שאשא ביטון תהפוך את הילדים שלכם לבורים

אחיינית שלי תתחיל בעוד חודשיים את כיתה א', לכאורה רגע מרגש. אבל האמת היא שבפועל שנת הלימודים תתחיל רק חודש אחרי. על הטירלול שמחכה לתלמידים ולמה השרה פספסה את הבעיה האמיתית

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/07/21 13:33 כד בתמוז התשפא

שאשא ביטון תהפוך את הילדים שלכם לבורים
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

המוני תלמידים יצאו שבוע שעבר אל החופש הגדול וחזרו אל ההורים שחיכו להם בבית. מי שסופר את הימים לתחילתה של שנת הלימודים הבאה, כדאי שיסתכל רגע בלוח השנה, כי בפועל שנת הלימודים הולכת להתחיל באוקטובר. נכון, ב-1 בספטמבר ילדים נרגשים יכנסו אל שערי בית הספר לצלילי השיר "שלום כיתה א" אבל מיד אחרי הם יחזרו הביתה לרצף של חופשים.

תנו לי לקחת אתכם לפתיחה המתוכננת של שנת הלימודים תשפ"ב. מה שצפוי לתלמידים הנרגשים הוא חודש של הפסקות בלימודים, שימו לב ללוח השנה: שלושה ימי לימודים, שבת, יום וחצי לימודים, ראש השנה, יומיים לימודים, שבת, שלושה ימי לימודים, יום כיפור, יום לימודים, שבת, יום לימודים, חג סוכות. סה"כ 12 ימי לימודים בחודש, חלק מתוכם, ביום שישי.

שרת החינוך החדשה יפעת שאשא ביטון מאוד רצתה להתייחס לסוגיה ויצאה בהצהרה כי היא שוקלת בשנים הבאות לדחות את החופש הגדול לאוגוסט-ספטמבר. בראיון לישראל היום אמרה שאשא כי: "דיברתי לא פעם על כך שאפשר למצוא פתרונות יצירתיים, כמו לשנות את החופש מיולי-אוגוסט לאוגוסט-ספטמבר" שאשא ביטון אולי מחפשת פתרון אבל מפספסת את אחת הבעיות המרכזיות.

אם תבדקו, תגלו שהאירוע היהודי בלוח השנה עליו הישראלים יודעים הכי פחות הוא תשעה באב, הסיבה היא שאין לימודים בתקופה הזו בשנה. התוכנית של שאשא ביטון להעביר את החופש לספטמבר, מוחקת למעשה את הוראת חגי שרי מבתי הספר והגנים, את השופר, התפוח בדבש, יום כיפור וסוכה. חלק מהמוסדות הדתיים דאגו לעצמם והקדימו מעט את פתיחת שנת הלימודים כדי להיערך נכון  לחגים ולפתוח את השנה בצורה שפויה יותר, רוב המוסדות, נותרו מאחור.

עוד הדבקות במערכת החינוך. אילוסטרציה

התלמידים ילמדו?  אילוסטרציהצילום: Miriam Alster/FLASH90

תפקידה של מערכת החינוך הוא לא רק להעביר כמה שיותר חומר אלא גם להכין את התלמידים לקראת חגי ישראל, כן גם במוסדות לא דתיים ובגנים. ככל הנראה השנה התלמידים בגנים ובבתי הספר בקושי יספיקו בשלושת הימים לפני ראש השנה להכיר זה את זה ולהיקלט במערכת, חגי תשרי יזוזו הצידה והתלמידים אולי ישמעו עליהם בשנים הבאות.

בשנת הקורונה מערכת החינוך הוכיחה שלמרות ועדי העובדים החזקים, כשאין ברירה אפשר לבצע שינויים ולהסתגל. היערכות נכונה יותר לקראת השנים הבאות תוכל להחזיר את השפיות לפתיחה החלשה של שנת הלימודים ולשים את חגי תשרי במרכז הבמה.


שאשא ביטון בוועדת החינוך, ארכיון.