השקרים של בנט ונתניהו והסיסמה הנבובה של השמאל | סיכום הקמת הממשלה

נפתלי בנט התעלה על בנימין נתניהו, והצליח במשימה הלא פשוטה של הפרת הבטחות בחירות רבות יותר. כדי לשרוד פוליטית בנט יצטרך להוכיח את עצמו כראש ממשלה, מנגד, תפקיד יו"ר האופוזיציה יעשה טוב לנתניהו | וגם: להיכן נעלמה האידאולוגיה של השמאל?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/06/21 10:53 ד בתמוז התשפא

השקרים של בנט ונתניהו והסיסמה הנבובה של השמאל | סיכום הקמת הממשלה
ראש הממשלה הנכנס וראש הממשלה היוצא, צילום: דוברות הכנסת

אתמול בערב (א') לא היו הפתעות במליאה, השמאל חגג, הימין זעם ונפתלי בנט הוכתר לראשות ממשלת ישראל ה-36. השמאל אמנם חגג אבל אין מדובר בשמחה אידאולוגית שכן כבר בימים הקרובים יבינו ראשי השמאל כי "רק לא ביבי" זו סיסמה, לא תכנית עבודה. הימין זעם אך יכול לכעוס בעיקר על עצמו ועל כך שלא הצליח לגשר על הפערים בתוכו. אחת מהסיבות לכך שהימין יושב הבוקר באופוזיציה היא ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו.

"ח'אן אל-אחמר יפונה, זו החלטת בית משפט, זו המדיניות שלנו והיא גם תתבצע"

ראש ממשלת ישראל ב-12 השנים האחרונות ועד לאתמול בנימין נתניהו, נהג לשטות בבוחריו באופן קבוע. לא נרחיק לכת עד להסכם חברון והבריחה הישראלית מגוש קטיף, ולכן נוכל לקבוע שהרמיה החלה מספר חודשים לאחר תחילת קדנציה השניה שלו במשרד ראש הממשלה בירושלים, עת הביע נתניהו ב"נאום בר אילן" המפורסם את תמיכתו העקרונית בהקמת מדינה פלשתינית, אותה סייג במספר נקודות כמו הכרה פלשתינית במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי. 

זה לא ההלם היחיד שספג הימין במרוצת 12 השנים של נתניהו, אך אט אט התחלף ההלם בהבנה. בוחרי הימין והליכוד הבינו כי בכל הקשור למדיניות פנים, נתניהו מדבר ימין ועושה שמאל. כך במערכת המשפט, כך בהיבט הביטחוני וכך גם במקרה של ח'אן אל-אחמר, המאחז הבלתי חוקי של הרשות הפלשתינית שעדיין עומד על תילו בין ירושלים למעלה אדומים, למרות מספר הבטחות פינוי שהוציא מפיו נתניהו עצמו.

"ח'אן אל-אחמר יפונה, זו החלטת בית משפט, זו המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצוב וקצר. משך הזמן שנתן לנסות לפנות את זה בהסכמה יקבע על ידי הקבינט שאכנס היום. זה יהיה קצר", אמר נתניהו באוקטובר 2018. מצביעי ליכוד קיבלו את מנהיגם כמו שהוא, או שלא קיבלו אך הצביעו עבורו כל פעם מחדש. אבל לא כולם, חלקם המשיכו הלאה וכך מצא את עצמו נתניהו בכיסא יו"ר האופוזיציה.

ישיבה באופוזיציה תעשה בעיקר טוב לנתניהו ומפלגת הליכוד. באחד מנאומיו במליאת הכנסת לאחר מהפך 77, אמר ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין ז"ל, לשמאל: "אתם הייתם משוכנעים שאתם תרכיבו ממשלה. התרגלתם לשלוט. אתם לא העליתם על הדעת שהעם יערוך שינוי. ולכן אתם עדיין המומים. תתרגלו". 

"לא אאפשר ליאיר לפיד להיות ראש ממשלה"

עם כל הכבוד לבנימין נתניהו, ראש הממשלה החל מאתמול, נפתלי בנט, הספיק להפר את כל הבטחות הבחירות שלו, למעט אחת שהיתה מניעת בחירות חמישיות. היה זה קצב הפרות מסחרר של בנט, שאפילו נתניהו לא הספיק במהלך השנים שלו בביצה המקומית. עם סיום המנדט שהעניק הנשיא ראובן ריבלין לנתניהו ואולי כבר לאחר הבחירות האחרונות, ולאחר שהתחייב שעשה כל מאמץ עבור ממשלת ימין - החליט בנט לפעול בניגוד לעמדה אותה הציג לבוחריו, לתת לשמאל לעלות לשלטון תוך הישענות על תומכי טרור. 

בראיון שהעניק לעמית סגל יממה לאחר הכרזת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי עלה בידו להרכיב ממשלה, תבע בנט מושג חדש, "הבטחה ליבתית" - והתכוון שהבטחת הבחירות הגדולה שלו היתה למנוע בחירות חמישיות. האמת היא, שבמהלך הבחירות ועד לאותו ראיון לא דיבר בנט על הבטחה ליבתית כזו או אחרת. להפך, ההתחייבויות המרכזיות עליהן חזר, היו להקים ממשלה לאומית, לא לשבת בממשלה יחד עם השמאל בכללותו ושלא להישען על תומכי הטרור מהמפלגות הערביות. נכון, בנט הזכיר גם את חובתו למנוע בחירות חמישיות. 

ההבטחה המפוארת ביותר אותה הפר בנט, הגיעה יומיים לפני הבחירות. במהלך ריאיון שיזם בערוץ 20 שלף בנט דף עליו חתם בשני סעיפים כי "לא אאפשר ליאיר לפיד להיות ראש ממשלה, גם לא ברוטציה. לא אקים ממשלה על קולותיו של מנסור עבאס מהתנועה האסלאמית". לצד חתימתו שלו, השאיר בנט מקום ריק לחתימתו של נתניהו. החתימה של נתניהו עודנה חסרה, אך בנט הוא ראש הממשלה ברוטציה עם לפיד ותומכי הטרור. 

"נדרש ולו בדל של חשבון נפש ומשם מבט קדימה ויציאה למסע התחדשות"

כמה מילים לסיום על השמאל הישראלי. כבר שנים רבות שהשמאל בארץ לא הצמיח מנהיג אמיתי, מישהו שאפשר להריץ בבחירות לראשות ממשלה. מפלגת יש עתיד אינה שמאל קלאסי דוגמת העבודה (מפא"י ההיסטורית) ומרצ (מפ"מ ההיסטורית) ולכן אינה מייצגת את השמאל הקשה. אז נכון שבמהלך הבחירות האחרונות השמאל התחזק בעוד כמה מושבים בכנסת אך אידאולוגיה - אין.

בתקופה הקרובה יגלה השמאל כי הסיסמה "רק לא ביבי" אינה אידאולוגיה, אינה תכנית עבודה, אלא סתם מקבץ של מילים ריקות. הסיסמה עזרה במקצת להחליף ממשלה והביאה עמה לקואליציה נשים קיצוניות דוגמת אבתיסאם מראענה (העבודה) וגבי לסקי (מרצ). השמאל עלה לשלטון בעיקר בזכות בנט ולפיד, לא בגלל הסיסמה הנבובה, ואם ירצה לשרוד בהמשך מן הראוי שיטפח מנהיג חדש ואידאולוגיה אמיתית.

החל מאתמול, איציק שמולי הוא שר הכלכלה היוצא וחבר הכנסת לשעבר מטעם העבודה, לאחר סבב הבחירות השלישי במרץ 2020, אמר שמולי: "נדרש ולו בדל של חשבון נפש ומשם מבט קדימה ויציאה למסע התחדשות".