סמוטריץ' לכיפה: "אשמח אם שקד תחזור להיות חלק מהנהגת הציונות הדתית"

שר התחבורה מסביר לחדשות כיפה כיצד מתקדמת היוזמה לחבר את מפלגות הציונות הדתית: "האחדות בציונות הדתית לא תלויה בשאלה האם הבחירות הן בעוד שלושה חודשים או בעוד שלוש שנים", וטוען כי זו היתה שגיאה לפטר את אורי אריאל מתפקידו כשר החקלאות 

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 10/11/19 18:28 יב בחשון התשפ

סמוטריץ' לכיפה: "אשמח אם שקד תחזור להיות חלק מהנהגת הציונות הדתית"
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' , צילום: כיפה

רגע לפני כניסתו של נפתלי בנט למשרד הביטחון ויציאתו של אורי אריאל ממשרד החקלאות, שוחחנו עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בלשכתו בירושלים, על ההתרחשויות האחרונות ועל ההשפעות שלהן על הציונות הדתית. 

שר החקלאות,אורי אריאל, נאלץ להתפטר היום (א') מתפקידו בגלל המינוי של בנט לשר הביטחון ובעקבות לחץ של שרי הליכוד. אתם עשיתם מעשה דומה לבנט ושקד שנתניהו פיטר אותם מהמשרדים שלהם. איך אתה מרגיש עם זה? 

"אנחנו לא עשינו לבנט ושקד שום דבר, לי לא היה יד ורגל בפיטורין שלהם. חשבתי אז שזו שגיאה. אני חושב שברגע הזה צריך להוקיר המון טובה לשר אריאל על למעלה מ-40 שנות שירות למען עם ישראל בארץ ישראל, על פי תורת ישראל. אני בהחלט חושב שהוא מדור הנפילים. אנחנו משתדלים, כסוג של גמד על גבי ענק, להיבנות על גביו. זה לא סוד שהתמודדתי מול אורי בקושי רב, כי זה הפוליטיקה. חשבנו שהצורך בהתחדשות חשוב וכך חשבו גם אנשי המרכז. ההתמודדות הזו לא מורידה גרם אחד מהערכה הגדולה ומהכרת הטוב העצומה שהציונות הדתית, ההתיישבות בנגב, בגליל וביו"ש חייבים לאורי. אני משוכנע שכוחו במותניו. הוא יכול עוד לתרום אנחנו עוד נפגוש אותו בצמתים גדולים וחשובים בעשייה כפי שהוא עשה עד היום". 

אתה חושב שהוא היה צריך להתפטר קודם מהתפקיד?  

"ממש לא. אני שמח שראש הממשלה נענה לבקשתי להשאיר אותו בתפקידו והייתי שמח אם הוא היה ממשיך להישאר בתפקידו, אני חושב שזו שגיאה להפסיק את זה בשלב הזה, אבל אורי עשה עבודה נהדרת הרבה מאוד שנים. בנוסף הוא עשה עבודה טובה מאוד כשר החקלאות, למרות שאני שומע הרבה מאוד ביקורת. כולם באים בטענות לשר החקלאות על דברים שאינם בסמכותו, במסגרת האפשר אורי עשה הרבה מאוד למען המשרד הזה- הרבה יותר מקודמיו". 

רגע לפני כניסת השבת התבשרנו שבנט ימונה לשר הביטחון והימין החדש יחבור לליכוד כבלוק טכני. אתה חושב שבנט ושקד רכבו על הציונות הדתית פעם נוספת? 

"זה לא סוד שבנט רצה להתמנות לתפקיד שר הביטחון. זו שאיפה עתיקה עוד מימי האולטימטום שהוא הציב לנתניהו, אני חושב שזו גם שאיפה נכונה. בנט מאוד מתאים והוא יכול לעשות המון טוב למשרד הביטחון. המעבר של בנט ושקד לימין החדש סימן את ההתנתקות שלהם מהמפלגה הציונית דתית. בנט ושקד רצו להקים מפלגת ימין כללית, אבל המציאות לימדה שלדבר הזה אין היתכנות. בפער הזה שבין הליכוד כמפלגת ימין חילונית למפלגה הציונית דתית לא היה מקום למפלגה נוספת ולכן הם לא עברו את אחוז החסימה. הם הצהירו מראש שהחבירה אלינו היתה טכנית, והיא לא סימנה את ההחלטה המחודשת שלהם לציונות הדתית. הם כנראה משתלבים בליכוד וזה טבעי, בעיקר לנפתלי". 

אתה קורא לשקד לחזור לציונות הדתית? 

"אני לא רוצה להיות זה שנותן לה עצות פוליטיות, בטח לא בשידור. אני בהחלט חושב שאיילת מתלבטת, אני חושב שהיא לא היתה שלמה בזמנו עם המהלך של הקמת הימין החדש והיא בהחלט מתלבטת. אני חושב שיש לה חוויה טובה מהשנים שלה במפלגה הציונית - דתית. הציונות הדתית חיבקה אותה והיא חיבקה אותה בחזרה. אני בהחלט חושב שהיא נמצאת היום בקו פרשת מים, והיא צריכה להחליט האם היא רואה את עצמה כחלק מההנהגה של הציונות הדתית, למרות שהיא לא אדם דתי בעצמה, אך בהחלט מזדהה לאורך השנים עם הערכים והדגלים של הציונות הדתית. היא צריכה להחליט עם זה המקום שלה או שפניה למפלגת ימין חילונית כללית- הליכוד. אני מאוד אשמח אם ההחלטה שלה תהיה לחזור או להמשיך בציונות הדתית ואני מקווה שהיא תקבל אותה". 

לפני כמה שבועות קראת לכל המפלגות הציוניות-הדתיות להתאחד, אבל הבית היהודי לא נשמעו כל כך נלהבים. איך מתקדמת היוזמה? 

"קודם כל אני מקווה שפנינו לא למערכת בחירות. אנחנו אומרים כבר תקופה ארוכה שמערכת בחירות שלישית היא דבר לא נכון למדינת ישראל, לא לאמון של הציבור הישראלי במערכת הדמוקרטית ולא לאתגרים הגדולים שניצבים בפנינו בביטחון, בחברה וברווחה. אין שום סיבה בעולם שזה יקרה. אנחנו אומרים כבר תקופה ארוכה שתוצאות הבחירות מחייבות ממשלת אחדות ורצינו להיות חלק ממנה. מסתמן שהאופציה הזה הולכת ומתרחקת, אך עדיין ישנן חלופות אחרות שימנעו מאיתנו ללכת לבחירות.

האחדות בציונות הדתית לא תלויה בשאלה האם הבחירות הן בעוד שלושה חודשים או בעוד שלוש שנים, אין היום מקום לרסיסי מפלגות. הציבור אמר את דברו בעניין הזה בצורה ברורה. הוא מצפה מאיתנו להתעלות מעל השיקולים האישים או המפלגתיים, לשים את טובתה של הציונות הדתית ומדינת ישראל בראש מעייננו. אין סיבה היום שיהיו כמה וכמה מפלגות. צריך היום זכוכית מגדלת מאוד חדה כדי למצוא את ההבדלים. אגב, יש הבדלים הם רק לא בין המפלגות, אלא הסכלה של הציונות הדתית מאוד רחבה וזה מה שיפה. יש ספקטרום מאוד רחב של דעות ועמדות בתוך הציונות הדתית, ועדיין יש מכנה גדול ורחב מאוד. אנחנו צריכים לחנך את עצמנו ולשדר לציבור שאפשר וצריך להתכנס סביב המכנה המשותף הזה ונמשיך להתווכח בצורה דמוקרטית בתוך המפלגה. זה כמובן ידרוש משתי המפלגות ויתורים גדולים ברמת המנגנונים, אבל זה יביא בשורה גדולה לציבור".

אני משוכנע שהרב רפי יודע היטב שעתידה של הציוניות הדתית היא באחדותה וללכת ביחד. זה דורש וויתורים מכיוון שלכל אחד יש מנגנון מפלגתי ואינטרסים מפלגתיים, אבל יש רגעים שבהם צריך לשים את האינטרסים בצד ולשים את האינטרס הציבורי והכללי בראש מעייננו. אני סמוך ובטוח שגם הרב רפי שם".  

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן