טור התדמית בעייתית והציבור הולך ומתרחק: המלחמה האבודה של איילת שקד

איילת שקד בצרות מאז שמתן כהנא עזב את ימינה, הקרב על הציבור הסרוג מתחמם וגם בלוד נתקלה שקד בהתנגדות | החלום של נתניהו יכול להפוך לסיוט שלו | טור פוליטי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/09/22 08:20 יג באלול התשפב

התדמית בעייתית והציבור הולך ומתרחק: המלחמה  האבודה של איילת שקד
איילת שקד, צילום: shutterstock

ארבעה שבועות עברו מאז שרת הפנים איילת שקד ושר התקשורת יועז הנדל עברו את אחוז החסימה בפעם האחרונה, אמנם אלו רק סקרים אבל הציבור הולך ומשתכנע כי זה המצב, ומגמות בסקרים מסוכנות לפוליטיקאים. תדמית של מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה היא תדמית שקשה להשתחרר ממנה.

מצב הרוח בקמפיין המבולבל של שקד ירוד והיא כבר לא שוללת היפרדות מהנדל, בנוסף, חברי הכנסת כלפון והאוזר מורידים פרופיל תקשורתי כשלא ברור להם איזה מקום הם יקבלו ברשימה לכנסת. עד כמה חלקים בציבור הדתי לאומי רחוקים משקד? השבוע מסרו הרוח הציונית הצהרה לתקשורת בסמוך למכינה דתית בלוד, מנהלי המכינה ביקשו במיוחד שההצהרה לא תתקיים במכינה ושהכתובת של המכינה לא תופיע בפרסומים. "גם חוקית אנחנו לא יכולים אבל בעיקר אנחנו לא רוצים להיות מזוהים איתם", אמרו לי במכינה, אחד הרבנים הוסיף: "אסור שאדם כמו יועז הנדל יהיה שר בישראל".

במקביל לירידה של שקד, ארבעה שבועות עברו מאז הצטרף חבר הכנסת מתן כהנא מימינה למחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, בסביבתו של שר הדתות לשעבר משוכנעים כי המעבר שלו הוא זה שהוריד את שקד את מתחת לאחוז החסימה, וזאת הסיבה להצעה הנדיבה של גנץ, כהנא מביא אתו קולות סרוגים מחוץ לגוש, לא חצי מנדט מיש עתיד, חצי מנדט מאיילת שקד בואכה בצלאל סמוטריץ'. 

כולם רוצים את מהימין הרך הזה, שיכול להכריע את הבחירות, שני מנדטים שיכולים להכתיר את נתניהו כראש ממשלה או לכפות עליו אחדות. גנץ משבץ 4 סרוגים בעשירייה, שקד במגעים מתקדמים עם הבית היהודי, נתניהו פותח קמפיין דווקא אצל זוג דתי לאומי מתל אביב וסמוטריץ' שובר את הראש איך לפנות אל האנשים ההם, ימין רך שהצביעו לבנט והקול שלהם יכול להכתיר ראש ממשלה פעמיים בשנתיים. 

החלום של נתניהו יכול להפוך לסיוט שלו

איזו ממשלה תוקם אחרי הבחירות? בגוש הימין כולם מצהירים שהם מחכים לממשלת ימין, נתניהו לעומת זאת משתמש בטרמינולוגיה שונה, "ממשלה לאומית", הבדל קטן שמראה שאולי נתניהו מעדיף לכתחילה ממשלה עם גנץ או גורם חיצוני ולא ממשלת ימין מנצחת. גם אם ירצה ממשלת ימין צרה, החלום יכול להפוך לסיוט. בכירים בליכוד ובכירים לשעבר שנדחקו בפריימריז אומרים בשיחות סגורות כי הם יסחטו את נתניהו על תפקידים למרות שסיימו במקום נמוך. אין להם מה להפסיד כי ייתכן שכבר לא ייבחרו בפעם הבאה, ובממשלת 61 כל חפ"ש רמטכ"ל.