגובה להחלטתו של גנץ: "המאמצים נושאים פרי! היום הורה שר הביטחון, בני גנץ, לקדם את הנגשת מערת המכפלה וזאת לאחר שהגשתי שאילתה וביקשתי לקיים דיון בוועדת חוץ וביטחון. הגיע העת שכל אדם יוכל לקיים את דתו ופולחנו במקום כל כך קדוש. אמשיך להיאבק עד לביצוע ההנגשה. אני מודה לשר ולכל הנוגעים בדבר ומקווה שבקרוב מאוד נברך על המוגמר".

תנועת הריבונות מברכת את שר הביטחון, בני גנץ, על החלטתו הנחושה והמהירה להנגיש את מערת המכפלה לנכים. "צעד זה משלב בתוכו צורך הומניטארי בסיסי עם הפגנת ריבונות וחיזוק הקשר למורשת האבות והאמהות הקבורים במערה", אומרים בתנועה.

ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, מוסיפות ומביעות תקווה למהלכים נוספים ברוח זו מצדו של השר גנץ. "בכוחו של שר הביטחון לחזק את ריבונות עם ישראל בארצו ולבנות אמון וערבות הדדית בין חלקי העם השונים. מזה שנים מתנגדים הרש"פ והוואקף לצעד הכרחי זה של הנגשת המערה לנכים, יהודים וערבים כאחד, מתוך הבנה שהעושה הוא הריבון. הנחייתו של השר גנץ לפעול מיידית להנגשת המקום הקדוש מהווה אקט מעשי משמעותי של ריבונות ישראלית בליבו ההיסטורי הפועם של העם היהודי".