הפתרון כדי להשאיר את בתי הכנסת פתוחים: לגבות חמישה שקלים בכניסה

בתי הכנסת הם הראשונים לספוג את ההגבלות, על מנת למנוע התקהלויות, בניגוד לבתי הקפה והקניונים שממשיכים כסדרם. הסיבה: מבתי כנסת אף אחד לא מתפרנס. הרב חיים נבון מזכיר שלא הכל קשור בכסף: "בתי הכנסת עונים על צורך רוחני ונפשי בסיסי של אנשים רבים"

חדשות כיפה הרב חיים נבון 30/06/20 08:19 ח בתמוז התשפ

הפתרון כדי להשאיר את בתי הכנסת פתוחים: לגבות חמישה שקלים בכניסה
הרב חיים נבון, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

אומרים לי: בתי הכנסת לא חשובים לכלכלה. קודם כל, כלכלה אינה הכול בחיים. אבל מעבר לזה, כדאי להזכיר שכלכלה אינה עוסקת רק בתשלום כסף. כלכלה עוסקת בהקצאת משאבים. אנשים רוצים כל מיני דברים, והכלכלה עוסקת בשאלה איך להקצות משאבים באופן הכי יעיל להגשמת רצונותיהם הדומים והשונים של בני האדם.

תיאוריות של כלכלה חופשית מלמדות אותנו שעדיף להשאיר כמה שיותר חופש לכל אדם בכל בחירה, וזה יביא להקצאת המשאבים הכי פחות גרועה. נכון הוא שהשימוש בכסף מייעל מאוד את התהליך הזה; אך שוק חופשי בהחלט אינו אומר שיש חשיבות רק להליכים שמעורב בהם כסף. אינני מכיר שום הוגה של השוק החופשי שסבר כך.

אם חתן וכלה רוצים להתחתן בנוכחות הרבה מקרוביהם ואוהביהם, הם משלמים לשורה של בעלי מקצוע, שמספקים להם את המשאבים הנחוצים, כולל זמן העבודה שלהם. בכסף הזה יכולים אותם בעלי מקצוע לרכוש משאבים אחרים שהם רוצים. אם אף אחד לא היה רוצה לערוך שמחות, כל בעלי המקצוע היו מוצאים דרך אחרת להתפרנס. המניע הראשוני של התהליך הזה הוא רצונם של החתן והכלה להתחתן. נניח שיש בעל אולם שמחות שבכל שבוע תורם לערב אחד את האולם שלו לזוג עני בחינם. האם נאמר שבזמן הקורונה נתיר לו לקיים רק חתונות בתשלום, אך לא חתונות בחינם? הרי גם החתונה הזו עונה על צורך בסיסי של אנשים, שהוא המניע לכל המערך של אירועי השמחה. אם הוא מתנדב מדי פעם לערוך חתונה בחינם, בני הזוג מקבלים אירוע שמח, והוא מקבל סיפוק וערך, וכולם מרוצים.

בתי הכנסת עונים על צורך רוחני ונפשי בסיסי של אנשים רבים. לא גובים בהם תשלום על כל תפילה, כי הקהילות עושות מאמץ עילאי להימנע מכך. כמובן, לתפקוד בית כנסת יש ממד כלכלי. המודל המקובל הוא שהמתפללים הקבועים משלמים דמי חבר שנתיים, או תורמים בזמן עליות לתורה, הגבאים ושליחי הציבור עושים את מלאכתם בהתנדבות, והקהילה פותחת את בית הכנסת לכל דיכפין. זה לא עושה את התפילה בבתי הכנסת לצורך פחות נחוץ. החשיבה המצומצמת, המזהה צורך נחוץ עם תשלום כסף, תוביל אותנו למסקנה שיש דרך פשוטה להשאיר את בתי הכנסת פתוחים: לגבות חמישה שקלים על כל תפילה מכל מתפלל. הגיוני? לא ממש.

בתי הכנסת הם צורך חיוני. אם אין ברירה וצריך לסגור הכול - נסגור. אך לא סביר שבתי הכנסת יהיו ראשונים ברשימת הסגירה, לפני מסעדות ובתי קפה ואולמות וקניונים, גם אם מדובר בבתי כנסת שמקפידים בהם מאוד על ההוראות, ורק משום ששליח הציבור אינו מצפה לטיפ.

דברי הרב הופיעו בעמוד הפייסבוק שלו