"אם הרב רפי ובצלאל היו מתאחדים, לא היינו צריכים לתת לבן גביר את המקום השלישי"

חגית משה, יו"ר סניף הבית היהודי בירושלים, מסבירה לחדשות כיפה כי המהלכים האחרונים: "מחלישים את הרב רפי", וטוענת כי ליו"ר הבית היהודי היה סיכוי טוב בהתמודדות נגד סמוטריץ': "אנחנו בפוליטיקה זו לא ירושה והיינו עובדים קשה בשבילו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 22/12/19 16:56 כד בכסלו התשפ

"אם הרב רפי ובצלאל היו מתאחדים, לא היינו צריכים לתת לבן גביר את המקום השלישי"
חגית משה, צילום: שרון עזרן

בצל המתיחות סביב חתימת ההסכם בין יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, למפלגת עוצמה יהודית, יו"ר סניף הבית היהודי בירושלים, חגית משה, מסבירה כי היא היתה מתגייסת כדי שר החינוך יהיה בראש הרשימה של הציונות הדתית: "אני בתחושה מאוד קשה שעושים מהלכים, שהם אולי טקטיים וגאוניים ואולי הם לא, אבל לא רואים את התמונה של האחריות הכוללת". 

את חושבת שלא היה צריך לחבור לעוצמה יהודית? 

"אני קיוותי שאחרי הבחירות האחרונות, כשהבנו שישנם דתיים בכחול לבן, בליכוד ובכל מקום, שהציבור מצפה מאיתנו לעשות מהלך אחר. לשנות את הרשימה היה מהלך בוטה מידי, אז חשבנו שלפחות נצא עם מסר חדש או תקווה חדשה לדתיים הלאומיים. הייתי עסוקה בלחבר את שתי המפלגות למפלגה אחת, ולהביא את כל מי שרוצה במפלגה אידאולוגית סקטוריאלית, להבנה שיש אחת כזו - והיא הבית היהודי. מה שקרה בסוף, שעכשיו הם מתכתשים אפילו יותר ממה שהם התכתשו קודם. פעם אחת אנחנו ממליכים את עוצמה על ראש שמחתנו, פעם שנייה יש את מלחמות היהודים בין שתי המפלגות במקום לבוא מחובקים - זה רע וקשה, ואני לא יודעת איך נצלח את הסיפור הזה". 

הסגנים והיו"ר יצאו בדרישות לרב רפי. מה הולך לקרות אם הוא לא יענה לדרישות האלו? 

"בסוף מה שיקרה זה הקלפי. אנשים יאבדו את המוטיבציה שלהם לצאת מגדרם ולעבוד קשה. זה הדבר שהכי צריך להטריד את הרב רפי. שאלו אותי אם אני אעזוב את הבית היהודי, אז אני אומרת שלא. הבית היהודי זה הבית שלי. כל עוד יש מפלגה כזו אני שם, ואני אהיה האחרונה שתעזוב שם. אני מאמינה בדרך הזו. לפעמים יש מנהיג שאני יותר מחוברת או פחות מחוברת - הכל בסדר, אבל אני לא מתכוונת לעזוב את הבית היהודי. זה שלי לגמרי. 

"בכל מקרה הרב רפי יצטרך להביא את ההחלטה להצבעה במרכז. אני לא בטוחה המרכז יעביר את זה, ואני אומרת את זה מתוך מקום של לחזק את הרב רפי, אבל הרב רפי מחליש את עצמו בעצמו. זה מה שנקרא לנצח בקרב, אבל להפסיד את המערכה. אני לא חשודה באהבה גדולה לאיחוד הלאומי ולא לעוצמה יהודית, אני בית יהודי ורוצה לחזק את הדרך השפויה והרגילה של פעם. במקום להביא מסר של אחדות, יש מלחמות". 

ובכל זאת הזמן הולך ודוחק ובסוף לא יהיה זמן למהלך של בחירות. מה אתם בפורום הסגנים מתכוונים לעשות? 

"אנחנו נתכנס ונחשוב מה אנחנו עושים, אבל יכול להיות שזה המהלך הבא של מי שמתכנן את המהלכים של הרב רפי. הם רוצים שהזמן יעבור, זה לא יבוא להצבעה במרכז ויעשו רשימה בלי לשאול אף אחד. מורחים את הזמן בינתיים, ואני לא בטוחה שלא עושים את זה בכוונה, כדי להגיד לציבור 'אין זמן', אבל הציבור לא מטומטם. מנהיגות צריכה להיות קשורה לשטח ולרחוב. אנשי הציונות הדתית הרגילה לא אוהבים את זה". 

פריימריז או ועדה?

פריימריז או ועדה?צילום: פלאש 90

את מה הם לא אוהבים, את החיבור עם עוצמה או את איך שזה נעשה?

"הם לא אוהבים את איך שזה נעשה והם לא אוהבים את המלחמות הפנימיות. הם לא אוהבים לתת לעוצמה את המקום השלישי - אני חושבת שזה לא היה נכון. מה היה עושה איתמר בן גביר עם ה-80 אלף קולות שלו בלי לחבור אלינו? אם היינו עושים מפלגה דתית לאומית אחת ואז הולכים למשא ומתן עם עוצמה או עם אחרים זה היה משהו אחר. 

"בשביל לפגוע בבצלאל הרב רפי נתן לאיתמר יותר ממה שמגיע לו, והרב רפי לא דמגוג גדול. בפעם הקודמת הוא נתן לאיילת שקד את המקום הראשון בלי כל המשחקים האלו. אני לא מבינה מה קרה הפעם. 

"אני חושבת שהיה צריך לאחד את המפלגות, וללכת על ההצעה של איחוד המרכזים, ושהמרכזים המשותפים ירכיבו את הרשימה. אני באופן אישי הייתי עובדת קשה מאוד כדי שהרב רפי ייבחר יופיע בראש הרשימה, אבל במקום זה קיבלו את עוצמה במקום השלישי ואת איתמר בן גביר שאומר 'אני עשיתי טובה לבית היהודי'. אתם מבינים מה קרה פה? לא האיחוד בלע את הבית היהודי, אלא מי שבלע אותנו היתה עוצמה יהודית. אני חייבת להגיד שאני לא חושבת שכל ה-80 אלף (שהצביעו לעוצמה יהודית בבחירות האחרונות, מ.כ.) יעשו את אותה טעות פעמיים. אם הוא היה רץ פעם שנייה הוא היה מקבל הרבה פחות מ-80 אלף קולות, כי כולם היו מבינים שהוא לא עובר את אחוז החסימה, וזורק לפח קולות ימין. 

"כל המעשים שלנו הם לא נגד הרב רפי. הביטוי 'ללכת על הראש של הרב רפי' הוא לא נכון. מי שנתן את המקום הראשון לאיילת שקד בפעם הקודמת היה רק הרב רפי. זה לא המרכז, לא הסניפים, לא השטח ולא הרבנים. כולם אמרו לו - תביא את איילת, אבל למקום השני. מי שוויתר על המקום הראשון זה רק הוא. השאלה שלי היא, האם מיצינו את כל התהליכים האפשריים ונשאר לנו רק לחבור לעוצמה? אני לא חושבת שעשו את כל המהלכים לאחדות אמתית". 

אם הרב רפי יעמוד לבחירה מול סמוטריץ' יש לו סיכוי להיבחר? 

"כן, יש לו סיכוי. אני הייתי בגוף הבוחר שבחר את הרב רפי. חשבתי, ואני עדיין חושבת, שהוא יכול להביא את הציונות הדתית למקום טוב והוא הוציא אותנו ממשבר חמור, אבל אני חושבת שאם אחרי שנה שהרב רפי הוא שר החינוך ושיש לבית היהודי 800 חברי מרכז ולאיחוד הלאומי 250 חברי מרכז, וסמוטריץ' לא דורש עוד חברי מרכז, אלא ביקש להתאחד לגוף אחד ונעשה בחירות, אז מה הבעיה? במקום לריב, שיעשה מטה ויפגוש את האנשים. לא בושה להיבחר. גם נתניהו בעוד יומיים הולך להתמודד על ראשות הליכוד. אנחנו בפוליטיקה זו לא ירושה והיינו עובדים קשה בשבילו, אבל לבוא מראש ולשלול כל הליך דמוקרטי - זה לא הגיוני. מה הפחד הגדול מלהתמודד? אם היינו נותנים פייט הרב רפי היה נבחר".