הגיור הממלכתי הוא הפתרון היחיד

"כשם שלא ניתן להכשיר טייס או רופא בקורס בזק. כך לא ניתן לגייר בהינף יד. הגיור הוא בראש ובראשונה תהליך נפשי מורכב של מעבר מזהות לזהות, של חיבור פנימי לעם היהודי" | על חשיבות הגיור הממלכתי

חדשות כיפה אבנר פורת 18/06/20 17:35 כו בסיון התשפ

הגיור הממלכתי הוא הפתרון היחיד
אולפן גיור. למצולמים אין קשר למאמר, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

'סכנת התבוללות', 'משבר דמוגרפי', 'פצצה מתקתקת'  אלה הם רק חלק מהביטויים המאיימים בהם משתמשים מומחים דעתנים המתנגדים לגיור הממלכתי. שיטת ההפחדות הפכה להיות כלי מרכזי להצדקת המסלולים המקוצרים לגיור, של תומכי הגיור הפרטי, וביתר שאת כעת משהועלתה הצעת חוק הגיור הממלכתי הכל כך חשובה.
האם בעיית הגיור מחריפה? האם סכנת התבוללות של ממש עומדת לפתחינו ורק אנו לא מבחינים בה? אז זהו שלא, ממש לא!

ח"כ מתן כהנא על חוק הגיור הממלכתי: "המחמיר בגיור - מקל בהתבוללות"

דו"ח שפורסם ע"י ארגון "חותם" מעלה כי פוטנציאל ההתבוללות בקרב עולי בריה"מ לשעבר, שאינם יהודים, לא צפוי עוד להתרחב. ולכן אין שחר לפרסומים על התבוללות המונית. הנתון מפתיע במיוחד לאור פרסומים המגמתיים כי מספר העולים הלא יהודים בקרב מגזר זה, זינק בשנים האחרונות...
בשורות הבאות ניעזר בנתונים מתוך הפרסום של ארגון "חותם" כדי לנסות  ולענות על כמה שאלות מטרידות בנושא.  התשובות אגב מפתיעות מאוד..
שאלה – מחקרים רבים מצביעים על פוטנציאל התבוללות שנגרם ממספר גדול של חסרי דת שחיים בארץ ולא מתגיירים, ברור שיש פה איום אסטרטגי של ממש על מדינת ישראל !
תשובה - זה פשוט לא נכון. מומלץ להירגע. אחוז נישואי התערובת נמוך מהמוצג בתקשורת. לפי פרסומים שונים אחוז נישואי התערובת עומד על 5-10% מהאוכלוסייה. אולם מנתונים שמביא המכון לתכנון העם היהודי עולה שבארץ יש 4% חסרי דת ורק שליש מהם יתחתנו עם יהודים דהיינו 1.35% פוטנציאל התבוללות, גם אחוז זה מצער מאוד, אבל  תמיד חשוב לדייק בעובדות.
 
שאלה - אבל חסרי דת ממשיכים לעלות כל הזמן, הם מתחתנים ומקימים משפחות, וכך מתרחבת הבעיה ....
תשובה – לא מדוייק. אכן עולים ארצה לא מעט גויים, ובעידודם של אותם גורמים המתריעים בכל הזדמנות  על בעיית הגיור ובפועל מחריפים אותה. אולם  מסקר של מכון מאיירס-גוינט-ברודקייל עולה כי אחוז הפריון של העולות הלא יהודיות מבריה"מ קטן משיעור הפריון של עולות יהודיות ממדינות אלה (1.68% לעומת 2.08% בהתאמה ) בנוסף , מנתוני המחקר של הכנסת עולה כי מספר הבנות הלא יהודיות הנולדות, ועתידות להינשא בבוא העת, הוא קטן משמעותית ממספר הלא יהודיות של הדור הקודם, דור האימהות שלהן .(33.000 בנות לעומת 55.000 מדור האימהות ) זו ירידה דרסטית בפוטנציאל הנישואים עם אינה יהודית . גם מספר הילדים של חסרי הדת לא עולה. משנת 2002 הוא התייצב, ובשנים האחרונות הוא אף קטן.עוד הוכחה שהיקף ההתבוללות דווקא מצטמצם.
שאלה - אבל האנשים האלה חיים בארץ ומתבססים בה, ואיתם מתרחבת ממילא  גם הבעייה ...
תשובה - צר לנו שוב לא להסכים, אבל המציאות מלמדת כי אחוז היורדים מקרב עולי בריה"מ ובפרט הלא יהודים הוא גבוה . כמעט 40% מהיורדים מהארץ הינם עולים מבריה"מ,  שני שליש מהם אינם יהודים. מחקר שנערך בשנת 2009 מגלה כי פחות מ 30% מדוברי הרוסית הצעירים מעוניינים כי ילדיהם יגדלו בארץ, אגב ככל שמדובר בעליה מאוחרת יותר, כך גדלה התבדלות העולים וחוסר רצונם להשתלב בחברה הישראלית. 
 
שאלה - הרי ברור גם לכם כי אם הממסד הרבני היה מקל על התהליך ומעודד גיור נח כפי שנהוג בחו"ל אז לא הייתה סחבת ועיכוב מיותר של  המוני מועמדים לגיור.
תשובה - למרות תלונות השווא כנגד הממסד הרבני כאילו אינו מנגיש את הגיור למתעניינים, האמת היא שהם לא ממש רוצים להתגייר ! מסמך של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי שיעור ההתעניינות בגיור עומד רק על 25% !  גם אם הרבנות תנמיך מאוד את רף הדרישות לגיור, עדיין חלק גדול מהעולים לא ירצו להתגייר. 
במקום לעסוק בגיור המוני בעייתי בישראל דבר שיגרור בהכרח בעקבותיו עליית חסרי דת נוספים ,יש לתת את הדעת על הפסקת הפעילות להעלאתם של חסרי הדת לארץ , ולהסדיר את המהלך באמצעות תיקון בחוק השבות. מה ההיגיון בלהכניס ארצה עולים שאינם יהודים, ושגם הוריהם אינם יהודים ולא מזוהים עם מדינת ישראל, כשרובם המוחלט אינם מעוניינים בגיור ?

כשם שלא ניתן להכשיר טייס או רופא בקורס בזק. כך לא ניתן לגייר בהינף יד. הגיור הוא בראש ובראשונה תהליך נפשי מורכב של מעבר מזהות לזהות, של חיבור פנימי לעם היהודי. זהו תהליך מסודר של לימודי תורה והלכה, תוך קבלת יחס אישי וליווי הוליסטי, ושל  עמידה בהצלחה במבחן  בית הדין. סיום התהליך המרגש נעשה בטבילה המסמלת את השלת הזהות הקודמת והתחברות שלמה לזהות החדשה-היהדות.  "גר שנתגייר –כתינוק שנולד ".
חביב אדם שנברא בצלם, אנחנו מכבדים את כולם. אפשר להיות  אזרח ותושב טוב ולהחזיק בתעודת זהות ישראלית, אפשר גם לשרת בצה"ל , יחד עם דרוזים, צ'רקסים ובדווים. אנחנו מצדיעים לכולם. אבל יהודי יכול להיות רק מי שנולד לאם יהודיה, או התגייר. כהלכה כמובן.
מוזמנים להצטרף לעם היהודי, יש מקום לכולם.

אבנר פורת, ארגון חותם