פולמוס האוננות: "קודם כל להבין שאין פתרון"

הרב יוני לביא מצטרף לדיון סביב איסור הוצאת זרע לבטלה, ומציע פרשנות ופתרונות משלו לבעיה. "לא ליפול למלכודת שטומן היצר הרע כאילו ההצלחה או הכשלון בשמירת הברית הם חזות הכול והם שמגדירים את ערכנו"

חדשות כיפה הרב יוני לביא 20/08/20 08:38 ל באב התשפ

פולמוס האוננות: "קודם כל להבין שאין פתרון"
הרב יוני לביא, צילום: באדיבות המצולם

אתגר שמירת הברית ,עבור הגברים שבינינו, הרווקים אך גם הנשואים, מדובר באחד הניסיונות הקשים ביותר אם לא הקשה מכולם. למה זה כל-כך קשה? כי יצר המין הוא העוצמתי והסוחף מבין היצרים וההתמודדות איתו מאז ומעולם הייתה קשה. המציאות המודרנית באה והעצימה את הקושי בשלושה דברים:

  1. התאחרות גיל הנישואין יצרה פער של כעשר שנים ויותר בין התעוררות היצר המיני (גיל 11 בערך) לבין היכולת לממש אותו כדת משה וישראל (גילאי 20+).
  2. נגישות לתכני זימה ברמה מטורפת מאז שנכנס לחיינו האינטרנט, ועוד יותר מהרגע בו התפתחה הנורמה ההזויה שכל נער ממוצע בן 13 מחזיק בכיסו סמארטפון.
  3. גישה ליברלית הדוגלת בחופש מיני ובלגיטימציה לאוננות ואף ממליצה עליה כחלק מההתפתחות המינית.

התוצאה: רבים מאוד נופלים שוב ושוב, ונשאבים למעגל קסמים של תסכולים ורגשות אשם קשים שמערערים אצלם את היציבות הרוחנית ומקרבים את הנפילה הבאה.

הרב סתיו: "המאבק המתמיד באוננות רק מעצים את המקום שלה בחיים"
הרב יצחק דביר: האם נתיר איסור אוננות רק בגלל שיש שאינם מבינים אותו?

אז מה הפתרון? קודם כל להבין שאין פתרון. למה? כי לא מדובר בבעיה בטריגונומטריה אלא בחיים שלנו. לא מדובר בנגיף הקורונה שהטוב ביותר היה למצוא לו תרופה ולחסל אותו. ריבונו של עולם הציב לפנינו ניסיון גדול שאיננו יכולים ואיננו צריכים להעלים אותו. תפקידנו להתמודד איתו, בנחישות ובחוכמה כמיטב יכולתנו.

מהן הדרכים הפחות מוצלחות להתמודד?

א. הפחדות – ניתן להביא שפע מקורות תורניים ובעיקר קבליים על חומרת העוון והעונשים עליו. אליהם מצטרפים רסיסי מידע על הנזקים בהוצאת זרע לבטלה (חלקם שגויים לגמרי - כילוי הזרע, גורם סרטן ועוד).

  • החיסרון: גם אם יש כאלו שפחד מונע מהם מליפול, הנתונים מראים שלרוב הבנים זה לא עוזר והם נכשלים בשמירת הברית. מאותו רגע ההפחדות הופכות לחרב פיפיות. הן דוקרות בלב, מחלישות ומתסכלות ומובילות למפולת רוחנית ולייאוש טוטאלי.

ב. להקל בחומרת החטא – לטעון שהאיסור 'רק' מדרבנן, לטעון שכשמדובר ברווק שבכל מקרה כרגע זרעו אינו מביא לפיריון השחתתו היא 'עבירה קלה יחסית', וכדו'.

  • החיסרון: הגמרא, הזוהר, הרמב"ם, השו"ע ואיתם פוסקים רבים מתייחסים לעוון הזה בחומרה רבה מאוד (לשון השו"ע: "חמור מכל עוונות שבתורה"). נכון, האיסור עצמו לא התפרש באופן ישיר בתורה ובנביאים, וזו הסיבה שיש מבין הפוסקים מי שסובר שהוא רק מדברי חכמים וחשוב לדעת שיש גם דעה כזו. יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מהקול המרכזי העולה ממקורות רבים שמתייחסים אליו בחומרה רבה.

נוסיף לכך את העובדה שכמעט תמיד אוננות כרוכה בצפייה ומחשבה על תכנים לא צנועים ובימינו גם בחשיפה לעולם המתועב של הפורנוגרפיה. כל אלו כרוכים באיסור תורה של "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" וביצירת תפיסה מיניות מעוותת וזו תהיה טעות להקל בכך ראש. אם ניקח דוגמה מתחום אחר: הפתרון לקורונה אינו בלומר "עזוב אותך משטויות, הנגיף הזה לא באמת מזיק", אלא בלמצוא לו חיסון ותרופה.

הוצאת זרע לבטלה במזיד

נעצור רגע ונעיר בסוגריים שכל הדיון שלנו עוסק בהוצאת זרע לבטלה במזיד (אוננות). חשוב להבחין בינה לתופעה אחרת המכונה 'קרי לילה' (ולא מעט בני נוער מתבלבלים ביניהן). במסגרת חילוף החומרים של הגוף נפלט לעיתים זרע במהלך השינה. זוהי תופעה טבעית מצויה ומי שהדבר קורה לו, ללא קשר לגירוי מיני, אין בידו כל עוון.

ומה כל-כך נורא אם אדם עושה זאת מיוזמתו ומוציא זרע במזיד? מנקודת מבט יהודית המיניות היא כוח נפלא שנועד להעצמת ההתקשרות הזוגית. השימוש באנרגיה העוצמתית ובחוויה המענגת שנועדו לחבר בין איש ואישה ולכונן ביניהם אהבה, אחווה, שלום ורעות, ו'לבזבז' אותן על סיפוק אישי אגואיסטי שרק מעצים את ההתרכזות בעצמי ואת הבדידות - היא החמצה עצומה. בפרט שבקלות היא הופכת להרגל ממכר. בפרט שפעמים רבות היא כרוכה בחשיפה לפורנוגרפיה על כל נוראיותה. כל הנ"ל הוא מבלי שנכנסנו לנזק הרוחני שבהשחתת כוח החיים של הזרע כפי המבואר בתורת הקבלה.

אלו דברים כן יכולים לעזור באתגר שמירת הברית?

  1. להאמין שהדבר אפשרי. כן, גם בדור כזה אפשר להיות נאמן להלכה ולשמירת הצניעות.
  2. להאמין שהקב"ה אוהב אותנו ושהתורה שנתן לנו היא מתנה מופלאה שנועדה להדריך אותנו לחיות נכון וטוב יותר.
  3. לזכור שהמאבק עם היצר אינו עונש. הוא טעם החיים והזדמנות לקדש את שם ה' בעולם.
  4. לזכור שהניצחון אינו תלוי במיגור מוחלט של היצר, דבר שלא יקרה כל עוד אנחנו חיים. כל התגברות עליו ואפילו קטנה, מקומית וזמנית היא סוג של ניצחון.
  5. "שבע ייפול צדיק וקם" (משלי כד') – לדעת שגם צדיקים נופלים, ולא רק פעם אחת אלא שבע, ואפילו שבעים ושבע. ההבדל בינם לרשעים הוא שהצדיקים מסרבים להתייאש ולהישאר נפולים אלא מתעקשים לקום ולנסות שוב.
  6. חשוב! להאמין שהמשקל של הטוב גדול בהרבה משל הרע. זאת בניגוד לתחושה הנפוצה אך המוטעית שנפילה אחת מכריעה במשקלה עשר התגברויות. האמת, כך מלמדים חז"ל, הפוכה: נקודה אחת של טוב שוקלת לאין שיעור יותר מעשרות חטאים ונפילות.
  7. להאמין בכוח העצום של התשובה למחוק לגמרי את החטאים. חכמינו קבעו: אין דבר בעולם העומד בפני התשובה ובעלי תשובה גדולים מצדיקים גמורים.

לא ליפול למלכודת שטומן היצר הרע כאילו ההצלחה או הכשלון בשמירת הברית הם חזות הכול והם שמגדירים את ערכנו ואת יחסו של ה' אלינו. זו טעות! העולם הרוחני רחב בלי גבול. יש בו תורה ותפילה, אמונה וחסד. יש בו יישוב הארץ וכיבוד הורים, שמירת הלשון ועבודת המידות ועוד ועוד. גם אם כרגע יש לאדם חולשה בתחום מסוים, ואפילו אינו מצליח כרגע להיחלץ מהנפילות שלו – חייו עדיין יכולים להיות מלאים ברוחניות ובהתקדמות, בשמחה ובהצלחה בכל החזיתות האחרות. יום יבוא ובע"ה הוא יצליח להתרומם גם בתחום הזה.

עצות פרקטיות

א. לעקוף את שדות המוקשים - להיות חכם ולהגן על עצמך בעזרת אינטרנט מסונן ביעילות ולהתרחק ממקומות המוּעַדים לחשיפה למראות לא צנועים.

ב. להיות עסוק ופרודוקטיבי – לימודים, עבודה, תחביבים, חברים, ספורט, קריאה, לא משנה מה. העיקר, לא להיות משועמם. האנרגיות החיוביות מעצימות את החוסן ואת הדימוי העצמי ושומרות על האדם מהמקומות העצובים והריקניים שם אורב לו החטא.

יצר המין הוא יצר החיים. גם מי שכרגע אינו במערכת זוגית יכול לתעל את כוח החיים הגדול שבו לחיים איכותיים מלאי נתינה, יצירה והתקדמות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן