בחירות 2022

אני עדיין מקווה שאיילת שקד תצליח להקים ממשלה בכנסת הנוכחית בראשות נתניהו

הרכב הכנסת הנוכחית מיטיב עם הצד הימני של המפה הפוליטית, ולמרות זאת הולכים לבחירות. המשתנה היחיד הוא בנימין נתניהו, אבל אסור להסיר מהשולחן את היותו נבחר. נקווה ששקד או גנץ יעשו את המעשה הנכון | טור פוליטי מיוחד של ראש מועצת אפרת

חדשות כיפה עודד רביבי 21/06/22 15:23 כב בסיון התשפב

אני עדיין מקווה שאיילת שקד תצליח להקים ממשלה בכנסת הנוכחית בראשות נתניהו
עודד רביבי. טור פוליטי, צילום: באדיבות המצלם

הבחירה ללכת שוב לבחירות מאכזבת, הרכב הכנסת הנוכחית מיטיב עם הצד הימני של המפה הפוליטית. יש רוב מוחלט לתומכי ההתיישבות, יש רוב מוחלט למי שמבקשים מדינה עם צביון יהודי. ההחלטה ללכת לבחירות אינה כורח המציאות, אפשר לבחור גם באלטרנטיבה של ממשלה חלופית, כזו שתהיה מורכבת מהרוב. אני יודע שזה סבוך, ברור לי שהסיכויים נמוכים. אבל, מי האמין או מי היה מוכן להמר לפני 80 שנה שתהיה מדינה ליהודים?

בין חברי הכנסת בהרכב הנוכחי יש הרבה יותר דמיון משוני

לא, אני לא מנותק מהמציאות, לא חי בפנטזיה שיקרה כאן נס, אני משתף במה שבעיני צריך היה לקרות או הייתי מקווה שיקרה. בהרכבה הנוכחי של הכנסת, ימינה הליכוד, תקווה חדשה, ש"ס, הציונות הדתית, יהדות התורה, ישראל ביתנו וגם כמה נציגים בכחול לבן ויש עתיד הם אנשים שאם ננתח את עמדותיהם העקרוניות נגלה הרבה יותר קווי דמיון מקווים שאינם נפגשים.

ברובם הם מבקשים צביון יהודי למדינה, ברובם הם מבקשים לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון, ברובם הם מסתכלים יחד על הכיוון שיש להוביל את המדינה. חלק גדול מתוך אותה קבוצה שמניתי יסכים שהם דומים למעט משתנה אחד, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. יש מי מתוכם שמתנגד לו אישית, אחרים מתנגדים שיכהן ראש ממשלה תחת כתב אישום.

שאלת כתב האישום צריכה לקבל את הפרופורציה הנכונה

בעת הזו לא בטוח שיש מקום להתנגדות האישית. נתניהו טעה לא פעם, נכון. אבל האם על בסיס פגיעה אישית אנחנו יכולים לנהל מדינה? פעם אחר פעם היה זה נתניהו שסחף אחריו מאות אלפים ובפער גדול מכל מועמד אחר, האם מתוך העניין האישי מותר כך להסיר מהשולחן את היותו נבחר? לא קל, לא פשוט, אולי גם נכון לשים עוגנים כאלה ואחרים. טובתה של המדינה צריך לעמוד לנגד עיני הנבחרים כולם, כמו גם רצון הבוחרים.

גם שאלת כתב האישום צריכה לקבל את הפרופורציה הנכונה, מה שהתחיל בקול תרועה רמה, שוחד מרמה והפרת אמונים, מה שעמד בהצהרות מתלהמות והדלפות אין קץ מתקשה לעמוד איתן באולם בית המשפט. לכל הפחות ראוי לאור השאלות העולות לאפשר לאדם את "חזקת החפות". תארו לכם שבכל מיני מקומות עבודה יחליטו המנהלים על דעת עצמם שמי שהוגש נגדו כתב אישום לא יתקבל לעבודה או יהפוך מוקצה אולי אפילו מפוטר.

עקרון החפות נועד בדיוק כדי למנוע מצב שכזה. הוגש כתב האישום, רשאי אדם להיאבק על חפותו, עד שיורשע למה ועל מה להעניש אותו? למען ההגינות נכון היה להתנות חבירה למשל בתנאי שאם תהיה הרשעה הרי שכמוה כמכתב התפטרות. נדמה לי שגם נתניהו היה מוכן לחתום על כזה מסמך, לא רק מתוך אמונתו שלו כי הוא חף מפשע אלא כי הוכח לאורך השנים שאינו "אויב" של בתי המשפט.

דבק הרק לא ביבי התמוסס

אני עוד מקווה בסתר ליבי שתתרחש הפתעה, שאולי תהיה זו השרה שקד שתייצר סחף שכזה עם חברים נוספים בימינה שינסו לבנות מתוך הכנסת הנוכחית ממשלה ימנית לאומית, שאולי יהיה זה דווקא בני גנץ שר הביטחון שיבין שהנושאים שעומדים על הפרק הם לא משחק ולא טוב לה למדינה בעת הזו בחירות.

אני יודע שהסיכויים קלושים, אינני תמים, אבל בעולם אוטופי, כזה שיש בו קצת פחות שנאה, קצת פחות פגיעות וכוויות, משני הצדדים. בהרכב הכנסת הנוכחי לאחר שדבק הרק לא ביבי התמוסס הייתה קמה ממשלה שבכל זאת הוא עומד בראשה, בתנאים ובהתניות אבל היינו נמנעים מבחירות ועל הדרך, הייתה הכנסת גם מממשת על אמת את רצון הבוחר.

עודד רביבי הוא ראש מועצת אפרת